Dreamgeckos.com

Waarom beter geen zand in combinatie met luipaardgekkos

Info over luipjes die niet onder een categorie vallen

Moderator: jootje41

Re: Waarom beter geen zand in combinatie met luipaardgekkos

Berichtdoor Jefta » wo 15 dec 2010, 11:01

och jah, nou zie ik hem.
Afbeelding
Luipaardgekko 1.0.0
Jefta

Berichtdoor Rob D'heu » zo 26 dec 2010, 17:21

Ik ga eerlijk zijn maar van dit topic zakt echt mijn broek af .
Het is pure zever dat je luipaardgekko's niet op zand mag/ kan houden .
Ga eens kijken hoeveel mensen hun luipaardgekko's al jaren op zand houden zonder problemen .
Een verstopping ligt altijd aan het feit dat er iets mis is met je dieren . Vaak gaan dieren die te weinig mineralen krijgen zand eten om dit op te vangen .
Mensen die gaan beweren dat ze in de natuur niet op zand leven zouden best eens even gaan kijken naar foto's van de habitat . Ze leven inderdaad tussen rotsen ed maar wat ligt er op en tussen de rotsen denk je ? Volgens mij is dat zand en geen tapijt, keukenrol of iets dergelijks . Het is uiteraard zand en uiteraard zijn er zand soorten die niet echt geschikt zijn . Ik gebruik zelf speelzand , rivierzand , zavel(geel zand) ed . Van dat dure terrariumzand waar een baardagame op de zak staat is echt niet veel beter hoor je betaaldt enkel veel meer .
Ik vind het ok dat je je dieren op papier wil houden maar ga niet beweren dat het gevaarlijk is om ze wel op zand te houden .

mijn advish is hou de mening van grote en gerespecteerde kwekers aan , omdat deze het niet voor niets zeggen

Dit vind ik persoonlijk geen argument . Het is niet omdat de massakwekers iets zeggen dat het zo moet en het beste is . Anders zouden we mischien ineens allemaal moeten stoppen met krekels voeren en enkel meelwormen geven en ze in schoendozen gaan houden want dat doen ze toch ook ??
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor DreamGeckos.com » zo 26 dec 2010, 17:26

Rob D'heu schreef:Ik ga eerlijk zijn maar van dit topic zakt echt mijn broek af .
Het is pure zever dat je luipaardgekko's niet op zand mag/ kan houden .
Ga eens kijken hoeveel mensen hun luipaardgekko's al jaren op zand houden zonder problemen .
Een verstopping ligt altijd aan het feit dat er iets mis is met je dieren . Vaak gaan dieren die te weinig mineralen krijgen zand eten om dit op te vangen .
Mensen die gaan beweren dat ze in de natuur niet op zand leven zouden best eens even gaan kijken naar foto's van de habitat . Ze leven inderdaad tussen rotsen ed maar wat ligt er op en tussen de rotsen denk je ? Volgens mij is dat zand en geen tapijt, keukenrol of iets dergelijks . Het is uiteraard zand en uiteraard zijn er zand soorten die niet echt geschikt zijn . Ik gebruik zelf speelzand , rivierzand , zavel(geel zand) ed . Van dat dure terrariumzand waar een baardagame op de zak staat is echt niet veel beter hoor je betaaldt enkel veel meer .
Ik vind het ok dat je je dieren op papier wil houden maar ga niet beweren dat het gevaarlijk is om ze wel op zand te houden .

mijn advish is hou de mening van grote en gerespecteerde kwekers aan , omdat deze het niet voor niets zeggen

Dit vind ik persoonlijk geen argument . Het is niet omdat de massakwekers iets zeggen dat het zo moet en het beste is . Anders zouden we mischien ineens allemaal moeten stoppen met krekels voeren en enkel meelwormen geven en ze in schoendozen gaan houden want dat doen ze toch ook ??

misschien zou je eens Beter ! moeten kijken naar de natuurlijke leef omgeving alvorens je zegt dat er zand ligt , dat is namelijk niet zo er ligt Leem...
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Berichtdoor Tris-a » zo 26 dec 2010, 17:27

Rob

Ze leven van nature op leem. Niet tussen de rotsen of op zand.

Ik heb oleimeulen (dierenpark met veel reptielen) een mail gestuurd en ik neem aan dat zij geen onzin kramen.
1.0.0. Rhacodactylus ciliatus
Tris-a

Berichtdoor Rob D'heu » zo 26 dec 2010, 17:39

Ok ze leven op leem maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je ze niet op zand kan/mag houden ?
En ivm de oliemeulen ik ken een aantal mensen zeer goed die daar werken en wees gerust die gaan zeker nooit zeggen dat je je dieren beter op papier kan houden , stel ze die vraag maar eens ben benieuwd wat ze gaan antwoorden .
Nogmaals ik heb er geen problemen mee hoe jullie je dieren houden , dat is jullie zaak ook al is het absoluut niet mijn manier . Maar gaan beweren dat iedereen het zo moet doen vind ik zeer kort door de bocht .
Het is ook zo dat deze fabels de laatste jaren pas zijn komen overwaaien van Amerika daar doen ze het nl al jaren zo .
Ik en een hele hoop andere mensen hebben jaren lang luipaardgekko's op zand gehouden zonder problemen . volgens mij ligt het probleem eerder bij de luipaardgekko's die tegenwoordig gekweekt worden en niet bij het zand .
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor DreamGeckos.com » zo 26 dec 2010, 17:44

Rob D'heu schreef:Ok ze leven op leem maar dat wil nog steeds niet zeggen dat je ze niet op zand kan/mag houden ?
En ivm de oliemeulen ik ken een aantal mensen zeer goed die daar werken en wees gerust die gaan zeker nooit zeggen dat je je dieren beter op papier kan houden , stel ze die vraag maar eens ben benieuwd wat ze gaan antwoorden .

beter voorkomen dan genezen is het credo , we verbieden je ook niets he tis je eigen keus , feit is wel dat luipjes vaak zand op kunnen eten eb dat daar soms nare gevolgen door komen dat is een feit , dat een dier ziek is of wat dan ook is gewoon pertinent niet waar, als een gekko het zand aan ziet als bron voor mineralen is dat niet omdat het dier ziek is maar omdat het dier niet weet wat zand is.
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Berichtdoor Tris-a » zo 26 dec 2010, 17:48

PS; ik houd ze nu ook op zand en ga ze binnekort op leem zetten. Ik zeg niet dat ik mijn luipaardgekko's op keukenpapier houd.
1.0.0. Rhacodactylus ciliatus
Tris-a

Berichtdoor Rob D'heu » zo 26 dec 2010, 17:57

als een gekko het zand aan ziet als bron voor mineralen is dat niet omdat het dier ziek is maar omdat het dier niet weet wat zand is.

Bij mijn weten bestaat zand nog steeds uit mineralen ;) .

beter voorkomen dan genezen is het credo

Tja dan gebruik je beter geen stenen en verdere inrichting daar kunnen ze zich aan snijden ed . Zo ga je simpelweg couveuse dieren kweken .
Laten we eerlijk zijn wat is er nu leuker en mooier dan een stukje natuur in de huiskamer te halen ipv een kale bak met papier op de bodem en omgekeerde bloempotten .
Je geeft zelf aan dat ze in de natuur op leem zitten waarom raad je dan niet iedereen aan van leem te gebruiken ipv papier ?
Ik blij erbij dat een gezonde luipaardgekko nooit dood gaat gaan van op zand te zitten . Ik denk echt dat er met de meeste kleurtjes die teenwoordig van de band rollen simpelweg iets mis is . Als er problemen zijn met zand gaat het nl vaak om bepaalde kleurtjes , ik heb het nog nooit gehoord bij wildkleur .
k heb zelf een aantal dieren in het verleden op zand gehad deze kregen een grote variatie aan voer en vitamines en toch waren er dieren ( met name enigma ) die gewoon zand aten... en daar aan stierven

Je geeft zelf aan dat je met een bepaalde morph de meeste problemen hebt gehad .

PS; ik houd ze nu ook op zand en ga ze binnekort op leem zetten. Ik zeg niet dat ik mijn luipaardgekko's op keukenpapier houd.

dat heb ik ook nooit gezegd . Ik kan het alleen maar toejuichen dat er nog mensen zijn die hun dieren op een "natuurlijke" ondergrond hebben zitten .
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor EPDM » zo 26 dec 2010, 19:10

zoals ik altijd van mening ben bij de 1 zitten ze op keuken papier en dat gaat goed bij de andere op zand en dat gaat goed.

elke ondergrond heeft zn voor en nadeel
echter ligt het bij de BAASJES hoe het dier ermee omgaat/erin leeft

ik heb vanaf 1998 al zilverzand in alle bakken gehad en nog (bijna) nooit een verstopping gehad , die deze wel hadden waren leos die al AFGEDANKT aankwamen en letterlijk met de hand gevoerd moesten worden.

ik blijf er wel op hameren en dat is mijn mening het ligt allen bij de houder van de dier.
-bodembedekking
-voedsel
-huisvesting

je houd in deze hobby toch ten alle tijden menings verschillen

evt voor en nadelen op een rij zetten akne meschien evt beginnende hobbyisten helpen.
EPDM

Berichtdoor Phalanx » ma 27 dec 2010, 11:22

ik treed Rob bij in deze discussie:

In al die jaren heb ik heel wat substraten gebruikt en getest. Enkele van de gebruikte materialen:
- keukenpapier
- vinyl
- speelzand
- vogelzand (schelpen edm uitgezeefd)
- commercieel 'reptielen'-zand
- calciumzand (limestone)
- flagstones
- mengeling van turf-zand
- labo ontwikkeld substraat op basis van mais
- tapijt
- ...

Mijn bevindingen:
- keukenpapier: ziet er niet uit en je mag het dagelijks gaan schoonmaken. Op den duur lag mijn garage vol met rollen papier.
- vinyl: geen absorberende werking waardoor je terra / curver /... na een dag letterlijk in een gekkodrol wordt gedoopt.
- speelzand: goedkoop, makkelijk te onderhouden, wel wat stofferig. Er moet gelet worden op de korrelgrote. Echter nooit verstoppingen gehad
- gezeefd vogelzand: vrij goedkoop, zand is wit of bruin van kleur. Ik nam wit omdat je hierop makelijk uitwerpselen ziet liggen. Minder stofferig dan speelzand. Wel goed uitzeven zodat er geen schelpen of andere zaken meer tussen zitten. Er is dus wat werk aan voor het gebruiksklaar is.
- Commercieel reptielenzand: duur, attractief, maar voor mij geen noemenswaardige voordelen. zwart zand van exo-terra is te vermijden
- calciumzand: duur, enorm stofferig wat zorgt voor huidirritaties en oogproblemen. De vorm is vrij scherp. Er zijn gevallen van verstoppingen gekend.
- flagstones: geen gevaar voor verstoppingen, makkelijk te vinden en niet duur. Echter alles moet er telkens uit om te verschonen. Goed voor 1 showterra niet voor stellingen. Groot gewicht.
- mengeling van turf en zand. werkt vrij goed, minder stofferig dan zand. geeft dieren de mogelijkheid om te gaan graven. Ik heb deze mengeling gebruikt voor N. levis levis en U. milli.
- labo ontwikkeld substraat op basis van mais: heel makkelijk in onderhoud. de mais gaat zich aan de uitwerpselen gaan hechten waardoor je makkelijk kunt verschonen. De mais gaat niet zwellen als het in aanraking komt met water. Gevaar voor verstopping is er niet omdat het verteerbaar is. afval kan de compostmand in. Nadeel: vrij duur maar gaat lang mee.
- tapijt: absoluut niet te onderhouden: Het absorbeert goed maar hierdoor kan je net de boel niet hygiënisch houden. Het lijkt niet vuil maar is het wel. Stel je voor dat wij altijd op een tapijt zouden moeten lopen waar de hond dagelijks op urineert. Verder levert tapijt problemen op voor dieren met nagels. Ze blijven er in hangen met alle gevolgen van dien. tapijt voor reptielen is een typisch Amerikaanse uitvinding.

Dit zijn uiteraard mijn eigen ervaringen. Het substraat waar ik het minst blij mee was is calciumzand, reptielenzand, flagstones. Bij mij gaf zand (speelzand, gezeefd vogelzand), mais het beste resultaat. Verder speelt de korrel van het zand een grote rol. De korrel mag niet te klein zijn: zorgt voor huidirritaties omdat de poriën van de huid gaan verstoppen. Te groot kan voor verstoppingen gaan zorgen.

Als een gekko van het substraat gaat eten, dan geeft het dier aan dat hij iets te kort heeft: mineralen, calcium,... welke hij probeert te compenseren door van het substraat te gaan eten. Los daarvan zal er altijd discussie zijn over het gebruikte substraat maar zoals Rob aangeeft kan het niet verkeerd zijn om het substraat te gebruiken dat in de natuurlijke habitat voorkomt. (of om deze zo dicht mogelijk te benaderen)

Voor de één werkt substraat A goed, voor de andere substraat B. Verder is het ook zo dat het gekozen substraat ook zal afhangen van het type huisvesting en het aantal bakken die te verzorgen zijn.
Afbeelding

E. Macularius - H. Caudicinctus - H. Fasciata - U. Milli
Phalanx

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen