Dreamgeckos.com

Baby Tokeh's

verslagen en foto's van nakweek

Baby Tokeh's

Berichtdoor Tamara & Kevin » ma 22 jul 2013, 21:29

Hoi, net is hier ons eerste Tokeh jong uit het ei gesprongen. Yeah

We zijn hier best wel blij mee want het heeft bijna 200 dagen geduurd voor het nu is uitgekomen.
Zal wel te warm geweest zijn... :-)
Nu hopen dat het 2de ook snel uitkomt.

Fotos komen eraan , die maken we nog als het een beetje gerust zit want het zit nu nog verstopt achter een tak.
We hebben zelf ook alleen nog maar een klein gestreept staartje gezien... XD
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Re: Baby Tokeh's

Berichtdoor j-vm » di 23 jul 2013, 07:52

Heel mooi :)! Ik vind het jammer dat ze wat ondergewaardeerd zijn want het zijn echt geweldige dieren.
j-vm

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 23 jul 2013, 10:31

Dat is idd heel jammer want ondanks dat ze massaal geimporteerd en aangeboden worden zien we relatief weinig mensen die ze ook effectief houden, laat staan er mee kweken.

Dit schijnt trouwens soms nog wel eens moeilijk te zijn maar bij ons is het een beetje vanzelf gegaan... :)

Maar het is niet echt rendabel voor handelaars om nakweek aan te bieden die 3x duurder is dan wildvang dus blijven ze de dieren gewoon importeren en voor bijna niets aan de argeloze klant verkopen.
Deze mensen kopen dan een wildvangdier dat veelal drager is van allerhande soorten parasieten en bacterieen.
Een groot deel van deze mensen hebben hier dan ook nog eens geen flauw benul van want dat is de handelaar natuurlijk vergeten te vermelden.
Bijgevolg kwijnen de meeste dieren weg en als ze dan sterven staat er weer een bak leeg waar ze dan weer een nieuwe voor kopen en de handelaar is weer blij.

Jammer dat dit zomaar kan allemaal want voor tokehs is dit misschien niet zo nefast want de populaties in het wild zijn nog vrij groot maar voor andere dieren heeft dit wel grotere gevolgen.
Lygodactylus williamsi bijvoorbeeld word ook nog steeds massaal geimporteerd en de populatie in het wild is ten gevolge daarvan zienderogen achteruit aan het gaan.

Gevolg hiervan is ook dat mensen zoals jij en wij hun nakweek aan de straatstenen niet kwijtraken want die zijn ondanks dat ze gezonder zijn gewoon te duur en dus niet rendabel genoeg.

Beetje jammer dit allemaal en hoog tijd dat het aan banden word gelegd maar dit gaan wij zeker niet verwezenlijkt krijgen.
Daarom zijn we juist nog meer blij met deze kleine bijter want dat betekend dat er misschien een minder is die uit zijn natuurlijk biotoop geplukt word. :)

Groeten.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor j-vm » di 23 jul 2013, 18:00

Ik snap erg goed wat je bedoelt, het is eigenlijk steeds hetzelfde verhaal. Dat is werkelijk echt ontzettend jammer, en inderdaad, commerce heeft er veel mee te maken. het is zeer frustrerend om de moeite te doen om een hoop nakweek groot te krijgen en ze dan niet kwijt te geraken omdat iedereen voor hetzelfde schrik heeft: dat ze zelf de nakweek ook niet kwijt zouden geraken omdat de import zo schandalig goedkoop is. Ik heb het zelf enkele keren meegemaakt met nakweek van kikkers toen ik nog net was begonnen (Bombina en Litoria). Ik heb dan ook echt veel bewondering voor mensen die er wel nog de moeite en tijd insteken, want ook ik heb dat jammer genoeg moeten opgeven omdat ik anders met talloze nakweek bleef zitten.

We kunnen alleen maar hopen dat sommige mensen het nog met voldoende plezier doen (zoals jullie) zodat toch niet alles uit de natuur wordt geplukt.

Het is ook zo ontzettend jammer dat je de beginners niet vaak bereikt en dat het juist de handelaars zijn die door starters het eerst worden aangesproken. Zo komt echt te vaak veel wildvang verkeerd terecht om daar inderdaad weg te kwijnen. Er zijn ook echt te weinig handelaars die het nog met plezier doen en die interesse hebben in je nakweek en er een degelijke prijs voor willen geven, én er ook nog eens degelijk voor zorgen en de juiste informatie meegeven met de mensen.
j-vm

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 23 jul 2013, 19:02

Jup, das inderdaad wat we bedoelen.
De handelaars (winkels) hier in Belgie waar je echt deftig geholpen en die zelf ook nog eens verstand van zaken hebben dat zijn er heel weinig.
Voor onze Tokeh vrouwen hebben we geluk gehad bij zo iemand terecht te komen.
Nl, Amphibia in Kontich.
De eigenaar daar heeft vooral interesse in gifkikkers en hagedissen en dit is dan ook het enige dat hij aanbied en hij geeft altijd aan iedereen de nodige en juiste info mee.
Onze Geckos waren echter ook wel wildvang maar hij heeft ze op zijn minst een mestonderzoek en een ontworming gegund voor hij ze aan ons verkocht waarvoor we hem nu zeer dankbaar zijn.
Toen we onze man kochten hadden we gelukkig zelf al iets meer ervaring dus die is zorgvuldig uitgekozen... :Cool

Verder hebben we zeer goede ervaringen met Panguana in Genk.
Is een klein zaakje met vooral ook gifkikkers maar de man en zijn vrouw zijn heel gedreven door hun passie en je word er altijd super goed geholpen.
Wij laten er meestal onze terras op maat maken. Echt een aanrader hiervoor.

En dan is er ook nog Tiki reptiles in Beerse bij turnhout.
Is een vrij nieuwe zaak met vooral kameleons en gekkos.
De eigenaar Tom heeft een pak ervaring en hij kweekt en bied een hele boel dieren aan waar ze hier in de meeste winkels nog nooit van gehoord hebben.
Vorige week toen we er waren zat er bijvoorbeeld Nephrurus wheeleri, Uroplatus phantasticus, Phelsuma pronki en vanheygeni en nog een hele hoop ander leuk spul.
Als je hier in Belgie ooit een zaak wil bezoeken is dit volgens ons de beste keuze.

Voor zover we weten is het dat wel en dat zijn er dus echt niet veel.
Er zijn er nog wel enkele die doen alsof maar de meeste doen zelfs daar geen moeite meer voor en dat is idd jammer.

Voor de rest moeten we het hier vooral van privé liefhebbers en kwekers hebben.
Gelukkig zijn er daar nog wel enkele van en zitten sommige hier ook op het forum.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor j-vm » di 23 jul 2013, 19:48

Ik ken de desbetreffende winkels zelf ook en ik moet zeggen dat ik ook grote fan ben van Amfibia (ik ben zelf ook van omgeving Antwerpen) :)!
Zelf vind ik Anaconda reptiles in Kontich ook een erg propere winkel en ik ben ook steeds tevreden met mijn aankopen.

Bij Tiki reptiles ben ik nog niet langs geweest, hoewel mijn vriendin relatief dichtbij woont. Ik plan Tom nog wel eens een keertje te bellen aangezien ik erg benieuwd ben naar zijn winkel eigenlijk (Ik heb hem ontmoet in Hamm in maart). Ik moet dan toch nog enkele spullen hebben en qua dieren ben ik nog op zoek naar iets specifieks dus ik hoop dat hij mij daar bij kan helpen :)!

En bij Francis van Panguana laat ik ook al men terraria maken eigenlijk :)! Ik plan eind dit jaar als twee aluminium stellingen van hem te laten komen om de terrariums in te plaatsen.

En er zijn inderdaad voldoende handelaars bij die erg hard hun best moeten doen om de schijn hoog te houden. Zo heb ik recent nog een aanvaring gehad met een nieuwere winkel. Erg jammer, maar het is weer een ervaring rijker natuurlijk waar ik weer van heb geleerd.
j-vm

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 23 jul 2013, 21:22

Ah oke, dan weet je wat we bedoelen. XD
Anaconda waren we idd nog vergeten maar daar komen we niet zoveel dus mss daarom.
Squama in herent valt ook goed mee als het om het aanbod en de verzorging van de dieren gaat.
Hij heeft ook geregeld vrij zeldzame dieren zitten.
Enig minpuntje is dat hij dan weer afgrijselijk duur en een ongelofelijke norse mens is.
560€ voor een ongesekste leachianus is er gewoon serieus over en toen ik naar de localiteit vroeg zei hij me doodleuk dat hij daar niet aan meedeed want dat dat allemaal overroepen was. O.o
Je kan jezelf uiteraard wel voorstellen dat dat een hele discussie geweest is en daar hebk dan meestal gewoon geen zin in want daar krijg ik ongelofelijk veel stress van. :Nee
De man zit daar precies echt altijd tegen zijn zin dus dat is echt niet fijn op die manier.

We hebben ook al veel discussies gehad maar meestal levert dit dus echt niks op...

Zo heb ik (Kevin) in mei een dag gewerkt bij een zeer grote zaak in borgerhout.
Ze adverteren zich als DE zaak van het land en weet ik veel wat nog allemaal...
We waren er al een paar keer geweest en het is daar echt niet om aan te zien vinden we persoonlijk.
Ik dacht mooi, job in de reptielenhandel en..,
Als ik er nu ga werken hebben de dieren teminste iemand die voor ze zorgt dus ik dat geprobeerd...
Ik heb nog nooit zo'n frustrerende dag gekend als toen die dag.

De leiding word daar gegeven door een enorme klootzak die denkt dat de winkel van hem is. (Wat dus niet is maar de eigenaars zijn zelf ook BlO niveau...)
Loopt een hele dag als een idiote gek te schreeuwen en doet zelf wel heel druk alsof hij werkt maar daarmee is ook alles gezegd.
Blijkbaar heeft iedereen daar dan ook nog eens respect voor want als hij zegt spring vragen zij hoe hoog..? :/
Wel, eerlijk gezegd ben ik dus niet zo... :Nea
Ben meer van het principe dat je respect moet verdienen en dat is echt niet de manier waarop je dat doet.
Ik was vroeger voor ik met reptielen begon een gedreven aquariaan en ik heb 12 jaar lang met veel verschillende roofvissen gewerkt en hele nesten piranhas gekweekt.
16 verschillende soorten van gehad en nooit gebeten... ;)
Het eerste werkje dat ik daar toegewezen kreeg was toevallig ook aquariums proper maken.
Ben ik rustig de algen bij de piranhas aan het wegkrabben, komt die mongool ineens naar mij gelopen met een hoop decibels dat ik wel een dikke idioot was om met mijn handen in die bak te zitten en ik was weet ik veel wat allemaal...
Wel, na eerst een halve milliseconde met mijn mond vol tanden te staan heb ik daar toen echt wel mijn breekpunt bereikt. :$
Ben van mn trapje gekomen, die pipo in een hoekje van de winkel gedrukt en hem beloofd dat als hij voor mijn voeten liep terwijl ik onderweg naar buiten was dat ik m dan als laatste werkje nog effe snel aan zn eigen vissen ging opvoeren.
Denk ondanks zn miniscule brein dat hij het wel snapte want het leek ineens een gekko waar je water op spuit... Rits en weg was ie. :Haha
Ben buiten gegaan en was van plan om er ook nooit meer terug te komen maar ben vorige week wel moeten gaan want bleek dat ze na 2 maand nog steeds geen loon hadden betaald voor mijn geleverde prestaties dus ben ik dat effe snel gewoon gaan halen. :Kwaat
Schreeuwlelijk na dat ik binnenkwam ineens weer verdwenen natuurlijk... :Cool

Dit verhaaltje gewoon om aan te tonen met wat voor mensen je soms te maken hebt maar gezien je van Antwerpen bent weet je waarschijnlijk ook wel over welke zaak ik spreek en wat ik bedoel...
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor j-vm » wo 24 jul 2013, 10:00

Ik denk dat ik heel goed weet welke zaak je bedoeld inderdaad. Gek genoeg trappen veel mensen in die val waarbij ze denken dat diegene die het hoogst van de toren kan blazen ook het meest gelijk heeft (wat vaak juist niet zo is).

Ik heb zeer lang als jobstudent op het St. Jansplein gewerkt. Dat ging erg lange tijd goed, oorspronkelijk heb ik daar de laatste werkweken gestaan met Saskia van het Orchideeënhuis vroeger, dan enkele weken alleen (als student, gelukkig was het vakantie), dan met haar vervanger en dat ging allemaal geweldig ...
Toen Johan is gestopt is er iemand anders in de plaats gekomen die in het begin het beste voor leek te hebben met dieren, maar dat bleek al snel anders te zijn. Alle vastere kwekers en goede leveranciers waar ik en Johan contacten mee hadden opgebouwd werden buitengegooid om een andere, minder goede leverancier te gebruiken om dieren van te kopen. Bovendien was er op den duur geen hart voor dieren meer aan te merken.

Zo was een keer de Ctenosaura ontsnapt door de verluchtingsstrook. Ik zette hem achteraan waarbij ze dan wel de bak zouden plakken en hem terug zetten. de week er na zat dat beest nog steeds achter de aquariumstellingen; zonder eten, zonder drinken, zonder verwarming. Ik ken zo nog wel talloze verhalen waarbij Mr. koppig er duidelijk voor koos niet naar me te luisteren zodat na een week de hele bak vol dieren lag te rotten op de bodem!

Toen ben ik ook afgehaakt, ik heb ontslag genomen. Je wordt na verloop van tijd immers ook op beurzen etc. gelinkt met de winkel waar je werkt en het wordt echt moeilijk om je kop boven water te houden als je dieren zo ziet lijden. Blijkbaar zijn ze toen achteraf overal gaan zeggen dat ze mij hebben ontslagen omdat ik dieren en spullen stal en drugs zou gebruiken .... heel vreemd allemaal want de nieuwe verantwoordelijke van de reptielen (die met de hoofdverantwoordelijke van personeelszaken twee handen op één buik vormde) nam zelf alles mee naar huis en zag er elke dag zelf ongelooflijk gedrogeerd uit de helft van de tijd, tenzij hij even tien minuten "verdween." Het erge was dat de hoofdverantwoordelijke van de persooneelszaken zichzelf had ingekocht in de zaak door wat rekeningen van de baas te betalen, met als voorwaarde dat hij de personeelszaken dan allemaal zelf mocht controleren .... Wat doe je daar dan nog tegen he?
j-vm

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 24 jul 2013, 11:02

Inderdaad, met zo'n zaken wil je niet geassocieerd worden want dan krijg je dezelfde naam.
Zolang het die mensen alleen maar om geld gaat is daar spijtig genoeg ook niks aan te doen en zolang er geen fatsoenlijke (eerlijke) controles op komen al helemaal niet.
Als je bv. ziet dat iemand zoals Tom, die echt weet wat hij doet en echt een superzaak runt eerst een hoop nutteloze onzin moet in orde brengen voor hij een vergunning krijgt dan vraag je jezelf toch af hoe die andere idioten dat al jaren kunnen mogen blijven doen...
Als je weet dat hij eerst was afgekeurd omdat er iets van info niet genoeg op zijn naamkaartjes stond (was echt een belachelijk detail) en je komt dan in veel zaken waar je zelf nog moet gissen wat voor dier het nu eigenlijk is dat daar tot aan zn nek in de stront zit dan begin je jezelf ook af te vragen waar die controleurs zich op baseren en of dit ook niet grotendeels over vriendjespolitiek enzo gaat...

Nee, voor ons hoeven al die zaken die roepen en adverteren dat ze de grootste en de beste van de Benelux zijn echt niet.
Geef ons dan maar mensen zoals Tom, Sven en Francis die een iets kleiner zaakje runnen maar het dan wel met hun hart ipv hun portefeuile doen en veel beter zijn dan al die roepers...
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor j-vm » wo 24 jul 2013, 12:37

dat denken wij er hier ook van :).
Echt erg dat hij werd afgekeurd voor zulk een belachelijk detail! De regels zijn ook echt zeer moeilijk vind ik: ze worden niet openbaar meegedeeld, en elke controleur kijkt naar andere regeltjes. Zo bestaat er wel een minimum oppervlakte voor bv knaagdieren te verkopen in een winkel, maar of daar nu 1 of 7 hamsters inzitten, dat zou niets uitmaken.
Ach ja, zo lang we ons zelf maar niet laten meeslepen zeker :)?
j-vm

Volgende

Keer terug naar Nakweek