Dreamgeckos.com

Waarom beter geen zand in combinatie met luipaardgekkos

Info over luipjes die niet onder een categorie vallen

Moderator: jootje41

Waarom beter geen zand in combinatie met luipaardgekkos

Berichtdoor DreamGeckos.com » wo 08 dec 2010, 19:57

Wel zand of geen zand ?

om deze vraag te beantwoorden zou je eens moeten kijken naar de natuurlijke leefomgeving van een luipaardgekko,
een luipaardgekko leeft voornamelijk op stenen / rotsen/ kleigrond niet op zand het gebeurd dan ook vaak dat mensen die een luipaardgekko op zand houden het dier verliezen ( het dood gaat )

Dit gebeurd door impaction , impaction is het volgende: een luipaardgekko is zand niet gewend gaat dit eten , pakt misschien krekels waardoor deze veel zand binnen krijgt , zoveel dat de gekko verstopt raakt ( modder in de maag en darmen ) dit is niet meer weg te halen en de gekko gaat dood.
Maw
gebruikt gewoon geen zand , als je het dan toch perse wilt gebruiken gebruik dan verteerbaar zand ( calcium zand ) ( ook dit kan nog steeds leiden tot impaction met de dood als gevolg maar in mindere mate.
als je je terra toch mooi wilt hebben koop flagstones snij deze op maat en leg deze ( als tegels ) in je terra.

dit zijn ervaringen die jeff ( jmg ,) mark bell , en ik ( Dreamgeckos.com) hebben opgedaan door dieren die wij hebben verkocht , bijna altijd gaat het goed als een gekko op zand word gezet maar soms ook niet omdat wij zoveel gekkos verkopen komen mensen vaak met verhalen dat hun dier dood is gegaan omdat deze verstopt was / zand hadden gegeten en ze dus nu een nieuw luipje wouden kopen, daar komt de ervaring weg + ik heb zelf een aantal dieren in het verleden op zand gehad deze kregen een grote variatie aan voer en vitamines en toch waren er dieren ( met name enigma ) die gewoon zand aten... en daar aan stierven
nogmaals gebruik gewoon geen zand want in hun natuurlijke habitat zitten ze gewoon op rotsen en praktisch nooit op zand.

dit is mijn mening gebaseerd op eigen ervaringen en die van andere kenners oa JMG , mark bell.
mvg
Richard
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Re: Waarom beter geen zand in combinatie met luipaardgekkos

Berichtdoor Acidix » ma 13 dec 2010, 23:42

Mensen zullen toch zand blijven gebruiken omdat veel mensen van mening zijn dat het niet aan het zand ligt maar aan de voeding en verzorging van de gekko. En over het algemeen zijn mensen hardleers, er zal dus eerst ervaring moeten zijn dat het dan toch nog wel eens mis zou kunnen gaan.

In de streken waar de verschillende woestijngekko soorten voorkomen heb je ook wel zand, maar dat is niet hetzelfde als het zand dat verkocht wordt in de winkels. In de natuur is het zand keihard. Dus als je toch perse zand wil gebruiken. Neem dan een zand-leem mengsel dat wordt keihard als je het nat maakt en dan laat drogen.
Groetjes,
Andre
Acidix

Berichtdoor DreamGeckos.com » ma 13 dec 2010, 23:49

in mijn opinie mogen de mensen het natuurlijk zelf weten ze zijn iig gewaarschuwd als ze deze post hebben gelezen ;)
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Berichtdoor Jefta » di 14 dec 2010, 08:47

Nu begin ik toch te twijfelen om al het zand eruit te halen, is altijd lastig als er zoveel verschillende meningen zijn :S
Luipaardgekko 1.0.0
Jefta

Berichtdoor DreamGeckos.com » di 14 dec 2010, 14:30

mijn advish is hou de mening van grote en gerespecteerde kwekers aan , omdat deze het niet voor niets zeggen ;)
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Berichtdoor Jacky » di 14 dec 2010, 21:22

dus wat kun je er dan wel in doen als alleen stenen of calciumzand?
Dre ik heb die zand erin wat jij mij hebt gegeven!! ik weet niet welk zand dit is??? dacht zit wel goed dus niet dan
jacky
Jacky

Berichtdoor Revell-Lucas » di 14 dec 2010, 21:39

Ik zeg tapijt !! De tijd zal komen :lol:
Ik gebruik tapijt 1x per maand schoonmaken laten uitdrogen. Houd warmte goed vast in al mijn terra's
Gebruik wel een stevige variant zonder pluizen. Ik gebruik héél stevig tapijt het ziet er ook nog goed uit in alle kleuren.(Bruin,donderblauw,grijs,groen enz)
Wat ik doe stuk tapijt met een hoek die ik eruit kan halen omdat ze daar meestal poepen. Super handig en makkelijk schoon te maken.
Als je consequent schoonmaakt ruik je bijna niks.

READ: Dit zijn mijn ervaring iedereen zijn ding natuurlijk ;)

Greatz,Lucas :mrgreen:
Revell-Lucas

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Acidix » di 14 dec 2010, 22:51

Het is gewoon terrariumzand. Toen ik je dat zand meegaf dacht ik ook nog dat zand een prima substraat was. Ik ging er ook van uit dat het bedoeld was voor de baardagamen. Het is in ieder geval schoon gebrand terrariumzand.

Ook calciumzand kan voor verstopping zorgen trouwens. Ik zit nu ook een beetje met het dilemma hoe ik de bodembedekking moet gaan doen.
Groetjes,
Andre
Acidix

Berichtdoor Jefta » wo 15 dec 2010, 08:09

Lucas, heb je een fototje voor ons van je terra met tapijt?
Luipaardgekko 1.0.0
Jefta

Berichtdoor Revell-Lucas » wo 15 dec 2010, 10:58

Zekers Jefta is zal er een paar schieten. Ik dacht dat ik er al een gepost had bij mijn topic over mijn nieuwe aanwinst ;)

Greatz,Lucas
Revell-Lucas

Naam: Voor & Achternaam

Volgende

Keer terug naar Algemeen