Dreamgeckos.com

Phelsuma klemmeri spastisch

Phelsuma klemmeri spastisch

Berichtdoor martijn_g » vr 19 jun 2015, 08:13

Hallo allen,

Sinds kort heb ik in mijn paludarium twee phelsuma klemmeri's. Bij aankoop zagen ze er gezond en levendig uit. Na plaatsing in de bak beiden meteen levendig en een krekel gegeten (bepoederde met calcium en vitaminen). Na een paar uur ging het mis met een van de twee. Achterpoot begon spastisch te worden en viel van de bamboe in het water eronder en raakte in shocktoestand. Heb het diertje uit het water gehaald en op het droge geplaatst, maar hij/zij lijkt er niet bovenop te komen. Het diertje kan nauwelijks bewegen en dit duurt helaas al 6 dagen. Ik heb de hoop een beetje opgegeven en geen idee wat ik nog kan doen maar ook geen idee wat het is. Iemand hier ook ervaring mee of tips? De andere klemmeri eet en drinkt goed en lijkt het prima naar zijn zin te hebben en is niet schuw.

Voedsel: maat 4 krekels bepoederde, phelsuma jam, fruitvliegjes, springstaartjes
Overige bewoners: 2 bladkameleons (rieppeleon brevicaudatus)

Techniek:
- mistsysteem
- bevloeide achterwand
- sproeisysreem (interval is 3, 60 sec)
- 2 warmte lampen
- 2 ventilatoren
- 2 opvoerpompjes (waterval en achterwandbevloeiing)
- temp dag is 26 C, nacht 20 C
- luchtvochtigheid 60% dag, 80% nacht
- verwarmingselement water
- warmtekabel (momenteel niet aan, temp lijkt goed)

Groet Martijn
martijn_g

Naam: Voor & Achternaam

Re: Phelsuma klemmeri spastisch

Berichtdoor Tamara & Kevin » vr 19 jun 2015, 10:05

Hoi, ben je er zeker van dat het een koppel is?

Gebruik je ook UV verlichting, en zoja, welk merk en type van lamp?

Welke calcium en vitaminenpreparaten gebruik je juist en bevatten ze ook D3?

De temperatuur lijkt ons persoonlijk nogal aan de lage kant, die mag onder de lamp toch rond de 30°C zijn, maar dat word dan weer een probleem voor de kameleon's vrees ik...

Foto's van je terrarium en vooral van het dier zelf kunnen misschien ook wel helpen.

Gezien je de dieren nog maar pas hebt is de kans groot dat het probleem bij de vorige eigenaar is onstaan dus is moeilijk uit te zoeken hoe het komt.., weet dat het niet praktisch is met zo'n klein beestje maar een tripje naar een dierenarts met verstand van reptielen voor een degelijke controle lijkt ons in dit geval geen overbodige luxe.

Het zou ook fijn zijn als je jezelf nog even zou willen voorstellen in het daarvoor bestemde subforum, alvast bedankt.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Re: Phelsuma klemmeri spastisch

Berichtdoor martijn_g » vr 19 jun 2015, 19:59

Dank voor je bericht.

Ik heb 2 pphilips S10 lampen en dus twee warmtespots boven bamboe. Beide soorten dus eigen niche. Ik heb speciaal de bamboe bij de warmtelampen gezet zodat ze hier beter de warmte kunnen vinden. Mijn kameleons zitten in de andere hoek wat verder van de warmtebron dus dat lijkt mij niet direct een probleem hoewel ik met je eens ben dat in geheel de temperatuur een beetje schipperen is. voor de kameleons is het max 28 dus regel het op 26 in de gehele bak.

Ik heb exo terra calcium druppels voor toevoeging in water (sproeier). JBL microcalcium poeder en exo terra multi vitamin. Ik gebruik alleen osmosewater in de bak (ook nodig voor mijn zeewateraqua).

Bij klemmeri vind ik het lastig te spreken van een koppel. Ik zie het verschil niet tussen man en vrouw dus goed punt. De verkoper had ze 1.5 jaar zonder problemen dus tja... goede vraag

Korte introductie (zal ik later nog invullen op de introductiepagina):
Ik ben 38 jaar oud, ecoloog van beroep. Nadat ik 4 jaar geleden een zeewateraquarium ben opgestart nu ook een paludarium. Betreft mijn eerste ervaring dus. Zover op internet te vinden goed ingelezen en gestart met een tweede hands bak die ik geheel leeg heb gehaald en opnieuw heb opgebouwd. Bak is 1 meter bij 70 b en 50 diep. Alleen natuurlijk materiaal (varenwortel) als achterwandbekleding en ondergrond een afwisseling van veenmos (levend) cocosvezels en exo terra soil plantation. Onderin kleikorrels en turf om pompen vrij te waren. Waterpartij is een hoek met witte rivierstenen. Waterval is opgebouwd uit schors. Beplanting bestaat uit diverse orchideeen, basis van snel groeiende planten en wachten de spontane ontwikkeling uit varenwortel af. De eerste tekeken van spontane groei zijn reeds aanwezig.

Maand geleden de kameleon gekocht. Deze doen het inmiddels uitstekend. Ik heb een koopel gekocht waarvan er 1 is doodgegaan. Nu een maand later weet ik bijna zeker dat het dier ondervoed was en mogelijk ook uitgedroogd. De tweede heb ik bij een andere zaak gehaald en zag er bij aankoop ook beter uit. Paring heeft plaats gevonden dus ben benieuwd.

Bij opbouw heb ik rekening gehouden met wensen van klemmeri. Ik heb een dwarsbamboe vlak onder de spots geplaatst en hol gemaakt (dwz de tussenschotten verwijderd). Verder een aantal vertikale bamboestammen geplaatst in verschillende diktes (deze zijn niet bewerkt dus kunnen niet geheel de bamboe in).

Ik voer gericht zodat ik weet dat ze eten en de nodige vitaminen en calcium binnen krijgen (dus geen krekelhuis oid). Kameleons eten dagelijks (afwisslend van 1 tot 3 krekels).

Vergeleken met de kameleons valt mij op dat klemmeri nogal lomp is met eten. Grijpt vaak mis dus versuf de krekels nu zodat ze niet elke keer ontsnappen of wegspringen. Geen idee of dit normaal is voor de soort.

Het is oeverigens niet de opzet meerdere soorten dan klemmeri en brevacaudatus te gaan houden. Wel zal het plantenbestand uitgebreid worden.
martijn_g

Keer terug naar Ziektes en parasieten