Dreamgeckos.com

info Eublepharus Macularius

Info over luipjes die niet onder een categorie vallen

Moderator: jootje41

info Eublepharus Macularius

Berichtdoor NickVer » za 30 mei 2015, 10:23

Ik zoek hier een beetje meer info over de vaste kosten (elektriciteit, voeding,...) voor een berekening te maken of het geen kost teveel gaat zijn om er zeker van de zijn dat we niet halfweg het jaar zonder warmte of erger nog krekels of andere voeding vallen. :)
bedoeling is om ineens een terrarium aan te schaffen dat groot genoeg is om als ik erdoor gebeten wordt in de figuurlijke zin er zonder problemen kan uitgebreid worden... :) (100*60*x of120/60/x)
- kan er iemand mij vertellen hoeveel vloeropp er gerekend wordt per diertje? want volgens mij bestaat er niet echt een regel voor maar ik vind in 2 naslagwerken een 500 tot 750cm² terug. lijkt me wat veel want dan kunnen er 10 in een terra van 100/60... volgens mij is daar 4/5 een max? of ben ik verkeerd?
- welke elektrische verbruikers worden er gerekend in bovenstaande terra's? ik heb 2 warmte lampen van een 100/60W en een matje van 45W voor iets minder dan 1/3 opp en evt ventilatortje, nog dingen die ik evt vergeet?
- voeding per diertje en kostprijs hiervan? (hier heb ik nog geen idee van prijs dan toch)
- substraat prijzen en hoeveel x te vervangen per jaar.

en misschien zoek ik nog foto's van mensen die zelf hun achterwand hebben gemaakt of een leuke achterwand hebben gekocht.
ook eventuele info of raad om deze dingen te maken is welkom.
ik ben redelijk handig, dus ga ik proberen om dit toch zelf te maken. ik heb al verschillende ideeën maar kan altijd nog inspiratie gebruiken.

kortom alle info is meer dan welkom!

Alvast bedankt!
Nick
NickVer

Naam: Voor & Achternaam

Re: info Eublepharus Macularius

Berichtdoor tangelo » za 30 mei 2015, 16:10

Afbeelding
Dit is mijn eerste terra . De achterwand heb ik gemaakt met isolatie, satéstokje, pu schuim en tegellijm
Je zou eens moeten kijken naar je temperaturen. Overdag van 25 (koude kant) tot 35 graden (warme kant)
Mijn substraat (excavator) verander ik ongeveer 3 keer per jaar denk ik.
De prijs van voeding jan ook veel schelen. Ik geef aan mijn gekko's in de woonkamer sprinkhanen omdat krekels te veel lawaai maken
Dat scheelt al wat in prijs.voeder ook bij met wasmotlarven en meelwormen.
Ik heb 4 gekko's in mijn terra van 100 op 50
4.15 luipaargekko's
tangelo

Berichtdoor NickVer » za 30 mei 2015, 20:28

zit je dan op je max van gekko's op die opp of zou je er nog een bij durven zetten?
en hoe doe jij het met je mannetje? zet je deze er enkel bij de vrouwtjes na de winterrust of zit deze er altijd bij?
ik heb nog niets aangekocht, maar ben nu alles aan het voorbereiden en berekenen.

mss een paar praktische vragen over je achterwand.
- ik zie dat je niet de volledige hoogte hebt gemaakt, is dat omdat je deze er anders niet inkrijgt of heeft het een andere reden?
- is er een reden dat je maar 1 zijwand hebt gedaan of is dat dezelfde reden om het er in te krijgen?
- heb je alles op voorhand buiten het terrarium voorbereid of heb je alles erin gemonteerd en dan met tegellijm alles verhard en gekleurd?
- hoe groot zijn je horizontale plateautjes van de wand? heb je dat eerst moeten uittesten dat alles stevig genoeg was? (reden waarom ik dit vraag ik zou graag een grotje maken aan de wand (op hoogte), maar dat moet alles wel kunnen dragen. :) )

alvast bedankt voor het advies ;)
NickVer

Berichtdoor jootje41 » za 30 mei 2015, 21:14

ik zal caresheet neerzetten, dan weet je al wat meer :)

ik zou in een 100 terra max 4 luipjes doen, en niet direct beginnen met een man erbij.
ik heb in 2 vanmijn terra's een exo terra achterwand en in 1 een aquarium achterwand. voor een terra met 4 luipjes zal je misschien 5 euro per week aan voedseldieren hebben, maar dat zijn prijzen in nederland.
qua lampen ligt het heel erg aan de buitentemp wat je nodig hebt. in de winter heb ik een exo terra lamp van 75 watt, en in de zomer een gewone gloeilamp.

dan hier de caresheet

Over de huisvesting en verzorging van je luipaardgekko.

Je hebt gekozen voor een luipaardgekko als huisdier.
Het is goed om te weten dat dit echte kijkdieren zijn, en geen huisdier om mee te kroelen en spelen.
Een luipaardgekko moet handelbaar zijn, maar niet meer dan dat.
Ieder dier is verschillend, dus er zullen luipaardgekko's zijn die naar je toe komen en op je hand willen, maar er zullen ook luipaardgekko's zijn die daar niet van gediend zijn.
Het is van groot belang dat je goed kijkt naar het karakter van het dier en daar rekening mee houdt.

De huisvesting.

Als het goed is heb je op het moment dat je je luipaardgekko aanschaft dit gedeelte al op orde.
De minimale maten van een terrarium voor 1 of 2 luipaardgekko's zijn 60/40/40.
Als je kiest voor 2 dieren, zorg er dan voor dat je 2 vrouwtjes koopt.
Meerdere mannen in 1 terrarium zullen gaan vechten tot de dood er op volgt.
Een koppeltje luipaardgekko's (een man en een vrouw) is ook af te raden, omdat het mannetje tijdens het paarseizoen het vrouwtje niet met rust zal laten, en dit zal ten koste van haar gezondheid gaan.
Een man met meerdere vrouwen zal prima gaan, maar dan moet het terrarium een stuk groter zijn.

De luipaardgekko klimt graag, dus een achterwand in je terrarium is geen overbodige luxe.
Je kan kiezen voor een gladde kurk-achterwand, die zijn voor de luipaardgekko niet heel spannend.
Het beste is een 3D achterwand waar ze lekker op kunnen klimmen. Je kan ook kiezen voor een aquarium achterwand. Die zijn over het algemeen wat grover en heeft richeltjes dus daar kunnen ze naar hartelust tegen aan klimmen.
Je moet er alleen wel op letten dat je je achterwand wel krekelproof maakt als hij dat nog niet is.
De zijkanten van het terrarium kan je afplakken met zwart folie. Dit om je luipaardgekko een beschermd en veilig gevoel te geven.
Hoe veiliger een luipaardgekko zich voelt, hoe meer hij zich zal laten zien.

Het terrarium moet een "warme" en een "koele" kant hebben.
Aan de warme kant zou het onder de lamp zo'n 32/34c moeten zijn, aan de koele kant zo'n 24/26c.
Dit bereik je door middel van een reptielen lamp aan de warme kant, aan de koele kant is een gewone gloeilamp vaak voldoende.
Een luipaardgekko is een nacht actief dier, dat wil zeggen dat hij dus geen UV nodig heeft.
Mocht je wel een UV lamp in je terrarium willen is een kwartier per dag voldoende.
De luipaardgekko heeft 'snachts buikwarmte nodig om zijn eten te verteren. Dit kan je bereiken door een leisteen onder de warmtelamp te plaatsen. Die neemt de warmte van de lamp op en zal 'savonds nog een tijdje warmte afgeven.
Nog beter is het om een warmtematje onder je terrarium te plaatsen dat je dmv een timer van 23.00 tot 06.00 aanzet.
De temperatuur in je terrarium is ook afhankelijk van de temperatuur in de kamer waar hij staat, dus je zal in de koelere periodes een sterkere lamp nodig hebben dan in de zomermaanden. Van belang is dus aan allebei de kanten een thermometer, en blijven opletten of de temperaturen nog kloppen.

Als bodembedekking gebruiken veel terrariumbezitters zand.
Dit kan op zich prima, als je luipaardgekko gezond en volwassen is.
Voor dieren die niet gezond of te jong zijn wordt keukenpapier aangeraden.
Ben je in het bezit van een volwassen goed jagend dier kan zand prima, maar denk er dan wel om dat je een dopje calcium (zonder D3) in je terrarium zet. Soms heeft je gekko behoefte aan wat extra calcium, en als je het niet aanbied zal je dier zand gaan eten met alle nare gevolgen van dien. Als een luipaardgekko teveel zand binnen krijgt kan dit leiden tot verstopping van de darmen.
Je luipaardgekko zal dan stoppen met eten, niet meer kunnen poepen en in het ergste geval als er niets aan gedaan wordt sterven.
Vind je zand na dit verhaal een minder goede keuze kan je ook kiezen voor een harde bodem (bv excavator) of corbo (geperste maiskern)

Een luipaardgekko vind het prettig om overdag te schuilen terwijl hij slaapt.
Een aantal schuilplekken is dus zeker nodig. De "regel" is zo'n beetje minimaal een schuilplek per dier +1.
Heb je dus 3 gekko's in je terrarium zou je 4 schuilplekken moeten aanbieden.
Verdeel dit over de warme en de koele kant, zodat je luipaardgekko kan kiezen.
Ook van groot belang is een vochtige schuilplek. Dit om de luipaardgekko te helpen vervellen en eventueel eitjes te leggen.
Dit is een afgesloten bakje met een gat er in, waar bv spaghnum mos in zit. Dit hou je vochtig door om de dag even te sproeien met een plantenspuit. Deze vochtige schuilplek plaats je bij voorkeur aan de koele kant.

De rest van je terrarium kan je eventueel aankleden met wat kunstplantjes of stronken hout.
Ook een stapel flagstones vinden je luipaardgekko's vaak erg prettig, maar zorg dat alles wat je plaatst goed stevig staat.
Een mooie stronk hout zal ook in de smaak vallen en er zal op geklommen worden, let dus wel op dat je dier zo niet in aanraking kan komen met de lamp.

Voeding

Een luipaardgekko eet levend voer.
De meest voorkomende voedseldieren zijn krekels en sprinkhanen. Ook worden meelwormen veel gegeven.
Het beste is om zo afwisselend mogelijk te voeren. Hierbij kan je kiezen uit;

-sprinkhanen
-krekels
-dubia's
-meelwormen

en als lekker tussendoortje kan je een van de volgende kiezen;

-wasmotlarven
-tebo's
-zijderupsen

Belangrijk is om bij jonge dieren 2x per week de dieren te poederen met calcium zonder D3, en 2x per week met calcium met D3.
De D3 is erg belangrijk, dus strooi dit bijvoorbeeld over een wasmotlarve. Die zullen ze meteen opeten en zo krijgen ze het zeker binnen.
Bij volwassen dieren volstaat 2x per week poederen met calcium met D3, maar dan moet je dus wel een doppje calcium zonder D3 in het terrarium hebben staan.
Volwassen gekko's voer je zo'n 3x per week. Pas wel op met krekels, die kunnen als ze overblijven je slapende gekko's storen, en ook behoorlijk wat schade aanbrengen aan je achterwand als ze een gaatje vinden.
Sprinkhanen kan je gerust in het terrarium laten zitten, krekels liever niet.

Je dient je voedseldieren ook goed te verzorgen, dat wil zeggen, goed voeren en ook vocht aanbieden.
Zo gaan je voedseldieren langer mee, en ze bevatten meer voedingswaarde, wat weer goed is voor je gekko.
Geef je krekels en sprinkhanen bv een laagje havermout, wat kattenbrokjes, en voor het vocht een stukje appel, een blaadje kool of een schijfje wortel. Dubia's eten allerlei groentenafval.
Let goed op of je voedseldieren niet te groot zijn voor je gekko. Een dubia mag bv niet breder zijn dan de kop van de gekko. Het beste is om de afstand tussen de ogen van de gekko aan te houden als "maattabel".

Is er een probleem met je gekko, valt hij af zonder aanwijsbare reden, heeft hij zijn staart afgeworpen, een wondje of wat dan ook, zet het dier dan apart en op keukenpapier, en raadpleeg een dieren- of reptielenarts.
Voor een hoop extra informatie en nuttige tips, en veelvoorkomende vragen kan je ook zeker eens een kijkje nemen op facebook, de groep luipaardgekko lovers
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Berichtdoor jootje41 » za 30 mei 2015, 21:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit zijn een paar foto's van mn terra's
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Berichtdoor tangelo » zo 31 mei 2015, 08:31

Ik heb mijn isolatieplaat van 4 dik tegen de kanten geplakt
Dan stukken gebroken voor mijn uitsteeksels. Die heb ik dan met satéstokjes en pu schuim tussen er op geplakt
Ik heb met een "padje" omhooggevallen gewerkt omdat dit dan schuin tegen mijn grootste oversteek staat en een deel van het gewicht opvangt.
Ook heb ik er onder tegen de kant wat pu schuim gespoten om nog extra op te vangen.
Ik heb niet helemaal tot boven gewerkt omdat ik dan nog een extra randje had van 5 breed waar ze kunnen over lopen of liggen.
Heb ook gekozen voor mijn linkse kant met kurk te bekleden omdat ik dit mooi vind en voor de gekko’s nog een andere klim optie te geven
Ik heb ook een grotje gemaakt op hoogte links achter de plant.een pvc buisje met wat pu schuim over maar zou dit niet meer doen.
Je bent beter met losse schuilplekken voor als er iets met het luipje is je ze makkelijk kan pakken.
Ook beneden links en rechts heb ik 2 pvc buisjes in gewerkt van diameter 8.die zijn een 8 cm diep
Dit is wel makkelijk.er ligt een wc papiertje in en de luipjes gaan hun behoefte hier op doen.
Moet maar gewoon wc papiertje er uit trekken , een nieuwe in en mijn terra is weer proper :)
4.15 luipaargekko's
tangelo

Berichtdoor NickVer » zo 31 mei 2015, 10:04

beiden hartelijk bedankt voor de info en verduidelijking!

ik denk dat ik een achterwand met betonplex ga maken (smallere achterwanden en kan je ook stevigere constructies mee maken denk ik) zo kan ik met scharniertjes een dak maken dat makkelijk opengaat om toegang te krijgen.

mss een verkeerde vraag maar zou het mogelijk zijn om met een ballon en pu schuim een tunnel te maken? en als pu droog is prik je dan de ballon kapot en klaar?
NickVer

Berichtdoor tangelo » zo 31 mei 2015, 11:39

Weet niet of dat gaat lukken.of dan toch niet voor de vorm.
je kan een pvc buisje en tegellijm gebruiken.of het kartonnen rolletje van keukenrol en daar tegellijm over?
Dit moet je van binnen wel opvullen even tot het hard is.
want het karton word week van de tegellijm.
4.15 luipaargekko's
tangelo

Berichtdoor NickVer » ma 01 jun 2015, 12:57

oke bedankt voor de info.
ik ben al eens achter de tekentafel gaan zitten en al eens wat getekend.
nu komend weekend op zoek naar een terrarium. :)
als ik aan de achterwand mocht beginnen zal ik het hier wel proberen te posten met foto's :)
NickVer

Berichtdoor tangelo » ma 01 jun 2015, 14:59

Heel goed ben benieuwd
4.15 luipaargekko's
tangelo

Keer terug naar Algemeen