Dreamgeckos.com

Alleen Meelwormen voeren 100% Geweldig !

Info over luipjes die niet onder een categorie vallen

Moderator: jootje41

Re: Alleen Meelwormen voeren 100% Geweldig !

Berichtdoor diane » zo 02 jan 2011, 23:20

In boeken en op internet lees je vaak dat meelwormen geven gevaarlijk is , ze gaan levend naar binnen ,auw en kunnen dan schade aanrichten , het omhulsel is te hard en ze kunnen dit niet verteren. Hier heb ik toch allemaal mijn vragen bij hoor , kan dit , of kan dit niet ? Ze zouden ook veel te vet te zijn?
Als dit allemaal niet waar is , gaan de krekels hier weg of mag je nog is een krekel geven? kwestie van afwisseling?
Misschien domme vragen maar als je nieuw bent in deze materie en je wil het goed doen , kan dit alleen door te vragen hé.

groetjes
diane
diane

Berichtdoor DreamGeckos.com » zo 02 jan 2011, 23:27

Allereest Diane,

domme vragen bestaan niet.

goed nu we dat punt hebben opgelost :P , alles wat er in je lijstje staat is gewoonweg niet waar en zijn sprookjes , het vet deel is niet relevant als je je dieren goed gutload ( voer geeft ) , afwisseling is nooit slecht maar let er aub wel op dat je je krekels na voedertijd bij je dieren weghaalt en niet gewoon maar laat lopen met de mogelijke gevolgen van dien.

Mvg
Richard
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Berichtdoor Rob D'heu » ma 03 jan 2011, 10:07

het vet deel is niet relevant als je je dieren goed gutload ( voer geeft ) , afwisseling is nooit slecht maar let er aub wel op dat je je krekels na voedertijd bij je dieren weghaalt en niet gewoon maar laat lopen met de mogelijke gevolgen van dien

Dus te vet voer geven kan volgens jou geen kwaad ? Als je ze goed gutload veranderd er niets aan het vetpercentage .
Ook de gevolgen van krekels bij je dieren laten zijn een zwaar overdreven verhaal . Ik heb bij al mijn dieren wel wat loslopende krekels zitten en nog nooit problemen mee gehad .
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor DreamGeckos.com » ma 03 jan 2011, 11:58

Rob D'heu schreef:
het vet deel is niet relevant als je je dieren goed gutload ( voer geeft ) , afwisseling is nooit slecht maar let er aub wel op dat je je krekels na voedertijd bij je dieren weghaalt en niet gewoon maar laat lopen met de mogelijke gevolgen van dien

Dus te vet voer geven kan volgens jou geen kwaad ? Als je ze goed gutload veranderd er niets aan het vetpercentage .
Ook de gevolgen van krekels bij je dieren laten zijn een zwaar overdreven verhaal . Ik heb bij al mijn dieren wel wat loslopende krekels zitten en nog nooit problemen mee gehad .

Rob , Ik heb nergens gezecht dat VET voer geen schade toebrengt dat maak jij er van , er staat dat het Vet deel niet Relevant is Omdat de dieren niet te vet zijn dit op basis van mijn ervaring geef ik een advisch, als krekels los lopen zullen ze voer gaan zoeken dit kan je gekko zijn ( aanvreten ) uitwerpselen zijn ( ook niet gezond ) enz.

laat mij maar een voedings lijst zien waar in staat dat meelwormen heel vet zijn waar het dus in het lab is getest die zijn er niet , ik kweek nu zelf meer dan 14 jaar ik heb op dit moment meer dan 600 luipaardgekkos die ik allemaal meelwormen voer en ik ondervind hier totaal geen negatieve gevolgen van. tevens zijn er zeer veel kwekers buiten Europa die al meer dan 19 jaar alleen meelwormen voeren ook deze ondervinden er geen problemen mee, de dieren worden niets vetter dan een dier die krekels krijgt dus het zou fijn zijn als 'verhalen over vet zijn' niet steeds omhoog gehaald worden want het is natte vinger werk en nergens op gebaseerd. hier een voorbeeld : http://mealwormstore.com/mealworm_info.php daar staat weer dat ze NIET vet zijn maw iedereen zegt wel iets , ik baseer mijn reacties op ervaringen en mijn ervaring is dus dat meelwormen prima zijn.
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Berichtdoor EPDM » ma 03 jan 2011, 17:08

dat meelwormen gevaarlijk zijn is in mijn ogen en weten een fabel!
phoenixwormen (maden) die zijn gevaarlijker , vaak worden deze verwisseld (kwa uiterlijk zeker anders uitziend van elkaar)
daar naar "verhalen" gezegd word dat een luipaardgekko een mildere maagsap heeft en de made niet Direct Sterft indien in 1 geheel opgegeten is, dat deze dan de maag wand evt aantast.
ik heb in NL en BE nog niet van deze verhalen gehoord , dus kan ik deze ook niet bevestigen.

een gezonde luipaardgekko zover ik weet zat zijn haar eten ook goed verwerken en dus niet opschokken.... dus dat er iets nog levens in haar of zijn maag komt Über nerd .?.

Ik ben het niet geheel met de Topic onderwerp eens maar dat hebben we al eerdere malen op diverse forums over gehad en dus ook in mijn ogen niet relevant om deze nogmaals hier dan ook te spammen.
Indien jij een voedsel dier goed gutload zal deze zeker wel het minimale benodigde voedsel suplementen of minimale voedingwaardes wel hebben.
Persoonlijk hou ik absoluut niet van minma's en houd ik zelf van een gevarieerde lunch pakket en dus geeft ik deze ook aan mijn dieren.

betreft de krekels als men zorgt dat je een krekel verstopplekje hebt waaronder wat krekel gel en wat krekel voer aangeboden ligt en men zorgt dat de uitwerpselen regelmatig verwijderd wordt dan zal de evt los lopende krekels GEEN shade aan de luipaardgekkos toedoen.

voor men die intresse hebben in de simpele Krekel verstop/voer "ding" , neem 1 deksel van bv pindakaas pot snij hier 1 klein gleufje in (zo groot als een krekel) zet deze op de kop.
door hieronder een pertischaal te plaatsen of ander passende schaal heb je het voer schaaltje en klaar is je voer/verstop ding voor je krekels
EPDM

Berichtdoor Phalanx » ma 03 jan 2011, 19:37

Enkel meelwormen voederen lijkt me niet het meest ideale. Zeker voldoende voor een luipje maar verre van ideaal. Een luipaardgekko is van nature een jager. Dat plezier moeten we hem dan op zijn minst af en toe wel gunnen. Meelwormen geven is makkelijk en vergt weinig werk. Toch moeten we durven eerlijk zijn over een te eenzijdige voeding. Een mix van een aantal soorten voedseldieren lijkt me nog altijd het meest bevorderlijk voor het dier zelf.

ivm dat krekels gekkopoep eten: dit voorkom je makkelijk door voor het voederen alle uitwerpselen weg te halen

toevallig heb ik hier wel wat cijfertjes over van een analyse uit het labo:

eerste cijfer is telkens de waarde van de krekels, 2e cijfer = meelworm

- vetpercentage: 6,2% <-> 13,7%
- proteïnen: 21,5% <-> 19,6%
- Calcium (ppm) 352 <-> 126
- Fosfor (ppm) 4412 <->3280
- Calcium/fosfor ratio: 0,079 <-> 0,038

Ik denk dat je daar wel al wat conclusies kunt uit trekken. Deze gegevens heb ik 2 jaar geleden bekomen door analyse van de voedseldieren in het labo. De waarden van moriowormen zijn nog triestiger dan meelwormen.

Wat je hieruit kunt concluderen is dat meelwormen
- meer dan 2x zo vet zijn als krekels
- ze procentueel minder proteïnen bevatten
- De calcium/fosfor verhouding rampzalig is.

Moriowormen zijn tot zelfs 3,5 keer zo vet als krekels. maar de calcium/fosfor verhouding is net iets beter dan meelwormen tot 0,048. Ik plan een nieuw onderzoek maar deze keer met een aantal soorten kakkerlakken. Ben benieuwd naar de waarden die deze zullen hebben.

Gutloaden brengt een verschil te weeg maar bijlange niet zo drastisch zoals iedereen laat uitschijnen. Het vetpercentage wordt niet wezenlijk beïnvloed en het fosfor/calcium op zich ook niet. JE dier moet in staat zijn om calcium/fosfor op te nemen in zijn lichaam. Bepaalde calciumpreparaten laten dat niet toe. Dan mag je nog zo veel geven als je wil, want als het niet opgenomen wordt door de gekko haalt hij daar zijn voordeel niet uit.

Verder zou ik graag eens een onderbouwd bewijs zien dat enkel meelwormen voederen zó geweldig zou zijn voor reptielen. Tot op heden heb ik enkel meningen gezien en geen onderbouwde bewijzen.
Afbeelding

E. Macularius - H. Caudicinctus - H. Fasciata - U. Milli
Phalanx

Berichtdoor The Gex Files » ma 03 jan 2011, 21:02

Ik kan me hier weinig in mengen op het gebied van luipaardgekko's, omdat ik hier weinig tot niets van weet.
Ik weet wel dat wimpergekko's, of eigenlijk het hele genus Rhacodactylus beter geen meelwormen kunnen eten, aangezien ze de harde huid van de wormen niet kunnen verteren.
Wij geven de dieren hier ook redelijk gevarieerd te eten, met als basis het (Amerikaanse en makkelijke... hihi ) Repashy dieet, met als afwisseling levend voer als kakkerlakken, huisvliegen en krekels en daarnaast zo af en toe wat vers fruit.
Ik weet dat ik hier misschien enigzins mee off-topic ga, maar vind het wel een nuttige aanvulling op het "alleen 1 soort voeding geven" verhaal...
Tevens zijn we (omdat het 1 van onze voornaamste dierlijke voedselbronnen is) benieuwd naar de waardes van de kakkerlakken van Phalanx... Mooie info... :)
Groetjes,

Léon en Debbie
The Gex Files

Berichtdoor Daniel » di 04 jan 2011, 09:42

Ik ben ook meer voor het gevarieerde voer.En een paar loslopende krekels kan echt geen kwaad,nog geen problemen mee gehad.En je beestjes zien jagen is het mooiste wat er is.
En idd de voedingswaarde van kakkerlakken wil ik ook wel eens weten,proefdieren genoeg hier Yeah
Groeten Daniel

Like mijn FB-pagina en blijf op de hoogte;
http://www.facebook.com/BigdReptiles
Daniel

Berichtdoor Dark » wo 05 jan 2011, 10:38

hey.

Ik doe een labo opleiding.
En wat mij opvalt is dat er weinig gegevens staan.

- vetpercentage: 6,2% <-> 13,7%
- proteïnen: 21,5% <-> 19,6%
- Calcium (ppm) 352 <-> 126
- Fosfor (ppm) 4412 <->3280
- Calcium/fosfor ratio: 0,079 <-> 0,038

kijk een uitkomst is mooi en ik geloof het direct
maar ik mis deze gegevens.

- Hoe groot was de krekel/meelworm.
- Hoe zwaar was de krekel/meelworm.
- Wat zijn de berekeningen.

Een meelworm is aanzienlijk kleiner dan een volwas krekel,
maar een meelworm is groter dan een stof krekel :P
Dark

Berichtdoor Phalanx » wo 05 jan 2011, 13:50

dark schreef:- Hoe groot was de krekel/meelworm.
- Hoe zwaar was de krekel/meelworm.
- Wat zijn de berekeningen.

Deze vragen dienen er helemaal niet toe gezien het over percentages gaat. Een aandeel van 6,25% is hetzelfde op 1 gram of 100 gram. Het blijf 6,25%
Het gewicht van de geteste voedseldieren doet er om dezelfde reden helemaal niks toe.

vb: het menselijk lichaam heeft op de leeftijd van 30jaar ongeveer 70% water. Als je 100 kg weegt, dan heb je ongeveer 70kg water. Weeg je 50kg, dan is dat ongeveer 35kg. Maar de verhouding blijft hetzelfde en is ongeveer 70%

Ik heb enkel relevante waarden gepost mbt de parameters die belangrijk zijn.

Verder blijf ik nog altijd op mijn honger zitten waarom enkel meelwormen zo goed zouden zijn. Je kan het wel beweren maar ik heb tot nogtoe van al deze beweringen geen enkel onderbouwd argument gezien. waar blijven ze? Als je dergelijke zaken insinueert moet je ze ook kunnen onderbouwen.
Afbeelding

E. Macularius - H. Caudicinctus - H. Fasciata - U. Milli
Phalanx

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen