Dreamgeckos.com

phelsuma grandis mad red

phelsuma grandis mad red

Berichtdoor eric » wo 15 jan 2014, 23:28

hey mensen ik heb een exo terra 60x45x60 ik heb daar een exo terra uv 100 in en dayheat lamp 25watt 2x is dit voldoende het word niet warmer als 24 graden!!
eric

Naam: Voor & Achternaam

Re: phelsuma grandis mad red

Berichtdoor eric » do 16 jan 2014, 11:26

http://nl.tinypic.com/r/f3t99z/5 dit is mijn terrarium!!
eric

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 16 jan 2014, 11:36

eric schreef:http://nl.tinypic.com/r/f3t99z/5 dit is mijn terrarium!!

De lampen die je gebruikt die kan je best gewoon in de vuilnisbak gooien want qua lampen is exo terra de grootste rommel die er verkrijgbaar is, en in het slechtste geval krijgen je dieren er zelfs oogbeschadigingen van.
We raden jou aan om een arcadia UV lamp aan te schaffen en een zwaardere warmtelamp te gebruiken.
Het zou bovenaan in het warme gedeelte van je bak toch echt wel 30-35°C moeten zijn.
Verder zouden we ook bamboe gebruiken in plaats van die lianen, Phelsuma's houden veel meer van gladde oppervlakken om op te klimmen, dus met bamboe ga je ze ook veel meer bewegingsruimte geven... En dat is iets wat ze zeker zullen appreciëren want eigenlijk vinden we je bak ook serieus aan de kleine kant voor een dagactieve gekko die zo'n 30 cm kan worden, de minimale maat voor een grandis is in onze ogen toch echt wel 60-50-100 cm en dat is nog niet heel groot.
Het is best een mooi bakje maar in onze ogen niet geschikt voor een P. grandis.

Denk dat je dus best begint met nieuwe lampen en voor een geschiktere inrichting zorgt, een misschien zelfs voor een groter terrarium kijkt...
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor eric » do 16 jan 2014, 12:52

hey je laat me erg schrikken met deze reactie , de beste man in de winkel zei dat dit allemaal goed was er zit ook nog een warmte kabel van 15watt onderin maar die doet echter niks in het terrarium.. en verder kan ik er geen hetere lamp inzetten omdat de kap maar 25 wat maximaal aankan!
eric

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 16 jan 2014, 13:09

Daar zit ook net het probleem , en het is iets wat heel dikwijls gebeurd, die verkoper die wil jou alleen maar verkopen dus die verteld jou alles wat je wil horen natuurlijk.
Ook al is dat advies verkeerd.
Die UV lampen van Exo terra zijn echt niks waard, je kan al net zo goed gewoon een spaarlampje gebruiken dan.
Best is om nu effe je lampen te vervangen en al zeker wat bamboe van een 5 cm diameter in de bak te steken.
Vind ook wel raar dat je lampenkap niet meer zou kunnen verdragen, 25 watt is toch echt niet zoveel hoor.., anders vrees ik dat je die ook zal moeten vervangen.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Montes » do 16 jan 2014, 17:50

Zoals Tamara zegt kun je inderdaad beter die lampen wegwerpen want ze zijn echt niks waard.
Hier hangen er enkel solar raptor lampen boven de terra's. In mijn ogen zijn dit nog steeds één van de betere lampen, een stuk duurder maar dit doet er niet toe, iedereen wil tenslotte het beste voor z'n dieren. Verkopers weten eigelijk echt gewoon niks van die dieren of huisvesting af. Hier in belgie is het zelf nog een stuk erger dan in nederland.
Zoals vooraf gezegd kun je de lianen er beter uit doen en vervangen door bamboe, je grandis zal hier verzot op zijn om op te klimmen
1.2.0 Phelsuma klemmeri
1.1.0 Phelsuma Cepediana
1.0.0 Iguana Iguana
Montes

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 16 jan 2014, 18:12

Inderdaad zijn Solar Raptors fantastische lampen, we gebruiken ze hier zelf ook en willen geen andere meer.
Maar een Arcadia, eventueel in combinatie met een 2.0 die daglicht simuleert en een halogeenspotje is ook goed en misschien een iets goedkopere oplossing.., al blijf je dan nog steeds wel met meerdere lampen zitten.

Als je naar het geld niet moet zien dan is een Solar Raptor inderdaad nog wel een stuk interessanter, vooral omdat de lichtopbrengst echt geweldig is ( en voor Phelsuma's kan het niet licht genoeg zijn ) maar ook omdat je dan maar met een lichtpunt zit in plaats van met 2 of 3.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor peter b » do 16 jan 2014, 19:18

Eric,

Om je temperatuur hoger te krijgen: laat gewoon je lichtkap erop zoals ze is. Doe de 25w lampjes uit en zet vooraan op het gaas een goeie reflector met een 40 à 60w spot in. Als je een 35°c onder je lamp krijgt is het ok dat de rest van het terrarium 24°c blijft. Maak dat je dieren op die plek kunnen zitten door er een bamboestok horizontaal onder te bevestigen (bvb tussen je zijruiten klemmen met een stukje kurk tussen). Meet wel de temperatuur op de bamboe eens na. Als het te heet wordt onder de lamp (50 à 60°c) gaan je dieren verbranden. Dan moet je bamboe wat omlaag. Of het wattage van je spot
En zoals Tamara al aanhaalde: veel bamboe van een cm of 4 diameter toevoegen. Hoe meer hoe beter.
Qua UV-lamp: de exo-terra zijn inderdaad niet fantastisch. Maar een 10.0 is wel voldoende op korte afstand voor Phelsuma's.
En je bak is wat aan de kleine kant. Steek er zeker maar een enkel dier in. Met 2, al is het een koppel, ga je problemen krijgen vroeg of laat. Maar ik heb ze al veel slechter zien zitten voor de rest. En grandissen zijn super beesten!
Groeten,
Peter
peter b

Berichtdoor eric » do 16 jan 2014, 22:49

dankuwel jammer genoeg doet mijn telefoon het niet op de computer een of anderen manier ik heb nog 1 vraag is de namiba herbivor day gecko diet goed???? en wat is er nou speciaal aan de arcadia uv lampen??
eric

Berichtdoor eric » vr 17 jan 2014, 11:01

en by the way welke lamp van arcadia moet ik precies hebben en welke heat lamp hoeveel watt
eric

Volgende

Keer terug naar Algemeen