Dreamgeckos.com

Wimpergekko oververhitting!

Wimpergekko oververhitting!

Berichtdoor DustyZOO » zo 20 jul 2014, 17:15

Ik ben altijd super bang voor oververhitting van mijn gekko's, zodra het 29-30 graden is buiten. Nu is het gisteren hier 34,7 graden geweest in de schaduw, binnen werd het niet kouder dan 30 graden! Vandaag buiten 31 en binnen 30. Op mijn slaapkamer waar de dieren staan zal het zo'n 28-29 graden zijn met alle ramen en deuren open + ventilator. Elke dag sproei ik de terrariums 2-3 keer en dan zet ik de ramen open en zet ik de ventilator er op. Gisteren met die extreme hitte heb ik zakken ijsklontjes gehaald en de hele bodem van elk terrarium ermee bestrooid. Ik gebruik daar ook wel eens koelelementen voor. Tot nu toe is alles goed gegaan maar vandaag heb ik het eerste slachtoffer gehad.

Ik hoorde een wimpergekko naar beneden vallen en ben meteen opgestaan en heengerend, en een van mijn volwassen vrouwen lag op de grond. Prut aan de bek, en ze voelde vrij slap aan toen ik haar oppakte. Meestal is ze heel druk en springt ze meteen tegen me op en klimt ze omhoog naar m'n schouders, maar nu niks. Meteen legde ik haar even in koud water, daarna heb ik een tempex box gevuld met natte en vochtige washandjes en daar heb ik haar in gestopt. Ze sprong helemaal niet meer, en ze had heel lichte spasmes in haar tenen en spieren in haar achter en voorpoten. Misschien ook nog op andere plekken. Ik heb er nog een koelelement bij gestopt in een washandje en heb haar een half uur laten zitten. Toen ik haar even ging controleren was ze alweer veel actiever en sprong ze er weer vandoor, alleen had ze nog steeds de lichte spasmes dus heb ik haar nog laten zitten.

Als ik google'de op spasmes van de spieren (je ziet ze echt heel lichtjes bewegen onder de huid) dan kwam ik alleen maar op MBD uit, maar ze heeft verder helemaal geen symptomen en ook heeft ze gewoon zichtbare calciumzakjes. Wel minder dan normaal, maar ze is nog eieren aan het produceren dus dat lijkt me normaal.

Bij het verder zoeken naar symptomen van oververhitting kwam ik dit tegen:
Research has shown that crested gecko exposed to temperatures of 30C without being able to cool down, can and will very likely die within an hour.
Young/small crested geckos are even more prone to heat stress so it is best to always allow them the choice to move to the cooler end of their temperature range.

Heat stress can rapidly cause neurological problems which often present themselves in a crested gecko in the following ways:

Lethargy: the crested gecko becomes ‘lazy’ and is not even active at night
Lack of appetite: the crested gecko shows no interest in food at all (please do not confuse this with lack of appetite shortly after relocation)
Shaking: the neurological problems caused by heat stress can cause the gecko to visibly shake, and at worst can lead to fits or spasms at which point the gecko can fall and damage itself severely
Lack of balance: crested geckos should be ‘sticky’ and be able to climb most surfaces, heat stress causes them to be unbalanced and they can often fall from their perches.
Dehydration: Intense heat will rapidly dehydrate your gecko if they can not move to a cooler area. A dehydrated gecko will have wrinkled, rough skin which stays peaked if you lightly pinch it.

Ze heeft alle symptomen, ze eet slechter en is afgevallen (34 gram nu, ze was 41 maar dat was vóór het legseizoen), haar balans was slecht, spasmes (maar gelukkig niet zoals het er staat, geen zichtbaar geshake, alleen als je heel dichtbij kijkt zie je het bewegen), het vallen en dehydratie.

Ik heb haar nu dus afgekoeld (zal het blijven doen) en heb haar voor de zekerheid eerst 0,2-0.3 ml water gegeven in het bekje en daarna een halve ml dwang gevoerd. Ze krijgen vanaf nu onbeperkt voer, dus altijd CGD aanwezig. (ze krijgen Clarks diet met Big fat gecko smoothie mix gemengd), haar terrarium-genootje heeft nergens last van, alleen is die ook afgevallen maar voor de rest niks aan de hand.)

Is er nog iets wat ik kan doen? Volgens mij niet heel veel meer. Nou ja, heb dit ook deels geplaatst als waarschuwing. Let op de temperaturen! Het kan zomaar mis gaan :C
Afbeelding

1.1.1 Rhacodactylus auriculatus
2.3.4 Correlophus ciliatus
1.5.2 Goniurosaurus hainanensis
0.0.4 Goniurosaurus araneus
2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Naam: Kim Bobeldijk

Re: Wimpergekko oververhitting!

Berichtdoor peter b » zo 20 jul 2014, 18:29

Oppassen met je dieren te snel af te koelen. Als je ze een bad geeft controleer dan alleszins de temperatuur. Ik zou zeker niet kouder dan een 26 à 27°c gaan.
Beter dan je ramen open te zetten is alles potdicht houden overdag. Meestal is het dan binnen koeler dan buiten. Je ventilator over een bak water laten blazen kan ook voor koeling zorgen. Een ventilator alleen geeft niet echt koeling.
Tijdelijk je dieren ergens zetten waar het frisser blijft is natuurlijk de beste oplossing. Meestal duurt het maar enkele dagen.
Succes
Groeten,
Peter
peter b

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor jootje41 » zo 20 jul 2014, 19:40

poeh, gelukkig was je er snel bij!
je zou wat lege frisdrankflessen met water kunnen vullen, invriezen en die vlak voor de ventilator zetten. dat koelt ook.
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Berichtdoor opelpower89 » zo 20 jul 2014, 19:55

ben zelf ook erg bezorgd om mijn wimpers t was vrydag hier 42 graden in de zon
gelukkig is t in de woonkamer nog niet boven de 26,5 geweest waar de wimpertjes staan (rolluiken dicht en grote ventilator aan )
bij welke temp moet ik me echt zorgen gaan maken ??

wil graag een airco maar dat ligt nog niet in t budget helaas
2.1.9 correlophus ciliatus
0.4 Eublepharis Macularius
1.1 homopholis fasciata

0.0.1 Ceratophrys cranwelli
1.1 hylea cinerea

0.1 morelia junglebredli x jaguar
0.1 corallus hortulanus
0.1 Pantherophis guttatus
opelpower89

Naam: mike

Berichtdoor jootje41 » zo 20 jul 2014, 20:10

ik lees hier vlak boven 30c ;)
ik heb zelf alleen luipjes dus die kunnen meer hebben gelukkig, het is hier 32c binnen O.o
heb overal gewone gloeilampen ingedraaid met 15 watt, maar in het betonplex terra bij de nakweek was de lamp vandaag uit.
ik heb een verrijdbare airco, met een slang naar buiten. dat helpt wel iets, maar niet voldoende voor je hele huis.
hij koelt de kamer tot een graad of 27, maar das altijd nog beter dan 32..
uiteraard staat hij niet op de terraria gericht, maar vol op mij :Haha
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.0.2 hypo het tremper
0.0.3 phantom
0.0.1 tremper albino

jootje41

Berichtdoor DustyZOO » zo 20 jul 2014, 20:51

Bedankt voor de reacties! Ik ben blij dat ik er inderdaad snel bij was. Anders had het mis kunnen gaan :c
Het raam staat nu open maar overdag heb ik hem dicht. De buitentemperatuur is dan namelijk warmer dan de binnentemperatuur, en dan komt de warmte naar binnen. Alleen als er een lekker windje staat of het is wat frisser (zoals nu, door regenachtig weer) dan helpt het om hem open te houden.

Langdurige blootstelling aan temperaturen van 28 graden of er boven kunnen wimpergekko's al last krijgen van de 'heat stress'
Bij 26,5 graden hoef je je nog geen zorgen te maken hoor Opelpower.

En bevroren flessen voor de ventilator lukt niet, het is een staande ventilator. Zo'n propellor. :P Maar bevroren flessen op de bodem in het terrarium, of koelelementen of ijsklontjes, dat werkt wel!

Het gaat inmiddels al wel wat beter met de gekko, ze zit weer in haar normale terrarium. Ze springt en klimt weer. Ze spast nog wel een beetje met haar tenen, hopelijk is het niet blijvend. (neurologische beschadiging door de warmteschock :C)
Afbeelding

2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Berichtdoor jootje41 » zo 20 jul 2014, 21:05

je kan er bv een nachtkastje voor zetten en de stang verstellen :) maar als je je terra zelf kan koelen is het helemaal goed natuurlijk.
ook voor mensen zonder gekko's is de bevroren flessentip wel een idee, het koelt toch net iets meer dan alleen een ventilator.
gelukkig is je dame weer oke, hopen dat het laatste ook nog weg trekt.
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.0.2 hypo het tremper
0.0.3 phantom
0.0.1 tremper albino

jootje41

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 20 jul 2014, 21:28

Goh, gelukkig dat ze er weer wat bovenop is. :)

Wij hebben hier ook zo'n airco en dat helpt wel genoeg voor de wimpers en de chahoua's enzo, maar niet genoeg voor een paar andere soorten, dus hebben we woensdag de masobe's, Uroplatus en de Cyrtodactylus verhuisd naar Kevin z'n ouders, daar is het echt lekker fris binnen.
Verder hebben we zo'n 4-5 keer per dag gesproeid en voorlopig geen problemen gehad eigenlijk.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Gradsje » zo 20 jul 2014, 21:37

onze gekko zat op 40+ graden in zijn bak. onze gekko doet het nu zonder warmte lamp. en is het nu 32 graden in de bak. beter dan 40.
Gradsje

Berichtdoor DustyZOO » zo 20 jul 2014, 23:03

Ja Tamara ik wilde dat het hier ergens in huis koud was, maar het is overal zo super warm :C
Ik ben zo blij dat het hier is gaan regenen, nu is het buiten 21 graden. Zo 'fris' is het al een tijd niet geweest.

Ze heeft nog steeds die spasmes en ook springt ze minder gecoördineerd. Soms springt ze tegen het glas aan, maar blijft ze niet plakken en valt ze naar beneden. Voorlopig goed in de gaten houden dus :c

Ben zo bang voor de hitte want ik ga binnenkort op vakantie. Ben zo bang dat ze oververhitten of uitdrogen (ja, ik heb verzorgers voor wanneer ik weg ben) en ik ben super blij dat mijn kleine jonkies nu bij mijn beste vriendin staan, bij haar thuis is het lekker koel want ze hebben een stenen vloer.
Afbeelding

2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Volgende

Keer terug naar Ziektes en parasieten