Ik hoorde een wimpergekko naar beneden vallen en ben meteen opgestaan en heengerend, en een van mijn volwassen vrouwen lag op de grond. Prut aan de bek, en ze voelde vrij slap aan toen ik haar oppakte. Meestal is ze heel druk en springt ze meteen tegen me op en klimt ze omhoog naar m'n schouders, maar nu niks. Meteen legde ik haar even in koud water, daarna heb ik een tempex box gevuld met natte en vochtige washandjes en daar heb ik haar in gestopt. Ze sprong helemaal niet meer, en ze had heel lichte spasmes in haar tenen en spieren in haar achter en voorpoten. Misschien ook nog op andere plekken. Ik heb er nog een koelelement bij gestopt in een washandje en heb haar een half uur laten zitten. Toen ik haar even ging controleren was ze alweer veel actiever en sprong ze er weer vandoor, alleen had ze nog steeds de lichte spasmes dus heb ik haar nog laten zitten.
Als ik google'de op spasmes van de spieren (je ziet ze echt heel lichtjes bewegen onder de huid) dan kwam ik alleen maar op MBD uit, maar ze heeft verder helemaal geen symptomen en ook heeft ze gewoon zichtbare calciumzakjes. Wel minder dan normaal, maar ze is nog eieren aan het produceren dus dat lijkt me normaal.
Bij het verder zoeken naar symptomen van oververhitting kwam ik dit tegen:
Research has shown that crested gecko exposed to temperatures of 30C without being able to cool down, can and will very likely die within an hour.
Young/small crested geckos are even more prone to heat stress so it is best to always allow them the choice to move to the cooler end of their temperature range.
Heat stress can rapidly cause neurological problems which often present themselves in a crested gecko in the following ways:
Lethargy: the crested gecko becomes ‘lazy’ and is not even active at night
Lack of appetite: the crested gecko shows no interest in food at all (please do not confuse this with lack of appetite shortly after relocation)
Shaking: the neurological problems caused by heat stress can cause the gecko to visibly shake, and at worst can lead to fits or spasms at which point the gecko can fall and damage itself severely
Lack of balance: crested geckos should be ‘sticky’ and be able to climb most surfaces, heat stress causes them to be unbalanced and they can often fall from their perches.
Dehydration: Intense heat will rapidly dehydrate your gecko if they can not move to a cooler area. A dehydrated gecko will have wrinkled, rough skin which stays peaked if you lightly pinch it.
Ze heeft alle symptomen, ze eet slechter en is afgevallen (34 gram nu, ze was 41 maar dat was vóór het legseizoen), haar balans was slecht, spasmes (maar gelukkig niet zoals het er staat, geen zichtbaar geshake, alleen als je heel dichtbij kijkt zie je het bewegen), het vallen en dehydratie.
Ik heb haar nu dus afgekoeld (zal het blijven doen) en heb haar voor de zekerheid eerst 0,2-0.3 ml water gegeven in het bekje en daarna een halve ml dwang gevoerd. Ze krijgen vanaf nu onbeperkt voer, dus altijd CGD aanwezig. (ze krijgen Clarks diet met Big fat gecko smoothie mix gemengd), haar terrarium-genootje heeft nergens last van, alleen is die ook afgevallen maar voor de rest niks aan de hand.)
Is er nog iets wat ik kan doen? Volgens mij niet heel veel meer. Nou ja, heb dit ook deels geplaatst als waarschuwing. Let op de temperaturen! Het kan zomaar mis gaan :C