Dreamgeckos.com

Info gezocht androyensis

Info gezocht androyensis

Berichtdoor Maino » wo 14 dec 2011, 11:10

Hallo allemaal.
Ik ben nu al een tijdje op zoek naar info over paroedura androyensis maar ik kan heel weinig vinden. En alles wat ik vind is niet in het Nederlands (dat is geen probleem, geen moeite met vreemde talen, maar ook in die artikelen vind ik niet de info die ik zoek). Kan iemand met ervaring, of kennis, mij wat info geven? Zo ja, dan stel ik wel mijn vragen naderhand.
ALvast bedankt!!
Maino

Re: Info gezocht androyensis

Berichtdoor roger » wo 14 dec 2011, 11:38

Denk dat Sander AkA SL-Gecko's je hier het beste mee verder kan helpen.
Leuke beestjes.
Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor Tania » wo 14 dec 2011, 15:18

Sander is inderdaad de man die je moet hebben dan :)
Kan je wat specifieker zijn wat je juist wil weten? Is altijd handiger om op te antwoorden :Haha
Afbeelding

E. macularius, Nephrurus sp., H. caudincinus, P. vazimba, Stenodactylus sp.,
R. cilliatus, P. guttatus, P. regius en nog wat.
Tania
Global Moderator

Berichtdoor SL-Gecko's » wo 14 dec 2011, 15:22

Wat heb je precies gekocht aan P.androyensis ?

1.1 zou ik zowiezo appart houden,pas als de andro vrouw kweek klaar is zou ik de man er niet langer bij zetten dan 2 weken,dit omdat het vrouwtje al veel energie in de eieren moet steken en daar geen opgefokte man bij kan hebben,als het een gezond vrouwtje is leg ze binne elke 2 weken 2 eieren.
De eieren leggen ze in een hoekje van je terra en eventueel in een donker bakje met lichtelijk vochtige substraat (zelfde als wat je in de terra gebruikt),de eieren plaats je over in een broedstoof,die afgesteld staat op 28,5(werkt hier goed)...leg de eitjes op een droge ondergrond in bv een flesdopje....en dat dopje leg je in een klein afgeslote bakje met vochtig substraat voor een wat hogere luchtvochtigheid.

Ongesexte dieren niet in grotere aantallen houden dan 2 a 3 per bak/terra ...hier heb ik mijn nk in een terra´s van 20 x 40 x 20 en exo-terra 20 x 20 x 30 cm word verlicht door normaal TL(zonder uvb),en als ondergrond cocopeat/zand mix,lichtelijk vochtig houden.

Ik heb op dit moment 1.0 en 5 nk waarbij het geslacht bijna te zien is,het vrouwtje is helaas een paar maande terug dood gegaan,reden weet ik niet want ze zag er gezond uit.
De man zit hier appart in zo'n zelfde terra als de ongesexte dieren (20 x 40 x 20 ),omdat ik de vrouw dus minder dan 2 weken bij de man had gezet zat de vrouw ook in een zelfde maat terra.

en idd zou iets gemakkelijker geweest zijn als je wat specifiekere vragen kon stellen :)
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Naam: Sander Leijdens

Berichtdoor Maino » do 15 dec 2011, 10:40

Bedankt voor de reacties en sorry voor de onduidelijkheid :$
Ik zal maar even mijn ''situatie'' omschrijven:
Op de beurs in houten was ik op zoek naar Tropicolotus. Maar toen ik die had gevonden zagen ze er wat slapjes uit. Toen ik verder liep viel mijn oog op de kleine paroedura (1.2). Deze heb ik dan ook meegenomen. Dat betekende wel dat ik thuis snel aan de gang moest met een ander terra, want de tropicolotus zitten een stuk woestijnachtiger dan de paroedura. Dus cocopeat als boden genomen (ik lees nu net dat ik dat moet mengen met zand? in welke maten. 1/1 ?) dat had ik nog staan van mijn kameleon. Verder heb ik er wat plantjes en wat schors in gelegd.
Ik heb nu dus van jullie vernomen dat ik het mannetje van de dames moet scheiden, dus dat zal ik gelijk maar even doen!
Nu komen de vragen:

- Ik sproei iedere dag mijn kameleon, moet dat bij deze beestjes ook (anders, wat is de benodigde luchtvochtigheid)?
- De temperatuur waar ze nu bij zitten is op de warmste plek 32*C en de koudste plek 27*C (ze hebben schuilmogelijkheden waar mn thermometer niet bij komt waar het vermoedelijk koeler is) en 's nachts is het 20*C. Is dit goed of moet dat anders?
- Ik heb iets gelezen over sepia, dit heb ik gehaald, met moeite een stukje fijngemalen. Eten ze dit poeder uit zichzelf?
- Hoe zie ik wanneer de dames geslachtsrijp zijn?
- Is het niet zo dat wanneer de dames eenmaal gaan leggen, ze niet meer stoppen (behalven buiten het legseizoen) ongeacht het feit of de eieren wel of niet bevrucht zijn?

Nou, tot nu toe zijn dit even mijn vragen, misschien dat er nog wat te binnen schiet, dan horen jullie het van me.
Uiteraard alvast heel erg bedankt !!!!
Maino

Berichtdoor SL-Gecko's » do 15 dec 2011, 14:51

Ik nevel 2 a 3 x per week ,hierbij sproei ik het substraat ook weer wat vochtig,zo'n hoge luchtvochtigheid eisen ze niet.
De tempraturen zijn goed die je hier opgeeft.
Calsium hebben ze inprincipe alleen nodig als de vrouwtjes eieren gaan aanmaken,anders kan je het gewoon houden bij algemene vitamine preparaten,of ze van de sepia likken heb ik geen idee,nooit gezien.
Je weet dat je 1.2 heb :),ik zou iig w8e tot ze uitgegroeid zijn,vrouwtjes moeten er gewoon vol uitzien anders komt het niet goed.
Paroedura's blijven leggen zo ook de andro's,de man had hier 1 x raak geschoten,de vrouw blijft vervolgens bevruchte legsels leggen tot het een keer stopt.
De cocopeat/zand mix bedoel ik idd 1:1,zodat de cocopeat een beetje houvast heeft,maar ''moet''niet :)
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Berichtdoor Maino » do 15 dec 2011, 15:55

Oke top, dankjewel!
Nog even een nieuw vraagje, jij schreef eerder dat je 1.1 uit elkaar moet halen omdat het mannetje het vrouwtje teveel 'lastig valt'. Maat ik heb dus 1.2 Is het dan ook nodig om het mannetje te scheiden, of is het net als met vissen (bv guppen) dat het mannetje dan 2 dames heeft en daardoor de dames niet constant op hun hielen gezeten worden?
Maino

Berichtdoor SL-Gecko's » do 15 dec 2011, 16:20

Dan zou ''ik'' alsnog de man appart zetten,tuurlijk word de aand8 verdeeld,maar de man domineerd te veel bij de vrouwtjes.
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Berichtdoor Maino » do 15 dec 2011, 17:13

Oke, nou wederom bedankt!
Dan zal ik de man wel scheiden want ik heb er weinig zin in om straks met zwakke diertjes te zitten!
Maino

Berichtdoor Maino » zo 18 dec 2011, 17:47

Wat is de benodigde luchtvochtigheid voor Paroedura Androyensis eitjes? En de temperatuur? Of is dat bij alle gekko soorten (ongeveer) het zelfde? Niet dat ik al eitjes heb, maar is altijd beter om van te voren te weten..
Maino

Volgende

Keer terug naar Algemeen