Dreamgeckos.com

Ernstig staart bijten HELP

Ernstig staart bijten HELP

Berichtdoor Freddy&Maris » di 25 jul 2017, 09:16

Hoi allemaal,

Ik heb al 7 jaar een phelsuma grandis, genaamd Freddy. Ik ben hier niet zomaar aan begonnen en zie mijzelf als een ervaren phelsuma liefhebber. We hebben ons van te voren heel goed geïnformeerd over dit diertje. Het terrarium van anderhalve meter breed, de verlichting, vochtigheid, voeding etc. zou dus allemaal in orde moeten zijn.

Het begon met een wondje. Ik heb foto's maar ik weet niet hoe ik dit moet posten hier. We weten trouwens niet zeker hoe dit is begonnen, maar ik denk dat hij is gevallen van een tak die niet goed vastgemaakt was en toen ik thuis kwam lag die tak op de bodem en had hij het eerste wondje, wat op zich nog wel mee viel…

Op het oorspronkelijk wondje van juni 2016 hebben we eerst honingzalf gesmeerd op advies van reptielen dierenarts, maar niet veel later heeft hij zijn eigen staart eraf gebeten. Deze staart werd absoluut niet afgeworpen en liet niet zomaar los! Ik weet dat ze dit wel horen te kunnen en dat het normaal is, maar ik heb zelf gezien hoe hij het er letterlijk HEEL bloederig zelf af heeft gekloven. De vellen en klompen vlees hingen erbij… echter, hij geneest snel en zijn staart is inmiddels meerdere keren een beetje aangegroeid, maar het komt niet verder dan een 1 cm en dan bijt hij het er zelf weer af. Dan vind ik overal bloed in het terrarium. Hij bijt zijn staart ZOOO ver af tot direct aan zijn cloaca (deze is verder intact en niet beschadigd, maar tot zo ver gaat hij dus door). Deze cirkel gaat nu dus al een jaar door en ik denk dat hij gemiddeld elke maand alles eraf bijt en dagelijks aan zijn stompje kluift en bijt en likt. Het stompje is nu al zo lang rood en open... We moeten echt actie gaan ondernemen, want dit komt duidelijk niet vanzelf goed. Verder vervelt hij goed, eet goed en is knalgroen en fel van kleur. Hij is actief en reageert goed. De omstandigheden in het terrarium zijn niet anders dan 7 jaar geleden toen ik hem voor het eerst kreeg…

Ik heb lidocaïne zalf pijnstillend om op de wond te smeren. Als de wond weer dicht zit, doe ik er soms weer honingzalf op. Helaas smeer ik de lidocaïne zalf al elke dag, al meer dan een jaar. Hij likt het eraf en hij smeert zich af aan de planten in het terrarium. Het is een 'dansje' dat we elke dag doen; hij rent weg en ik probeer er zalf op te smeren. Ik werk fulltime en als ik thuis kom heeft hij er weer aan gebeten, het gaat maar door. Ik wil niet dat hij pijn lijdt en vind het erg moeilijk om deze mail te schrijven, maar ik weet het ook niet meer… Het lijkt niks uit te maken of ik er wel of geen zalf op smeer, maar het moet toch ontzettend veel pijn doen? We moeten dit nu echt gaan oplossen, want hij ziet er nu al zo lang zo naar uit. Ik vind de kwaliteit van leven belangrijk en als hij pijn heeft, wil ik hem niet onnodig laten lijden. Het is nu wel duidelijk dat dit niet goed komt zoals het nu gaat.

De staart groei niet mooi terug; ik zie dat hij er bijv. 2 begint te groeien en dan bijt hij alles er weer af, dus ik denk dat hij bijt omdat hij aanvoelt dat het niet goed gaat? Hopelijk kunnen jullie met ons meedenken?
Freddy&Maris

Naam: Voor & Achternaam

Keer terug naar Algemeen