Dreamgeckos.com

Wat heb ik hier in mijn terra zitten?

Wat heb ik hier in mijn terra zitten?

Berichtdoor snewpers » zo 06 maart 2016, 16:23

Hoi

Ik heb een kameleon gekocht met daarbij een (gratis) gekko. Tijdens aanschaf was ie nergens te bekennen dus ging er maar van uit dat het onzin was. Maar hij zat uiteindelijk dus toch in een stukje bamboe :)

Ik heb m nu apart zitten van de kameleon en geef hem een soort papje te eten en krekels, maar weet niet welk soort het is en kan nu niet de juiste info vinden om hem/haar te verzorgen.

Iemand een idee of indicatie wat ik voor verzorging moet aanhouden?

Afbeelding
Afbeelding
snewpers

Naam: Voor & Achternaam

Re: Wat heb ik hier in mijn terra zitten?

Berichtdoor tangelo » zo 06 maart 2016, 16:53

Volgens mij is het een madagascar daggekko
4.15 luipaargekko's
tangelo

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 06 maart 2016, 20:06

Hoi snewpers, zou je jezelf ook nog effe willen voorstellen in het daarvoor bestemde subforum aub?
Thanks.

tangelo schreef:Volgens mij is het een madagascar daggekko

Dat is wel vrij duidelijk denk ik, maar zo heb je wel meer soorten in Madagascar. ;)
Dit is volgens ons een Phelsuma serraticauda, en een mooi exemplaar ook.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor tangelo » ma 07 maart 2016, 15:04

Daar ken ik niets van ☺ heb enkel luipaardgekko's.
maar dan hadden ze toch al een richting om op te zoekenwelke verzorging ze moeten geven.
4.15 luipaargekko's
tangelo

Berichtdoor Tamara & Kevin » ma 07 maart 2016, 19:35

Een juiste richting kan soms al genoeg zijn idd. :)

De verzorging en de natuurlijke leefbiotoop van veel Phelsuma's komt ook voor een groot deel overeen met die van veel kameleon soorten, ze hebben bv. ook UV-B nodig, vandaar dat het dier er ook zo goed uit ziet waarschijnlijk. Beetje te zwaar misschien maar dat kan met de juiste voeding wel in orde komen.

Wat voor papje is het dat je het dier geeft?
Het zijn idd fruiteters dus dat horen ze naast levend voer zeker te krijgen, maar niet elk soort papje is goed voor de dieren en sommige zijn meer junkfood dan gezonde voeding om het zo maar te zeggen.
Ook niet te vaak voeren, 2x per week fruit en 1-2x per week een paar insecten zou moeten volstaan als de voedingswaarde van je voer in orde is.
Zeker ook je krekels op voorhand goed voeren en juist suplementeren met calcium en vitaminepoeders dus want de voedingswaarde van krekels is op zich niet geweldig.

Probeer zeker als je die er niet moest bij hebben ook nog een overdrachtsverklaring van dit dier te krijgen want ze staan net zoals kameleons ook op Cites, anders mag je het dier in principe zelfs niet bezitten en dan kan je er verder ook niet veel mee doen zoals bv. kweken of zelfs gewoon verder verkopen in de toekomst.

Heb je ook een idee van het geslacht van dit dier?

Groeten.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor snewpers » ma 07 maart 2016, 20:29

Tamara & Kevin schreef:Een juiste richting kan soms al genoeg zijn idd. :)

De verzorging en de natuurlijke leefbiotoop van veel Phelsuma's komt ook voor een groot deel overeen met die van veel kameleon soorten, ze hebben bv. ook UV-B nodig, vandaar dat het dier er ook zo goed uit ziet waarschijnlijk. Beetje te zwaar misschien maar dat kan met de juiste voeding wel in orde komen.

Wat voor papje is het dat je het dier geeft?
Het zijn idd fruiteters dus dat horen ze naast levend voer zeker te krijgen, maar niet elk soort papje is goed voor de dieren en sommige zijn meer junkfood dan gezonde voeding om het zo maar te zeggen.
Ook niet te vaak voeren, 2x per week fruit en 1-2x per week een paar insecten zou moeten volstaan als de voedingswaarde van je voer in orde is.
Zeker ook je krekels op voorhand goed voeren en juist suplementeren met calcium en vitaminepoeders dus want de voedingswaarde van krekels is op zich niet geweldig.

Probeer zeker als je die er niet moest bij hebben ook nog een overdrachtsverklaring van dit dier te krijgen want ze staan net zoals kameleons ook op Cites, anders mag je het dier in principe zelfs niet bezitten en dan kan je er verder ook niet veel mee doen zoals bv. kweken of zelfs gewoon verder verkopen in de toekomst.

Heb je ook een idee van het geslacht van dit dier?

Groeten.

Hoi

Er zat een pot 'Aves Phelsuma voer' bij... http://www.avesproduct.nl/english/phelsuma.htm die geef ik iedere 2 dagen in een dopje. Verder banaan, kiwi en krekels. Soms een wasmotworm maar die eet ie niet iedere keer.

Momenteel zit ie een exo terra bakje van 30x30x30 met een hoop groen en bamboe omdat de kameleon niet helemaal in orde is en ik m nu geen extra stress wil bezorgen. Zit wel een warmtelamp op maar geen uvb. Ik ga morgen een grotere terra halen en dan kan er weer een uvb in want ik hou m toch maar wel, alleen nu los van de kameleon.

Hij is nu aan het vervellen blijkbaar want halve huid ligt in de terra en de rest is ie los aan het trekken met zijn bek/mond... Neem aan dat alles dan in orde is. Hij zit niet meer verscholen in de bamboe maar hangt de hele dag wat tegen het glas aan te kijken. Toen ie nog bij de kameleon zat was ie de hele dag onzichtbaar en zat ie chronisch in een stujke bamboe. Zal nu wel in/uit z'n vel zitten :)

Het geslacht weet ik echt niet... zoals ik al eerder schreef zat ie bij m'n kameleon, waarschijnlijk omdat ze m niet meer te pakken kregen.

Zijn deze diertjes beschermd dan? Ik zie ze overal op marktplaats etc staan zonder papieren? Ook mijn kameleon heeft geen cites papiertje.
snewpers

Berichtdoor snewpers » do 17 maart 2016, 09:33

Ik denk overigens dat het een Goudstofdaggekko [Phelsuma laticauda] is en niet de Phelsuma serraticauda omdat die een gekartelde staart heeft en de Laticauda niet.
snewpers

Berichtdoor snewpers » do 17 maart 2016, 22:07

Iemand vroeg om nog wat foto's... bij deze.

De onderzijde van het diertje is zonder de kenmerken van een mannetje. Dus ik ga er van uit dat het een vrouwtje is :)
Ze zit ondertussen in een andere terra, moeten nog nieuwe planten in maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad :)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
snewpers

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 31 maart 2016, 08:00

Och, waar zat ik met mijn hoofd, uiteraard is het een laticauda, maar nog steeds een mooi dier. :)

Alle Phelsuma's zijn beschermd (CITES Apendix II ) en volgens de Europese wetgeving hoort er altijd een overdrachtsverklaring bij te zijn...
http://www.iucnredlist.org/details/61433/0

Net zoals voor de kameleon trouwens ...
http://www.iucnredlist.org/pdflink.1437838

Dat zou ik toch zeker in orde proberen te krijgen hoor.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Keer terug naar Identificeer deze gekko soort (niet voor Morphs)