Dreamgeckos.com

Blaesodactylus boivini

Blaesodactylus boivini

Berichtdoor Joachim » za 26 jan 2013, 16:35

Hallo iedereen,

Nieuw op dit forum, dus korte introductie ;-) . Mijn naam is Joachim en ik ben een student die op kot zit in Gent (België).

Ik heb hier op kot meerdere terraria, wat gelukkig mag van onze kotbazin ("zolang het maar geen slang of vogelspin is!"). Heb vroeger thuis ook al enkele terraria gehad en toch wel altijd gefascineerd geweest door gekko's.

Een tweetal maanden geleden kwam ik in een terrariumwinkel de soort 'Homopholis boivini' tegen. Thuisgekomen zocht ik er wat over op, en niet alleen bleek deze naam verouderd en intussen aangepast naar Blaesodactylus, ook bleek ik er werkelijk BITTER weinig informatie over te vinden op het net. Ik kon na lang zoeken echter de nodige basisinformatie vinden. Twee weken geleden heb ik ze dan gehaald, een koppeltje. Ze eten nu goed insecten (krekels, wasmotlarven, ...) alsook allerhande fruitzaken zoals appelmoes, danone, ... Vooral 's nachts is het super spectaculair de dieren te zien, overdag zitten ze vaak wat stil en doen niet veel buiten eens gaan drinken of wat likken aan het fruitpapje, maar als de lampen uitgaan is het actie geblazen.

Leuk detail nog... ze zitten tesamen met mijn man Phelsuma grandis. Vooraleer iedereen hier panikeert, wees gerust, dit gaat werkelijk ZALIG GOED! Uiteraard ben ik ervan op de hoogte dat gekko's bij elkaar zetten altijd een groot risico inhoudt. Ik had me dan ook goed voorbereid en had hier een reserve bak staan die niet in gebruik was, voor moest het fout gaan. Bij het plaatsen in de bak hield ik mijn adem in. Mijn phelsuma is werkelijk gigantisch en aangezien mijn boivini's niet meer jong zijn maar ook nog niet super volwassen (ze zouden nog een paar cm groter moeten worden) vreesde ik even voor een spartaanse veldslag tussen mijn gekko's. De aanleiding dat ik ze bij elkaar wilde zetten, is omdat ik mij op voorhand had opgezocht welke soorten nachtactieve gekko's bij een Phelsuma in hetzelfde natuurlijke biotoop voorkomen. En wat bleek, Blaesodactylus is een soort die net zoals grandis in het noorden en oosten van Madagascar voorkomt. Aangezien de soort nachtactief is, en grandis dus dagactief, vermoedde ik echter wel al dat het zou kunnen lukken.

We zijn nu twee weken later en het is prachtig om te zien hoe goed de dieren met elkaar opschieten. Overdag hangen mijn boivini's zo wat verdoken achter een bamboestam te rusten en af en toe maken ze een klein wandelingetje. Mijn phelsuma laat ze volkomen gerust. Ik zag beide soorten zelfs al gewoon over elkaar kruipen alsof er niets aan de hand was, zonder een venijnige hap of beet uit te halen. 's Nachts slaapt mijn phelsuma op zijn vast plekje, uitgerekt op een bamboestam, en laten mijn boivini's hem eveneens met rust.

Ik vroeg me af of er nog mensen zijn die ervaring hebben met Blaesodactylus boivini? Zijn er verder nog speciale zaken die nuttig zijn om weten, die je bijvoorbeeld niet standaard op het net terugvindt?

Thanks alvast!
Joachim

Naam: Voor & Achternaam:

Keer terug naar Algemeen