Dreamgeckos.com

Caresheet: Blaptica dubia Argentijnse Kakkerlak

hoe zelf voedsel dieren kweken

Caresheet: Blaptica dubia Argentijnse Kakkerlak

Berichtdoor SL-Gecko's » za 19 nov 2011, 17:19

Het kweken van Blaptica dubia.

Voorwoord:

De Blaptica dubia van zo'n 4-5 cm ook wel De Argentijnse Kakkerlak kan zo'n 1 a 2 jaar oud worden en is een zeer uitstekend voedseldier voor gekko's en andere reptielen.

-Dubia's kweken zeer makkelijk.
-Zijn niet plaagvormend.
-Ruiken amper.
-Maken geen geluid.
-Zijn niet kannibalistisch.
-Vliegen/klimmen niet op of over gladde wanden
-Je heb er weinig omkijken naar.
-En zijn zeer voedzaam.

Huisvesting:

Ik gebruik in dit geval 3 Opbergboxen van 52 Liter(L 49 x B 39,3 x H 38,1 cm)
2 boxen worden gebruikt om je kweek in te houden en de andere box gebruik je bij het overzetten van de dubia's.
Het is belangrijk dat de wanden van de box glad zijn anders klimmen de dubia's er makkelijk uit.
Dubia's kunnen niet vliegen of springen,de mannetjes kunnen hooguit fladderen,dat doen ze voornamelijk nachts,ik raad daarom aan om de boven kant af te sluiten met een deksel of dergelijke.
Maak in de deksel een aantal gaatjes of knip er een stuk uit en plak daar gaas overheen,zodat het overtollige vocht snel verdampt.
Om Meer oppervlakte te creëren gebruik ik eier Trays,hier kunne de dubia's zich makkelijk verstoppen waar het lekker donker is.
De boxen staan hier op warmtematten,deze matten staan af gesteld op 32 Graden Celsius,hoe warmer de bakken staan hoe sneller de kweek gaat,onder 20 graden Celsius zullen de dubia's sterven.

Kweek:

De kweek is op zich heel makkelijk,om een goed lopende kweek te krijgen is het mooiste als je een kolonie van iemand kan overnemen die bestaat uit een menging van baby's,halfwas en volwassen dubia's zodat je alle generaties in je kweek hebt.
Een kweek voor een enkele gekko heb je aan 50 a 100 dubia's genoeg om een kweek te starten.
Om een zo goed mogelijk kweek te hebben kan je het beste de verhouding van 1 man op 10 vrouwen houden,mannen kunne meerdere vrouwtjes bevruchten.
Dubia's zijn levendbarende dieren dat houd in dat ze geen eier pakketten zullen leggen in tegenstelling van Redrunners.
Een vrouwtje zal na 3 a 4 weken 20 tot 30 witte baby dubia's afwerpen,de baby's zullen snel genoeg bruin/grijs kleurig worden die veel weg hebben van een pissebed.
dubia's vervellen van baby tot volwassen 6 x,pas bij de laatste vervelling word pas duidelijk wat het geslacht is.
de cyclus van baby tot volwassene dubia duurt zo'n 3 a 5 maanden,hangt af van de temperatuur hoe hoger de temperatuur hoe sneller de kweek vorder.

AfbeeldingAfbeelding
Een Volwassen man is tussen de 1 en 3 gram
Een volwassen vrouw tussen de 2 a 4 gram

Afbeelding
De verschillen zijn hier duidelijk te zien,de witte dubia die zijn net uit hun oude huidje gekropen en zijn enorm zacht.

Voeding:

Dubia's zijn geen moeilijke eters,3 maal per week van vocht voorzien is voldoende, Doe dit echter met mate,Te veel vocht beteken einde van de kweek!.
Ze zijn gek Op zacht fruit zoals banaan en sinaasappel,maar veder krijgen ze hier ook andijvie,appels,wortel,honden brokken,katten brokken,bruin opgedroogd brood en Water Crystals.
Zorg er voor dat overgebleven fruit en groente op tijd weggehaald word,je wild ander ongedierte wel vermijden,zoals voedsel mijt en dergelijke...

Verschonen:

Zorg ervoor dat je op z'n minst elke maand de boxen verschoont.
Doordat Dubia's Goed door kweken,heb je binnen een maand al aardig wat klein spul Rondlopen,Jonge dubia's kunnen goed bij de ouderdieren gehuisvest worden alleen is het makkelijker om de kleinere er van te onderscheiden als men de kleinere wilt opvoeren.
Ook Lig er na een maand aardig wat troep op de bodem zoals aangevreten eier trays,doden dubia's,en ontlasting,dat trekt geheid ander ongedierte aan wat je niet in je kweek wilt hebben.

Jong en oud scheiden van elkaar,Niet nodig maar wel nuttig:
Bij het verschonen/overzetten van de kweek komt een 2de Box goed van pas,en een 3de box is zelfs nog beter.
Als je de Box alleen wilt verschonen en de eier trays er nog redelijk uit zien met niet al te veel gaten,zorg er dan voor dat de 2de box klaar staat,zodat je de trays 1 voor 1 kan overzetten.
Bij het scheiden van kleine dubia's en volwassen dubias zet men een 2de lege box naast de kweek box die je wilt verschonen/scheiden.
Pak de trays 1 voor 1 op en schut deze helemaal leeg,doe dit tot alle trays leeg zijn.
Pak vervolgens 2 emmers die je over elkaar kan schuiven,maak in de bovenste emmer een aantal gaten waar de kleine dubia's net doorheen kunnen vallen.

Succes met Kweken ;)

( 19-11-11 Word nog aan gewerkt,meer foto's volgen binnenkort,dank u)

Auteur: Sander Leijdens
Bron: http://www.sl-geckos.com/csblapticadubia.htm
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Naam: Sander Leijdens

Re: Caresheet: Blaptica dubia Argentijnse Kakkerlak

Berichtdoor Frank53 » wo 16 sep 2015, 14:07

Klein vraagje.

De kweek moet warm, en in mijn hobby ruimte is het nu 17 graden en straks fris.
Dus moet bijverwarmen met verwarmingsmatje.

Maar moet ik dat matje in mijn curverbox doen, of moet die eronder? lijkt me dat er zo heel veel warmte verloren gaat.

Wie heeft antwoord, liefst uit ervaring met kweek dubia's
Frank53

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 16 sep 2015, 16:47

Wij hebben het hier onder de bak liggen.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Frank53 » do 17 sep 2015, 08:14

Ik zal de opstaande randen van de curver bak afhalen en dan de mat plaasten.

Anders gaat er volgens mij veel te veel warmte verloren. omdat er wel een cm ruimte zit nu tussen de mat en onderkant bak (komt door de randjes waar bak op rust)

Klein vraagje nog.
Ligt er ook nog iets ONDER de warmtemat? of straalt er geen warmte naar beneden?
Frank53

Berichtdoor Tamara & Kevin » vr 18 sep 2015, 08:18

Frank53 schreef:Ik zal de opstaande randen van de curver bak afhalen en dan de mat plaasten.

Anders gaat er volgens mij veel te veel warmte verloren. omdat er wel een cm ruimte zit nu tussen de mat en onderkant bak (komt door de randjes waar bak op rust)

Klein vraagje nog.
Ligt er ook nog iets ONDER de warmtemat? of straalt er geen warmte naar beneden?

We hebben er een velletje zilverpapier onder liggen.
Een beetje spatie tussen de bak en het matje is wel aan te raden hoor, bij overhitting om een om andere reden wil je wel dat de warmte wegkan en niet je bak gaat wegsmelten.
Hier hebben we er zelfs latjes tussen gelegd, als het matje de bak niet voldoende verwarmd kan je beter voor een zwaarder matje zorgen ipv de warmte op te sluiten denk ik.

Een kleine opmerking.., ik kan je vragen zo ook wel lezen hoor, het volledig schrijven van woorden in hoofdletters is wat ons betreft het internet equivalent van roepen en dat komt soms nogal een beetje ongeduldig over.
Gelieve dit achterwege te laten, als ik het niet meer kan lezen schaf ik me wel een bril aan. ;)
Bedankt.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Proksz » za 18 feb 2017, 13:47

Ik had eigenlijk nog een vraagje. Ik ben momenteel alles in gereedheid aan het brengen om een kweek te starten voor mijn 4 gekko's. Hebben jullie een thermostaat voor die warmtemat? Of ligt die gewoon 24/7 aan bij jullie?
Proksz

Keer terug naar Voedsel dieren kweken