Dreamgeckos.com

Nieuwe gekko

Nieuwe gekko

Berichtdoor Robinmull112 » wo 14 nov 2012, 21:48

Hallo iedereen,

Sinds 7 dagen ben ik de trotse eigenaar van een daggekko (Phelsuma Madagascariensis Grandis).
Het is een mannetje van ongeveer 4 jaar oud.

Hij zit in een terrarium van 40x35x70 cm.

Ik gebruik geen uv lamp en dus ga ik de krekels die ik 2x per week wil geven bestrooien met Vita Totaal.
Tevens zal ik 1x in de week een Phelsuma papje maken met Phelsumax en Roos Vicee, hier zal ik dan ook een beetje Vita Totaal in doen.
Zal ik dan voldoende vitamine D3 aanbieden of niet?

Qua verlichting heb ik een 50 watt lamp die 12 uur per dag aanstaat.
Ik besproei 2x per dag met water (gekookt, zodat het kalk is verwijderd).

Ik heb hem net geprobeerd om krekels te voeren, maar dit ging niet zo goed.
Hij hapte ernaar, maar hij nam ze niet in zn mond.
Nu lopen de krekels op de bodem, zal hij ze daar pakken als hij trek heeft?
Het is een daggekko en die komen niet zo vaak op de grond, ik heb hem dan in de afgelopen dagen ook nog niet op de bodem gezien.

Verder blijft hij een beetje in de hoek zitten, gaat af en toe onder de lamp zitten en soms kruipt hij achter een plant. Ik heb een voerbakje waar ik bananenpapjes indoe,hier eet hij echter nooit uit :(
De gekko is ook verkleurd, van fel groen naar lichtgroen/geel, is dit een teken van iets?

Ik ben een beetje bezorgd omtrent zn eetgedrag, dit is zoals hierboven beschreven een beetje slecht. Van het bananenpapje eet hij alleen als ik hem voer en het papje recht oor zn neus houd, anders niet. Kan iemand mij misschien gerucht stellen wat betreft zijn eetgedrag?

Groetjes
Robinmull112

Naam: Voor & Achternaam:

Re: Nieuwe gekko

Berichtdoor j-vm » do 15 nov 2012, 07:18

Hallo,
ik zou je eerst en vooral al aanraden om de temperatuur te meten. vaak is de temperatuur de grote oorzaak voor slechter eetgedrag. Vergeet hierbij niet de temperatuur ook 's nachts te meten nu het winter is.
Ook zou ik je willen zeggen om het dier zeker zo veel mogelijk met rust te laten, Phelsuma's zijn dieren om naar te kijken en hoe vaker je in de bak zit hoe meer stress het diertje krijgt, zeker een nieuwe aanwinst.
Heb je overigens een foto van je terrarium?
ten derde ga ik je toch echt aanraden om gebruik te maken van een UV-lamp. Op die manier kan het dier zélf regelen hoe veel vitamine D3 hij aanmaakt in het lichaam, vitamines in poedervorm zijn vaak ook niet genoeg bij Phelsuma's. Bovendien komt UV licht ook de kleur en het gedrag ten goede.
j-vm

Berichtdoor Swenney » do 15 nov 2012, 18:25

Inderdaad zoals j-vm zegt, is het een noodzaak om een Uv-lamp te kopen..
Ik had nethetzelfde probleem, hij at goed, maar hij zat er maar somber bij en plakte niet..
Hij slenterde wat over de bodem, de dag dat ik er een Uv lamp heb ingehangen.. Is het verschil in zijn gedrag en kleur zeer groot ! Nu springt en klautert hij er vrolijk op los..
Dus reken maar dat het aan de Uv lamp ligt, dat hebben ze nodig voor de aanmaak van vitamine D3 ...
1.0.0 Phelsuma Madagascariensis
Swenney

Berichtdoor Robinmull112 » do 15 nov 2012, 22:51

Bedankt voor de reacties :D

Waar zou ik die thermometer moeten plaatsen? De zijkanten en achterkant zijn beplakt met folie, dus daar kan ik hem niet plakken. Kan ik hem dan aan het plavond plakken of aan de voorzijde van het terrarium? En hoe hoog moet ik hem dan plaatsen?

Over de UV lamp, hoeveel watt heb ik dan nodig voor mijn terrarium? En hoeveel uur per dag moet deze branden? Evenveels als de hitte lamp?

En dan nog een nieuw vraagje, wat kan de reden zijn dat hij niet op de bodem wil komen?

Groetjes :)
Robinmull112

Berichtdoor Robinmull112 » do 15 nov 2012, 23:13

Hallo,

Ik heb net ff gekeken op internet en kwam de volgende lamp tegen: hagen exo terra repti glow 5.0 tropenlamp 13watt. Deze is goed genoeg voor mijn terrarium denk ik?

Het enige probleem waar ik mee zit is het feit dat ik dan nieuwe gaten in het rooster moet boren om de fitting er doorheen te kunnen doen. Nu is dit normaal geen probleem, maar nu de gekko er al in zit wel denk ik? Het beestje heeft al stress en ik wil dit zo min mogelijk verergeren.

Ik heb het rooster in het midden zitten, zal ik dan de uv en de hitte lamp naat elkaar plaatsen? De lampen buiten de bak neerzetten is niet echt een optie denk ik of wel? (ivm glas dat stuk kan gaan door de hitte).

Groetjes
P.s. Foto volgt later
Robinmull112

Berichtdoor j-vm » vr 16 nov 2012, 14:33

Het is eigenlijk beter om de lamp buiten de bak te plaatsen zodat de dieren er niet tegen kunnen plakken en zich zo verbranden.
Ik gebruik die UV lamp al enkele jaren niet meer omdat hij redelijk snel geen UV meer af gefet (een maand of 2-3). Moest je voor een spaarlamptype gaan kan je beter wat meer geld uitgeven en een arcadia kopen.
Als je een thermometer koopt kan je best eentje nemen die je kan verplaatsen, zo kan je de temperatuur op de warmere en koelere plekken beter meten, zo krijg je een beter zicht van het klimaat in je terrarium
j-vm

Berichtdoor David » vr 16 nov 2012, 14:40

Hoi,
Voor bevestigen van de uv-lamp (wanneer je dit toch binnen de bak doet) kan je met een priem en schroevendraaien wel een gat in het rooster maken zonder veel stress te veroorzaken. Het beste is dan ook iets wat reflecteerd erboven te hangen zodat zoveel mogelijk uv-licht de phelsuma bereikt.
David

Keer terug naar Algemeen