Dreamgeckos.com

viper gekko: overgewicht + 2 eitjes aan zelfde kant

Re: viper gekko: overgewicht + 2 eitjes aan zelfde kant

Berichtdoor annex19 » di 22 apr 2014, 19:33

Ze heeft een normale staart maar in verhouding met haar lichaam is deze inderdaad niet "dik".
Ik had al wel een vermoede dat ze bij de vorige eigenaar te groot voedsel kregen, de stoelgang is van alle dieren 2x zo groot als mijn eigen dieren.
Een verstopping van stoelgang lijkt me wel niet, de bolle zijn perfect rond. Dan zou ik meer in de richting gaan van legnood.

Omdat ze bij de groep zit kan ik wel niet zien of ze zelf ook stoelgang maakt. Haar apart zetten in deze omstandigheden lijkt me ook niet verstandig moest ze de eitjes willen leggen en door de stress weer niet kunnen.
2.13.0 Luipaardgekkos
4.5.0 hemidactylus imbricatus
1.3.0 picta paroedura
1.3.0 steno stenodactylus
annex19

Naam: Mandy

Berichtdoor annex19 » di 22 apr 2014, 19:56

Ja hoor ze zit verstopt én heeft eitjes.
Net nog eens goed gevoeld, voel ik nog een verdikking die verloopt naar boven. Haar omgedraaid en wat gemasseerd zie ik een witte dikke staaf een beetje uitkomen. Ze krijgt het er niet uit, heb eraan gevoeld is steen hard. Ze staat op springen... moet ik een begin eruit prutsen (lijk me geen goede oplossing maar zie momenteel niet veel andere mogelijkheden). Ze zit vol met stress en loopt al 2 dagen zwaar te puffen.
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 22 apr 2014, 20:17

Als het wit ziet dan zijn het uraten en geen ontlasting, maar dat wil niet zeggen dat ze niet kan verstopt zitten natuurlijk.
Geef ze een lauw badje en probeer het eruit te masseren, zeker niet zelf gaan proberen eruit te trekken denk ik. En voorzichtig zijn voor de eitjes.
En in het slechtste geval een bezoekje aan de reptielenarts als je het er zo niet uitkrijgt.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor annex19 » di 22 apr 2014, 20:20

Ja het lijkt echt zo'n grijze massa, stinkt en komt precies wat gasvorming vrij als ik haar masseer.
Heb al eens de tip gekregen om olijfolie te geven. Masseren ben ik ook niet voor maar zal momenteel niets anders opzitten.

+ reptielenarts is op zwangerschapsverlof, denk niet dat ze veel meer kan doen aan zo'n klein dier Sorry
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 22 apr 2014, 20:51

Mja, als het masseren niet moest helpen dan zouden we ondanks de stres die het met zich meebrengt toch een andere reptielenarts zoeken misschien, die kan ze in elk geval al een wee-opwekker geven zodat de eitjes eraf komen.
Verder zouden we het ook niet meer weten wat je nog kan doen.
Olijfolie schuift natuurlijk wel goed maar dan moet je het er wel inkrijgen ( dwangvoeren geeft ook veel stres ) en of het dan ook goed is voor je diertje durven we niet zeggen.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor annex19 » di 22 apr 2014, 21:08

Heb wat olijfolie binnen gekregen. Ze likte het vrij makkelijk op.
Er is nog wel niets uit gekomen, ligt nu wat te pompen van de stress. Heb haar toch even apart om zeker te zijn of ze stoelgang al dan niet maakt.
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor peter b » wo 23 apr 2014, 17:43

Buiten een lauw badje en een drup olie kan je niet veel doen bij zulke kleine beestjes. Duimen dat het goed komt. Als ze er door komt best eens een meststaaltje bij de vet binnen steken. Blijkbaar eten de beestjes dikwijls zand als ze last hebben van parasieten. En van het ene probleem komt dan het andere.
Succes
Groeten,
Peter
peter b

Berichtdoor annex19 » wo 23 apr 2014, 22:35

Ze zit duidelijk verstopt, heeft nog steeds geen stoelgang gemaakt. Haar ogen begonnen in te vallen (vermoed dat ze niet meer drinkt/eet)
Heb dus besloten alles wat ruwer aan te pakken. Met een spuitje water gegeven. Vrees er echter voor, als ik op haar darmen druk komt er een witte staaf. Stinkt enorm, darmen zijn serieus opgezwollen... Had ik maar meteen naar men gevoel geluisterd i.p.v. blindelings te vertrouwen op de vorige eigenaar
Heb hetgene eruit kwam peulen eruit gehaald maar de darmen zitten zover vol :( Blijf haar masseren maar de massa is net een harde steen, als je eraan komt brokkelt het uit elkaar. Dit kan geen probleem zijn van 10 dagen!
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor annex19 » wo 23 apr 2014, 22:54

De groep die ik heb overgenomen met terrarium en spullen zitten op rood reptielen zand. Omdat het voor de dame zo goed als telaat is wil ik wel voor de rest van de groep dit probleem voorkomen. Enige suggesties als ondergrond? Gebruikte vroeger speelzand maar zie dat enkele van de vipers toch wel aan het rode zand likken dus heb liever iets wat ze kunnen verdragen. Keukenrol is niet echt geschikt, teveel stoelgang.
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor annex19 » do 24 apr 2014, 08:28

Met grote spijt moet ik vertellen dat ik de dame net dood heb teruggevonden Sorry

Zou graag zo snel mogelijk een andere bodembedekking vinden voor de rest van de groep!
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen