Dreamgeckos.com

Lezing over masobe

Re: Lezing over masobe

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 24 dec 2013, 14:16

Die zijn inderdaad al gereserveerd ja, gaat altijd heel snel met masobe blijkbaar, ofwel zijn wij altijd net te laat... :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor jody ettema » zo 29 dec 2013, 12:37

Naar mijn idee net als bij een aantal uroplatus soorten, is het sterk van belang van welke localiteit de dieren afkomstig zijn, aangezien dit het tolerantievermogen van een individue voor verschillende klimaatomstandigheden sterk kan bepalen. Het lijkt er op dat successen met de soort vooral te maken heeft met dieren uit een min of meer variabel biotoop met enigszins wisselende temperaturen en luchtvochtigheid. Vooral de wisselende verhalen over het huisvesten van de dieren lijkt dit wat te bevestigen. Pin me er niet op vast, maar dit is iets wat bijvoorbeeld ook sterk naar voren bij de ebenaui-groep bij uroplatus lijkt te komen, waarbij lokale klimaatomstandigheden van waar de dieren afkomstig zijn sterk varieren en daarmee ook successen en de teleurstellingen sterk uiteen lopen, ook tussen de mensen met ervaring in het houden van dezelfde 'soort'.

met andere woorden, wellicht goed om uit te kijken naar dieren, waarbij detail informatie van de kweker erg van belang is voor het succesvol houden van de soort, voordat deze daadwerkelijk worden gekocht. in ieder geval de overweging waard, lijkt me.
jody ettema

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 29 dec 2013, 15:49

Ja misschien wel, zo hebben we ook al eens ergens gelezen dat de wildvang masobe's die in Betampona worden gecollecteerd beter tegen de warmte zouden kunnen dan de dieren die van elders gevangen worden, maar durf hier ook niet met zekerheid iets over te zeggen, weet ook zo direct niet meer waar ik dat gelezen heb, denk dat het op een Italiaans forum was.

Maar we hebben net bij Lubomir al een losse vrouw gereserveerd voor Hamm maart normaal gezien, zijn enkel nog op bevestiging aan het wachten.
Kans is groot dat we tegen eind 2014, begin 2015 dan nog wel een vrouw of een koppel bijzoeken maar hebben ook nog het koppel Saltuarius dat er nog aankomt normaal, en zijn nog op zoek naar een Uroplatus henkeli vrouw die eigenlijk voorrang krijgt op een 2de masobe vrouw.
We hebben jammer genoeg ook nog steeds de lotto niet gewonnen dus zullen eerst toch ook nog effe moeten sparen en wat nakweek verkopen denk ik. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor peter b » zo 29 dec 2013, 17:11

Dat Betampona warm kan zijn dat kan ik bevestigen. We waren er 2 jaar geleden gedurende een kleine week en hebben er alle dagen een 35°c gehad op de middag. Onder thermometerhut. Maar de masobe's zullen er wel een wat frisser plekje opgezocht hebben.
Maar ik wist niet dat er dieren in het reservaat verzameld werden. Is vrij goed "bewaakt".
Groeten,
Peter
peter b

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 29 dec 2013, 18:47

Ja ik geloof dat het daar was toch ja maar kan me best vergissen ook ze want heb er al zoveel over gelezen, sla me niet dood als het ergens anders was. :Haha
Zal eens kijken of ik het nog ergens kan terug vinden maar kan niks beloven want is al wel effe geleden.

35°C is inderdaad wel een lekker temperatuurtje :) maar dat zal op de bodem tussen de bladeren enzo inderdaad wel een paar graden schelen.
Als het hier in de zomer richting de 30 gaat, en we kunnen ze nog niet op een andere mannier koelen gaan we die van ons toch maar effe in de kelder zetten want anders gaat het toch spannend worden denk ik.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Vorige

Keer terug naar Algemeen