Dreamgeckos.com

Bodembedekking & inrichting

Info over luipjes die niet onder een categorie vallen

Moderator: jootje41

Bodembedekking & inrichting

Berichtdoor juuth » za 05 nov 2016, 22:42

Eergisteren hebben mijn vriend en ik besloten om Luipaardgekko's te gaan houden. Ik heb al jaren wel wat heen en weer gelezen, dus het is zeker geen impulsieve beslissing (ik ben nogal gefocust op welzijn enzo........ En dat is best een understatement :P )

Na alle verhalen over zand als bodem ben ik gaan twijfelen en bij twijfel: niet doen! Dus, ik ben verder gaan kijken naar andere geschikte bodembedekkers die er ook nog leuk uit zien. Want het oog wil ook wat natuurlijk! Dus ik heb een paar kleine vraagjes :) Het verblijf waar ze in komen (120x50) moet nog leeg en schoon, dus er is geen haast bij.

- Kan Corbo gebruikt worden als bodem? Of wat bevelen jullie aan en waarom wel/niet? Niet met de reden "omdat hij/zij het zegt", want daar kan ik echt niks mee ;)

- Kan spiderwood gebruikt worden als decoratie? We hebben nog een paar leuke stukken liggen die dan nog even de vriezer in moeten, maar ik denk ik vraag het eerst maar, anders gooi ik dat bij de hamster in.

- Kun je echte planten gebruiken in een terra van luipjes? En zo ja, welke bijvoorbeeld? Ik dacht aan vetplantjes en (stekelloze) cactussen oid?

- Wat gebruiken jullie als alternatief voor de bamibakjes? :P Ik weet dat ze gebruikt worden voor spagnum mos enzo, maar ik vind ze zo lelijk! Dus als er goede alternatieven voor zijn... Geen kweekplannen dus. Dat laten we wel aan de pro's over.

Voor nu was dit het geloof ik, maar zullen vast nog wel wat vraagjes bij komen :D
juuth

Naam: Judith Bos

Re: Bodembedekking & inrichting

Berichtdoor Maurice » do 29 dec 2016, 11:13

zit met de zelfde vraag, helaas geen antwoorden :( :(
Maurice

Naam: Voor & Achternaam

Re: Bodembedekking & inrichting

Berichtdoor Proksz » ma 20 feb 2017, 21:50

Ik hou al 2 jaar mn luipaardgekko's op zand, en hoewel ik nog geen problemen gehad heb, stap ik hier komende zomer ook van af.
Ik ga gebruik maken van een tegel voor 60/100 cm van mijn terra, de overige 40cm zal ik waarschijnlijk opvullen met ofwel repti-carpet ofwel een mengeling van 1/3 zand en 2/3 eco-earth.
Althans, dat is het plan atm, ik heb er ook al zitten aan denken om die overige 40cm op te vullen met een zelfgemaakte hide van een paar verdiepingen..

Qua planten, luipaardgekko's eten geen planten, dus op zich geen probleem, wel oppassen met de luchtvochtigheid! Als je een plant neemt die water nodig heeft, dan haal je deze best uit het terrarium lijkt me..

Dat hout lijkt mij geen probleem (?)

En ik gebruik zo'n Repti-Shelter van Zoo Med voor m'n spagnum mos, deze ziet er wel degelijk uit vind ik.. Kost je wel zo'n 20-30 euro..

Hopelijk heb je hier wat aan...
Proksz

Naam: Voor & Achternaam

Keer terug naar Algemeen