Dreamgeckos.com

huisgekko in terrarium

huisgekko in terrarium

Berichtdoor marloeskh » za 09 nov 2013, 13:56

Ik heb een jonge, nakweek, hemidactylus brooki gekocht. Ik krijg hem in een kweekbakje maar vraag me af of hij al in mijn terrarium mag. De gekko is geboren in september en nu ongeveer 2 maanden oud. Mijn vorige huisgekko heb ik van iemand gekregen toen hij al 12 jaar oud was. Ik ben zo bang dat mijn gekko nog te jong is voor het grote terrarium.

Verder heeft de persoon waar ik hem/haar koop meerdere jongen zitten. Mij lijkt het leuk om er meer dan één te hebben. De huidige eigenaar weet echter niet of de jongen mannetjes of vrouwtjes zijn. Ik heb gelezen dat mannetjes gaan vechten. Wat is wijsheid? Toch maar eentje kopen i.p.v. het risico lopen dat ik twee mannen heb die elkaar de tent uitvechten?

Ik voel me een beetje dom met deze vragen maar ja.....ik ben een beginnend gekko eigenaar!!

groet Marloes
marloeskh

Naam: Voor & Achternaam

Re: huisgekko in terrarium

Berichtdoor Montes » za 09 nov 2013, 16:13

Hangt er vanaf hoe groot je terra is.
Als ze klein zijn dan zijn het juvenielen, dit wil zeggen dat je het geslacht niet kunt zien, meestal kunt ge dat pas op latere leeftijd zien. Kleintjes bij elkaar zetten kan geen kwaad maar van zodra ze volwassen zijn kun je inderdaad geen mannen bij elkaar zetten. De meeste gekko soorten worden ook beter in koppel gehouden. Het risico dat er twee van hetzelfde geslacht zijn zit er altijd in.
1.2.0 Phelsuma klemmeri
1.1.0 Phelsuma Cepediana
1.0.0 Iguana Iguana
Montes

Berichtdoor Tamara & Kevin » za 09 nov 2013, 18:28

Je kan er gerust meerdere vrouwen bijzetten hoor, veel gekko's kan je juist wel met meer dan een koppel houden.
Mannen samen houden gaat meestal wel fout, dus is inderdaad beter dat je wacht tot je het geslacht kan zien.
Phelsuma's houd je in de meeste gevallen wel beter als koppel.

Als je zorgt dat er genoeg voedsel in je bak zit zodat hij zeker genoeg kan eten kan je hem ook al wel in een groter terrarium zetten...
Je kan er van uitgaan dat zo'n dier in het wild op een veel groter gebied leeft dan in de grootste bak dat je kan kopen, maar als je kijkt hoeveel prooidieren er per vierkante meter in zo'n leefgebied voorkomen zal je zelf ook wel zien dat je dit met een paar krekeltjes niet nabootst.
Als je dus geen terrarium vol insecten en fruitvliegen enz. wil kan je best wachten tot hij wat groter is voor je het dier verplaatst naar een groter verblijf.

Veel succes ermee en als je nog vragen hebt stel ze gerust.
Alle begin is moeilijk en dat je vragen stelt wil alleen maar zeggen dat je het goed wil doen, daar is niks doms aan. ;)
Groeten.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor marloeskh » za 09 nov 2013, 20:48

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga even kijken hoe groot de kweekbak en de gekko zijn. Ik haal hen/haar volgende week. Ik vind het risico van 2 mannen toch te groot... Ik begin met één. Kan er later altijd één bij doen.
marloeskh

Berichtdoor marloeskh » wo 20 nov 2013, 14:17

Oké. Onze drie huisgekko's (hemydactylus brooki) zijn dus aangekomen. Eén van de drie is een half jaar. De andere twee zijn 3 maanden. We hebben ze alle drie in het terrarium gezet, diverse mensen zeiden dat het kon.
De grootste zien we regelmatig op "jacht". Die rent door het terrarium, drinkt, etc. Die twee kleintjes zie ik nauwelijks. Weet zelfs niet of ze allebei nog leven. In elk geval één wel want we zien af en toe een kleintje. Is het normaal dat de jongere gekko"s nog niet zo actief zijn als die van een half jaar? Krijgen ze wel genoeg te eten? Ik doe nu dagelijks een aantal huiskrekels maat 4 in de bak maar die rennen ook alle kanten op. Kan ik ook iets anders, bijvoorbeeld maden neerzetten zodat het voor die kleintjes makkelijker is om een prooi te vangen? Ik weet dat maden eenzijdig zijn als voedsel maar misschien voor een goede start?? Verder hebben we nat veenmos in de bak gedaan om het vervellen te vergemakkelijken. Jullie zien, ik doe echt mijn best!!... :/
marloeskh

Keer terug naar Algemeen