Dreamgeckos.com

Nieuw Tokeh-legsel ontdekt !!!

verslagen en foto's van nakweek

Nieuw Tokeh-legsel ontdekt !!!

Berichtdoor ForestSounds » za 21 mei 2011, 14:31

Hoera!
Eén van de Tokeh-vrouwtjes heeft vandaag een legsel van maar lieft drie (!) eieren afgezet, prachtig verborgen op het blad van de grote sanseveria die in het terrarium staat.
Geef foto helaas, want de eieren zijn lastig te zien van buitenaf, en ik wil zeker de eerste dagen de dieren niet te veel storen.

De voortekenen waren er allemaal, maar toch was het een kleine verrassing:
1) het vrouwtje had een tijdje geleden kleine bijtwonden in nek en achter op de kop. Dat duidt mogelijk op een paring. Het mannetje was 's nachts toch al wat luidruchtiger dan normaal, en maakte allerlei koddige blafgeluiden...
2) ze had een grote eetlust - zelfs voor een Tokeh. Ze had een behoorlijk stevig, vol lijfje, maar leek de vetreserves in haar staart wat aan te spreken. Ze heeft op dit moment van alle dieren de dunste staart - ik maakte me al en beetje zorgen. Onterecht blijkt nu.
3) er werd 's nachts behoorlijk gesnoept uit het bakje gemalen sepia dat ik sinds kort in terrarium heb neergezet.
3) de laatste week werd haar eetlust wat minder.
4) gisteren verschool ze zich plotseling in de grote plant, apart van de overige dieren die overdag achter een boomstronk verblijven.

En vanochtend ontdekte ik dus de drie eieren.
Het betreft het vrouwtje dat vorige maand de eieren van het andere vrouwtje verorberde (reden van het plaatsen van het schaaltje kalk in de hoop dit voortaan te voorkomen).
Kortom, het tellertje gaat weer lopen, met hopelijk ditmaal een vruchtbaar resultaat!

Ik houd jullie op de hoogte.

Gerard
ForestSounds

Re: Nieuw Tokeh-legsel ontdekt !!!

Berichtdoor Michael » za 21 mei 2011, 14:45

Mooi resultaat gefeliciteerd
Groeten Michael
Michael

Re: Nieuw Tokeh-legsel ontdekt !!!

Berichtdoor j-vm » zo 22 mei 2011, 06:20

mooi! Hopelijk vernielen ze het legsel dit maal niet.
j-vm

Keer terug naar Nakweek