Dreamgeckos.com

homopholis fasciata

homopholis fasciata

Berichtdoor opelpower89 » vr 05 sep 2014, 20:23

hoi mensen
ik heb sinds enkele weken een koppeltje homopholis fasciata opgevangen
en ik vind vry weinig info over deze diertjes kwa inrichting terrarium en dergelijke
zitten momenteel in een 50bx30hx30d bakje met een warmte matje aan de zijkant dat zou volgens een amerikaanse caresheet groot genoeg zijn maar die vertrouw ik ni echt

tevens denk ik dat de dame zwanger is , als deze eitjes gelegd zijn neem ik aan dat ze in een broedstoof moeten ?
heb zelf alleen nakweek van de wimpertjes gehad ,
mochten mensen ervaring met deze bijtertjes hebben dan zou ik daar graag meer over horen !
2.1.9 correlophus ciliatus
0.4 Eublepharis Macularius
1.1 homopholis fasciata

0.0.1 Ceratophrys cranwelli
1.1 hylea cinerea

0.1 morelia junglebredli x jaguar
0.1 corallus hortulanus
0.1 Pantherophis guttatus
opelpower89

Naam: mike

Re: homopholis fasciata

Berichtdoor Tamara & Kevin » vr 05 sep 2014, 23:27

Dat bakje is nogal aan de kleine kant vinden we persoonlijk, wij zouden ze minstens een 60-40-50 geven, ingericht als bos maar ook geen regenwoud, iets droger met kurk en dergelijke om te schuilen, een hoekje van het substraat dat je iets vochtiger houd, en dagelijks eens sproeien voor, of net na de lichten uitgaan zodat ze van de druppels kunnen drinken.
Ze hebben een groot verspreidingsgebied dus het is moeilijk om de juiste temperaturen en vochtigheid te zeggen, maar zo rond de 30-32°C overdag en 22°C s'nachts zit je wel goed normaal.
Vochtigheid kan variëren van 40 tot 80%.

Het zou leuk zijn moest de vrouw zwanger zijn, maar het zou ook al wel direct uitzonderlijk zijn want ze hebben normaal een koelere periode nodig om tot kweken over te gaan. Maar het zou natuurlijk kunnen want er is maar weinig over geweten en het zou ook met de luchtdruk kunnen te maken hebben.
Het zijn in elk geval niet de makkelijkste dieren om mee te kweken, en ook niet altijd om te houden want de meeste zijn ook wildvang en er is veel uitval bij, wat ook de weinige nakweekdieren verklaart, de meeste vallen om voor ze kunnen kweken.

Moest het toch zo zijn zouden we de eitjes inderdaad in een stoof leggen, op een dopje droog substraat, in een laag vochtig substraat, maar ook weer niet te nat want ze kunnen snel gaan schimmelen.
Stoof rond de 28°C ongeveer , alhoewel ze zolang het niet te koud word zonder broedstoof met wisselende temperaturen volgens ons ook zouden moeten uitkomen.

Verder is het niet zo'n goed idee om een dier in huis te nemen vooraleer je de juiste info... Bla bla bla, je weet wel, we hebben ons er eigenlijk allemaal ooit al wel eens schuldig aan gemaakt. ;)

Heb je er al een mestonderzoekje van laten doen?
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor opelpower89 » za 06 sep 2014, 10:59

ik weet dat je normaal geen dieren in huis moet halen voordat je je hebt ingelezen maar
ik heb ze opgevangen want bij de gene waar ze zaten die liet ze elke x ontsnappen en verzorgde ze niet na de zoveelste ontsnapping was hij ze zat en heeft ie ze naar mij gebracht (onverwacht)
had zo snel geen groter terrarium over daar ben ik nog naar t kijken ,
dat met die koele periode kan wel kloppen want de dame had 2 weken los door huis gelopen en toen hij haar gevangen had heeft hij haar gelijk na mij gebracht
en toen heb ik haar weer samen gezet met de man

ik heb t terrarium idd nu als een bos ingericht met wat drogere cocopeat , echte plantjes en stenen en wat hout
ze krijgen om de dag bepoederde krekels of kleine dubia's

de vrouw heeft trouwens ook flink grote calciumzakken aan beide kanten van haar nek
hier wat foto's
het koppeltje :
Afbeelding
de dame :
Afbeelding
de man:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
hun bak momenteel (foto genomen na t sproeien)
Afbeelding
ik moet dadelijk alleen nog wat kurk halen voor wat extra verstop plekken

het zou idd een wildvang koppeltje zijn
de vorige eigenaar had ze op een reptilica beurs gekocht bij green nature en die wisten niet eens wat t was ,,
1.1 homopholis fasciata

1.1 hylea cinerea

0.1 corallus hortulanus
opelpower89

Berichtdoor Tamara & Kevin » za 06 sep 2014, 11:17

Ja het lijkt erop alsof je het al wel goed voor elkaar hebt, en de dieren zien er ook in goede conditie uit, daar hebben we wel een goed oog in.
En ja, die vrouw lijkt inderdaad mooi verdikt te zijn dus zou wel eens kunnen. :)
Geef ze genoeg mogelijkheden om de eitjes eventueel af te zetten, en houd ze goed in de gaten zou ik zeggen.
En een mestonderzoekje zouden we zeker nog wel laten doen, zodat ze ook in goede conditie blijven.

Dacht al dat ze van bij green nature zouden komen, die hebben ze regelmatig zitten, maar jammer genoeg snappen ze niet zo goed waar ze mee bezig zijn, zoals veel van die zaken.
Ze verkopen ze meestal gewoon als Afrikaanse bosgekko ofzo denk ik.
Het zijn in elk geval leuke beestjes die je niet erg veel ziet, en ze verdedigen zich ook lekker fel hè. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor opelpower89 » za 06 sep 2014, 11:44

mestonder zoek is al gedaan en was niks op te merken aan volgens een kennis die al 30 jaar in de hobby zit
ze eten als dijkwerkers en zo ontlasten ze ook :P
het is schandalig dat een zaak als green nature niet weet wat die verkoopt volgens de vorige eigenaar waren ze hem verkocht als tanzaniaanse bos gekko idd

het zijn idd echt bijters haha toen ik ze uit het krekel bakje in het terra wou zetten werd ik flink gebeten haha schrik je wel even als je het niet gewend bent

nu eerst even nog een grotere terra regelen ;)
1.1 homopholis fasciata

1.1 hylea cinerea

0.1 corallus hortulanus
opelpower89

Keer terug naar Algemeen