Dreamgeckos.com

Sprinkhanen bewaren

Algemene info over verschillende voedseldieren

Sprinkhanen bewaren

Berichtdoor Proksz » ma 09 maart 2015, 21:12

Hier ben ik dan nog maar eens... Weer zo'n topic waar je op iedere site 50 andere verhalen over leest.

De dichtste plaats waar ik sprinkhanen kan kopen is +- 20 min rijden, op zich niet zo erg, aangezien ik wel graag cruise met de auto, maar het zou toch praktischer zijn mocht ik deze niet wekelijks moeten halen.
Ik had dus geprobeerd om de sprinkhanen op een koude plaats te zetten met een minimale hoeveelheid vers gras en water, en dan voor het opvoeren enkele uren in de warmte met gras en water zodat hun spijsvertering op gang komt. Vorige week dinsdag haalde ik 20 beestjes (2 bakjes) en gisteren waren er al 6 van gesneuveld, lijkt me wel veel toch?

Woensdag ga ik opnieuw een verse lading halen (op dinsdag komen ze vers toe in de winkel), ik had gedacht ze nu in een terrarium te doen die ik over heb (80 x 40 x 50) en in een kamer te zetten die we toch niet gebruiken, dicht bij de chauffage.

Mijn vraag is echter een beetje hoe je ze best bewaard; koel of warm? Ik las op verschillende sites, hoe koeler je ze zet hoe trager hun spijsvertering werkt en hoe langer je ze kan bewaren. Op andere sites las ik dan dat je ze juist zo warm mogelijk moet houden met dagelijks vers gras, een natte spons of water etc?
Proksz

Naam: Voor & Achternaam

Re: Sprinkhanen bewaren

Berichtdoor jootje41 » di 10 maart 2015, 02:30

Afbeelding

zo doe ik het;
faunabox met een laagje havermout, eierdoos, wc rol stukje papier ofzo, wat kattenbrokjes, en een stuk wortel of een blaadje spitskool.
ze zijn ook erg dol op banaan maar das zo'n zooitje ;)
ik heb ze gewoon op kamertemperatuur. als je ze koel bewaart gaat idd hun spijsvertering omlaag en je wil ze juist goed gutloaden toch?
wel is mijn ervaring dat de kwaliteit in de winkel vaak minder is dan bij het online bestellen.
ik bestel de middelmaat bij de krekelkoning
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Berichtdoor Proksz » di 10 maart 2015, 08:57

Ik had ze gewoon in een grotere plastic box met ook een paar eierdoosjes, beetje gras etc. Hoe lang kan jij ze zo bewaren? Mss moet ik maar een faunabox aanschaffen dan ipv die oude snoepjesdoos die ik nu gebruik want zo super groot is die nu ook weer niet..
Proksz

Berichtdoor jootje41 » di 10 maart 2015, 10:26

in de winter is de kwaliteit vaan wat minder vanuit de kweker vandaan, maar in de zomer hou ik ze vaak met gemak wel 2.5 week goed hoor.
dat is dan wel als ik bij de krekelkoerier bestel. die heeft naar mijn mening nog steeds de beste kwaliteit.
er zijn nu wat problemen daar ivm verhuizing dus bestel ik nu bij de krekelkoning
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.0.2 hypo het tremper
0.0.3 phantom
0.0.1 tremper albino

jootje41

Berichtdoor Proksz » di 10 maart 2015, 11:04

Dat las ik ook al op hun site, had deze gisteren al opgezocht. Net eens gekeken op krekelkoning maar die rekenen 13,5 euro verzendkosten naar België, lijkt me wat veel voor de kleine hoeveelheden die ik maar kan kopen per keer voor 3 luipjes.
Morgen zal ik eens 2 doosjes middel sprinkhanen gaan kopen terug in dezelfde winkel en kijken als ze daar een faunabox hebben. Deze keer zal ik ze op kamertemp bewaren.
Proksz

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 10 maart 2015, 11:44

Hey Proksz, waar haal jij jou sprinkhanen juist?
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Proksz » di 10 maart 2015, 13:53

Tamara & Kevin schreef:Hey Proksz, waar haal jij jou sprinkhanen juist?

Tuin- diercenter Baele in Aalter. Is het dichtste dat ik vond bij mij in de buurt. (Dentergem) Zijn langwerpige plastic doosjes met een groen label op met een gele rand.
Proksz

Berichtdoor jootje41 » di 10 maart 2015, 14:04

ik zag het ja, das best duur. maar vreemd dat ze naar belgie geen gebruik maken van brievenbusdoosjes, dat zou voordeliger zijn.
je kan hem altijd eens mailen of dat tot de mogelijkheden behoort. ik denk dat het te maken heeft met de iets langere verzendtijd, ze zitten dan wat langer in van die platte bakjes..
hij is vrij meegaand dus ik zou er eens een mail aan wagen.
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.0.2 hypo het tremper
0.0.3 phantom
0.0.1 tremper albino

jootje41

Berichtdoor Proksz » wo 11 maart 2015, 18:04

Ik heb eens gemaild en hij denkt dat het wel mogelijk moet zijn en brengt me asap op de hoogte..
In afwachting toch nog 2 doosjes moeten halen, deze zitten nu in een terra van 45x45x45 met gaas bovenaan. Paar eierdoosjes, wc-rolletjes, stukjes wortel en een klein stukje natte spons erbij. Ze staan in een zolderkamertje, dit is super geisoleerd en de temp zit hier altijd tamelijk hoog. Hopelijk houden ze nu wat langer!
Proksz

Berichtdoor Proksz » do 19 maart 2015, 20:29

jootje41 schreef:ik zag het ja, das best duur. maar vreemd dat ze naar belgie geen gebruik maken van brievenbusdoosjes, dat zou voordeliger zijn.
je kan hem altijd eens mailen of dat tot de mogelijkheden behoort. ik denk dat het te maken heeft met de iets langere verzendtijd, ze zitten dan wat langer in van die platte bakjes..
hij is vrij meegaand dus ik zou er eens een mail aan wagen.

Vandaag een mailtje teruggekregen, hij kan me jammer genoeg niet goedkoper helpen.
Wel had ik ondertss happy-reptiles gevonden, ik denk hier eens een paar doosjes te kopen. Die rekenen maar 8 euro verzendkosten aan en optie DHL levering tussen 18-21u, ideaal dus.

Zal zeker goedkoper zijn dan 25km rijden enkel en 3 euro per doosje te betalen.
Proksz

Keer terug naar Algemeen