Dreamgeckos.com

Probleem met Phelsuma laticauda!?

Probleem met Phelsuma laticauda!?

Berichtdoor Jaap23 » za 12 sep 2015, 13:46

Hey iedereen,

Ik heb sinds 2 weken en 1 dag nu een Phelsuma laticauda mannetje. Maar hij verontrust me toch wat. Bij een nieuwe aankoop is stress altijd wel een factor, maar ik zie hem bijna niet meer! In het begin zat hij wel is tegen het raam maar was altijd wel heel schuchter en op zen hoede al ik wat te dicht bij kwam, dan verstopte hij zijn eigen direct in paniek. Maar ik heb hem wel veel met rust gelaten om te kunnen wennen. Nu had ik hem deze week al enkele dagen niet meer gezien, heel de terrarium afgezocht en uiteindelijk tussen de bladeren van een plant gevonden, beweegde nauwelijks, bleef zitten, ik heb hem bijna zelf uit de plant moeten halen/schudden. Ik dacht eerst dat hij zelfs niet meer leefde! Zou hij daar hebben vastgezeten? Hij is normaal toch dagactief dus dan zou hij toch niet ganse dagen geschuild blijven zitten? Hij ziet er naar mijn indruk maar mager uit. Ik heb hem dan ook nog niet zien eten, krekeltjes interesseren hem niet want er liggen dode krekeltjes in de bak. Ik bepoeder de krekels met multivitamine + calcium, hij krijgt ook fruitcups, overrijpe banaan en druiven, maar daar heb ik hem ook nog niet aan zien likken. Ik sproei de bak 2 keer per dag met water maar dat heb ik hem ook nog niet zien oplikken. Hij zit alleen in een terrarium van 45cm breed x 45cm diep x 60cm hoog, warmtelamp en UV-lamp, bamboestokken, sansevieria,... alles wat een goudstofdaggekko wensen kan. Is dit wel normaal na 2 weken van aankoop? Een paar dagen geleden zei de kweker dat ik het nog wat tijd moest geven en dat ze in het begin zelfs niet eten, maar dat was nog voor ik de gekko terug 'gevonden' had. Ik maak me een beetje zorgen dat hij ziek is.

Alvast bedankt!
Jaap23

Naam: Voor & Achternaam

Re: Probleem met Phelsuma laticauda!?

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 13 sep 2015, 08:33

Dat ze effe moeten wennen is normaal maar 2 weken is vrij lang en op al die tijd helemaal niet tevoorschijn komen is ook wel een beetje raar.

Heb je ook nog geen uitwerpselen gevonden?
Hoe zijn je temperaturen en vochtigheidsgraad?

Hou het dier goed in de gaten en als er niet snel verbetering komt misschien toch best een bezoekje aan een reptielenarts brengen, of eventueel terug naar de kweker gaan gezien je het dier nog niet zo heel lang hebt.
Eten en vooral drinken en een beetje actief zijn zou het dier ondertussen toch stilaan moeten gaan doen hoor.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Re: Probleem met Phelsuma laticauda!?

Berichtdoor Jaap23 » zo 13 sep 2015, 10:51

Tamara & Kevin schreef:Dat ze effe moeten wennen is normaal maar 2 weken is vrij lang en op al die tijd helemaal niet tevoorschijn komen is ook wel een beetje raar.

Heb je ook nog geen uitwerpselen gevonden?
Hoe zijn je temperaturen en vochtigheidsgraad?

Hou het dier goed in de gaten en als er niet snel verbetering komt misschien toch best een bezoekje aan een reptielenarts brengen, of eventueel terug naar de kweker gaan gezien je het dier nog niet zo heel lang hebt.
Eten en vooral drinken en een beetje actief zijn zou het dier ondertussen toch stilaan moeten gaan doen hoor.

Sinds ik hem gisteren terug tevoorschijn heb gekregen is hij altijd wel in het zicht gebleven, maar bewegen doet hij doorgaans niet of hij moest opgeschrikt worden.
Uitwerpselen zijn er wel te vinden in de bak. De temperatuur is zo'n 22-23 graden, luchtvochtigheid is 86%. Ook is hij nog niet van voor in de terrarium geweest,
alleen nog maar vanachter tegen de achterwand enzo, niet verder dan dat de lampenkap (exoterra) breed is.
Jaap23

Keer terug naar Algemeen