Dreamgeckos.com

Speciale gekko

Speciale gekko

Berichtdoor dorien916 » wo 09 apr 2014, 08:09

Hoi allemaal,

Ik heb een vraagje. Weet er nog iemand een speciale gekko soort om mee te kweken ? Een soort die niet al te bekend is

Groetjes
Dorien

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
dorien916

Naam: Voor & Achternaam

Re: Speciale gekko

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 09 apr 2014, 13:04

Euh, beetje rare vraag dit...
Hoeveel ervaring heb je, en ben je bereid om uit te geven?
Wil je tropisch of woestijn, en dag of nachtactief?
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor dorien916 » wo 09 apr 2014, 13:06

Ik heb eerst gouden gekko's gehad. En nu heb ik luipaardgekko's. Heb thuis ook nog slangen en teju's zitten.

Het is nog niet voor nu, pas over een jaartje wil ik dan met die specialere soort beginnen.

Ik zoek iets waar je toch wat werk aan hebt en waar je veel mee bezig bent. Ze moeten ook wel redelijk groot zijn ( meer dan 10cm )

dorien916

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 09 apr 2014, 13:32

Denk dat er geen enkele gekko het fijn vind als je er vaak mee bezig bent.
En de specialere zeldzamere soorten soorten zijn daar meestal nog veel gevoeliger voor dan de meer gangbare soorten dus vrees dat wat jij vraagt niet echt haalbaar zal zijn.
Als je iets zoekt waar je veel mee bezig moet zijn kan je misschien beter voor een zeewater aquarium ofzo kiezen want gekko's krijgen er alleen maar stress van als je er teveel mee bezig bent.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor dorien916 » wo 09 apr 2014, 14:35

Ik woon in België- Antwerpen te Brasschaat. En ja ik wil met die speciaaltjes dan ook wel kweken. Het is nogal moeilijk uit te leggen

dorien916

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 09 apr 2014, 15:44

Tja, wat is er moeilijk uit te leggen aan?
Er zijn zoveel soorten dat je toch iets concreter zal moeten zijn met informatie hoor...
Droog of tropisch?
Dag of nachtactief?
Boom of grondbewoner?
Heel belangrijk, wat mogen ze kosten?
Enz...

Of ga eens googelen en kijken welke soorten je allemaal leuk vind, schrijf de wetenschappelijke naam op en dan kunnen de mensen hier op het forum dikwijls wel zeggen of het een haalbare kaart is of niet.
En wat versta je onder zeldzaam? Wij denken dan aan Uroplatus, Nephrurus en Strophurus soorten, Paroedura masobe bijvoorbeeld, dat zijn soorten die je zo in de winkel niet snel zal vinden maar het is nu niet dat ze niet gehouden worden. Kuch... :$

Je kan dan ook nog heel extreem gaan als je wil, en de zeldzame soorten kiezen die iedereen wel zou willen maar op een enkeling na niemand heeft, we zagen laatst bijvoorbeeld een koppel Carphodactylus laevis, die heeft echt bijna niemand, maar er hing ook wel een prijskaartje aan van rond de 10.000€. ;)

Je kan dan ook kiezen voor Ptyodactylus hasselquistii of Pachydactylus tigrinus ofzo, die worden ook minder gehouden, ben je voor 50€ klaar voor een koppel, daarom niet minder mooi maar je gaat goed je best moeten doen om je nakweek te verkopen want ze zijn dan weer een stuk minder populair.

En dan liggen er nog zo'n +1300 soorten tussen van verschillende prijsklassen , populariteit en zeldzaamheid , veel soorten worden ook gewoon niet gehouden omdat ze niet echt interessant zijn en zijn dan ook simpelweg niet verkrijgbaar.

Dus ja.., word moeilijk met zo weinig info om zo te kunnen zeggen welke soorten jij juist leuk vind, en of dat wel te doen is. ;)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor dorien916 » wo 09 apr 2014, 17:38

Ik zou graag een gronddier hebben, dag of nacht maakt niet uit en liefst woestijn maar dit is niet noodzakelijk. Ik zozk gwn een leuk beestje om mee te kweken, wat niet veel mensen doen omdat ze niet zo bekend zijn. Maar ik zal mijn pc eens nemen en eens een paar leuke opzoeken. Ik zal ze daarne hier op zetten

dorien916

Berichtdoor jootje41 » wo 09 apr 2014, 18:15

tsja, deze begrijp ik ook niet zo, je gaat toch kweken omdat je een bepaald dier leuk is, niet omdat het een bijzonder of zeldzame soort is? of wil je er puur bakken geld mee verdienen omdat niemand ze heeft?
je moet toch zelf wel een voorkeur hebben en niet als enige reden dat bijna niemand ermee kweekt
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Berichtdoor dorien916 » wo 09 apr 2014, 19:21

Nee ik ben nu een lijst aan het maken met welke ik mooi vind. En hierna ga ik kijken of ze tropisch zijn of woestijn en hierna nacht of dagdieren tot ik er een paar hen die ik wel leuk vind om te houden en om te kweken

dorien916

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 09 apr 2014, 19:51

Mmm, we blijven het toch een beetje een raar verhaal vinden, denk dat je het allemaal een beetje te simpel ziet hoor.

Met luipaardgekko's en gouden gekko's gehad te hebben alleen heb je ook nog totaal niet genoeg ervaring om je aan de speciale soorten te gaan wagen, laat staan ze te kweken.
Die speciale soorten zijn speciaal, meestal omdat ze moeilijk kweken, bedreigd zijn in het wild, een diepe afkoeling vragen, enz...
Voor zulke soorten heb je best geen maanden maar jaren ervaring, verdiep je jezelf zoveel mogelijk in de soorten, in welk klimaat ze leven, op welke hoogte, wat ze eten in het wild en hoe dit dieet zo best mogelijk na te bootsen, je zorgt dat je de voedingswaarde van het voedsel kent, en onder controle hebt door middel van gutloaden en preparaten toedienen, voor sommige soorten is de samenstelling van het sproeiwater ook belangrijk.
Je zorgt ervoor dat je de symptomen van eventuele gezondheidsproblemen kan herkennen zodat je tijdig kan ingrijpen, en zo kunnen we nog wel effe doorgaan...
Het zijn niet allemaal dieren van, we zetten er 2 van in een bak en 3 maand later hebben we er 4, want het lijkt dat je het zo bekijkt.
We zeggen niet dat het niet kan allemaal hoor maar denk dat je toch best eerst nog een stuk meer ervaring opdoet met makkelijkere, en dus minder zeldzame soorten, voor je aan de rest begint te denken.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Volgende

Keer terug naar Algemeen