Dreamgeckos.com

picta nakweek blijft achter

Re: picta nakweek blijft achter

Berichtdoor annex19 » do 30 jan 2014, 20:29

De personen waar ik de dieren van heb overgenomen en kennissen houden ze ook allemaal op zand, maar dat ze een zeer hoge vochtigheid nodig hebben wist ik niet! :o
De ouders hebben een bruine rots (kan je zien op de foto) hierin zit spagnum mos wat ik zeer vochtig hou, de klein hebben dit niet maar daar kan ik wel voor zorgen!

Eventueel kan ik ze compleet op spagnum mos zetten, of kan dit niet? Cocopeat heb ik ook in huis, maar hier werk ik niet zo graag mee...

Het onderste dier is inderdaad diegene waarover ik het heb, ze is op enkele dagen zeer snel achteruit gegaan en met de studies kon ik ze niet continu in het oog houden. Ik vrees een beetje voor haar. De "repti glo van exo terra" kan ik morgen gaan halen, maar zijn deze voldoende warm of niet té warm want ik heb maar één aansluiting? Dacht die van 13W te nemen voor de kleine, en die van 26W voor de grote.

ik gebruik repti calcium van zoomed with D3, de krekels hebben meestal wortelresten in hun bakje liggen wanneer ik ze koop verder geef ik ze wel eens iets extra moesten we net groenten geschild hebben maar dit doe ik zelfde (heb geen idee of enkele groenten giftig zouden kunnen zijn voor de gekko's)
2.13.0 Luipaardgekkos
4.5.0 hemidactylus imbricatus
1.3.0 picta paroedura
1.3.0 steno stenodactylus
annex19

Naam: Mandy

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 30 jan 2014, 21:12

How!!! :) Een ZEER hoge vochtigheid hebben ze niet nodig.., zwemmen ga je ze niet zien doen maar het zijn ook geen echte woestijndieren. ;)
Zou gewoon bij de Aveve een zak turf gaan halen voor 5€ en dat als bodem gebruiken, verder inderdaad een schuilplaatsje met vochtig mos, en eens in de 2 dagen lichtjes sproeien en misschien een echte plant inzetten nog.

Als je warmte en UV-licht in één lamp wil zal je er eentje met een voorschakelapparaat van Solar Raptor ofzo moeten aanschaffen, anders gaat dat niet lukken. En die zijn misschien wel een beetje overdreven voor picta's en ze zijn ook vrij duur.
Makkelijkst is om de sun glo te laten hangen, en gewoon een extra lampenkap op je verluchting te zetten met daarin een UVB lamp, het model van de repti glo is inderdaad wat je nodig hebt maar net diezelfde repti glo van Exo terra is niks waard en geeft heel weinig straling dus die koop je beter niet, wij gebruiken die van het merk Komodo en zijn er best tevreden over.
Weet niet zo direct waar je ze in de buurt van Antwerpen kan kopen, bij Tiki reptiles in Beerse vind je ze in elk geval.

Zou ook een meer uitgebreid vitaminenpreparaat gebruiken zoals Minner-all of reptivite, het bakje in je terrarium vul je best met gemalen sepia schaal en zeker niet met calcium + D3 want teveel D3 kan ook heel schadelijk zijn.
Probeer ook zoveel mogelijk afwisselend te voeren, dubia's en sprinkhanen kan je bv. ook nog geven.
Meelwormen en morio's zijn we zelf geen voorstanders van omdat ze een hard skelet hebben dat moeilijk verteerd word door de dieren.

Denk niet dat er schadelijke groenten zijn, je kan ook granen of fruit geven maar zorg dat het niet te nat word want dan worden je krekels weer snel slecht.
Alles met een goede calcium/fosfor verhouding is goed eigenlijk, wel oppassen met dingen die veel suikers bevatten.

Succes.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor annex19 » do 30 jan 2014, 21:26

Net gekeken, en die lampen van komodo zijn wel heel prijzig (30,-euro) en regelmatig springt er hier wel een lamp stuk.... Ook kan je zien op de foto's dat ik geen extra lampenkap kan bevestigen op mijn terrarium :? .
Ik woon in Mol

Ik heb nog een samengeperste blok turf liggen, heb ook nog forest mos exo terra gevonden (weet niet welke van de twee het beste is om te gebruiken)
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 30 jan 2014, 21:38

annex19 schreef:Net gekeken, en die lampen van komodo zijn wel heel prijzig (30,-euro) en regelmatig springt er hier wel een lamp stuk.... Ook kan je zien op de foto's dat ik geen extra lampenkap kan bevestigen op mijn terrarium :? .
Ik woon in Mol

Ik heb nog een samengeperste blok turf liggen, heb ook nog forest mos exo terra gevonden (weet niet welke van de twee het beste is om te gebruiken)

30€ is de prijs voor een fatsoenlijke UV lamp en dat is nog een van de goedkopere, je kan ze ook halen in Heppen bij Van Hamel, dat is vanuit Mol korter dan Beerse denk ik.
Uv lampen springen ook een stuk minder snel kapot dan warmtespots.
Je kan toch gewoon een gaatje in je verluchting maken en een extra fitting plaatsen..? Dan heb je zelfs nog geen kap nodig.

Als je de turf kan losweken dat het zoals potgrond word zou ik dat gebruiken, mos is geen geschikte ondergrond.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor annex19 » do 30 jan 2014, 21:47

Zoals je kan zien zijn men terrariums op maat gemaakt, dit heeft me zeer veel geld gekost om hier zomaar even een 'gaatje' in te maken. De kapjes ervoor hangen vast en kunnen niet verplaatst worden. Wat ik eventueel wel kan doen is een bureau lamp op men terrarium zetten en daar de UV-lamp insteken maar dat lijkt me niet rendabel.
Als ik bij de kleine de komodo lamp neem van 26W moet deze in principe genoeg warmte afgeven wat ik gebruik nu een gewone lamp van 25W en dat zorgt voor een temperatuur van 30°C

Heppen is zeker doenbaar, een 20tal minuutjes van hier.
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 30 jan 2014, 21:57

Okè snap dat je geen gaatjes wil maken maar dan is een lampenkap er opzetten toch geen probleem, die bureau lamp kan trouwens ook , zolang je maar zorgt dat de straling van de lamp door je verluchting gaat dus lamp recht boven het gaas en niet boven het glas want dat laat geen UV straling door.

Wij gebruiken hier zelfs bakvormen waar we een fitting in hebben gemaakt als lampenkappen. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 30 jan 2014, 22:34

annex19 schreef:Als ik bij de kleine de komodo lamp neem van 26W moet deze in principe genoeg warmte afgeven wat ik gebruik nu een gewone lamp van 25W en dat zorgt voor een temperatuur van 30°C

Een gewone warmtelamp geeft warm licht af en zal dus ook warmte produceren, een UV lamp geeft dan weer koud licht af met een hogere lichtintensiteit, maar ze straalt geen warmte uit.

Het wattage heeft er in dit geval niet veel mee te maken, zou handig zijn moest het op die mannier werken maar helaas zijn ze zover nog niet gevorderd dat je een combinatie van UVB en warmte uit één lamp met een laag wattage krijgt.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor annex19 » vr 31 jan 2014, 00:39

Maar k kan me wel best 2x 26W aanschaffen toch? ;)
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

Berichtdoor Tamara & Kevin » vr 31 jan 2014, 09:50

Denk dat voor de grote die van 26 en voor de kleine die van 13 watt wel genoeg moet zijn.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor annex19 » vr 31 jan 2014, 15:56

Zo na een dag werk en een serieuze som geld is de terrarium van de ouders al inorde. De klein moet ik nog een lamp houder zoeken voor de UV-lamp.
De jongste ziet er slechter uit, de grote begint met de voorpoten meer te slepen dus de UV-lamp komt hopelijk nog optijd.
Even snel foto getrokken:

Afbeelding
2.13.0 Luipaardgekkos
1.3.0 picta paroedura
annex19

VorigeVolgende

Keer terug naar Algemeen