Dreamgeckos.com

caresheet Lygodactylus williamsi

caresheet Lygodactylus williamsi

Berichtdoor roger » wo 28 sep 2011, 15:46

Naam: Lygodactylus williamsi
Ned. naam: Azuurblauwe daggekko
Eng. Naam: Electric blue day gecko
Herkomst: Kimboza forest, Tanzania
Formaat: 7 tot 9 cm compleet met staart
Cites: Geen

natuurlijk biotoop

Lygodactylus williamsi komt dus uitsluitend voor op dit gebied van 405 hectare regenwoud.
In kimboza forest Tanzania heerst een tropisch klimaat met gemiddeld 900 mm neerslag per maand. In juni tot oktober vind er een drogere periode met 10 tot 27 mm neerslag per maand plaats. Als absolute maximum temperatuur werd 37 graden celsius gemeten, en een minimum van 9 graden celsius. De temperatuur gemiddelden schommelen tussen de 19 en 30 graden celsius.

uiterlijk

Dominante Lygodactylus williamsi mannen zijn nergens mee te verwarren. Ze zijn schitterend azuur blauw over hun hele lichaam, met uitzondering van hun oranje buik. Verder hebben ze een zwarte of zwart gestreepte kin, en een zwarte streep die bij hun neus begint en dan door het oog van de gekko richting flank loopt.
De vrouwtjes van deze soort zijn redelijk donker groen met een lichter oranje buik als de mannen. Ook hebben vrouwen een minder zwarte kin.

huisvesting

Vanwege de geringe afmeting van deze soort zou je denken dat een klein terrarium al zou voldoen. Maar houd rekening ermee dat dit een heel levendige en beweeglijke gekko is. Ze maken gretig gebruik van elke centimeter van de bak. Als minimum voor een koppel of trio zou ik een terrarium van 40*40*70 (L*B*H) toch geen overbodige luxe vinden.
Ideaal zijn terrariums met een compleet gazen bovenkant. Dit simpelweg omdat de verlichting dan boven op de bak gelegd kan worden, en omdat er dan genoeg ventilatie is voor het vochtige klimaat dat je moet gaan simuleren. Op deze manier vind je niet snel ongewenste schimmels in je terrarium. Op de bodem van de bak kan je het best iets leggen dat de luchtvochtigheid verhoogd. Zelf gebruik ik cocopeat. Verder gebruik ik echte planten in de bak. Dit ziet er gewoon veel mooier uit, en verhoogd simpelweg de luchtvochtigheid.
Bijvoorbeeld sanseveria’s en bromelia’s doen het prima onder deze vochtige omstandigheden, maar er zijn nog een heel aantal andere planten die gebruikt kunnen worden om je doel te bereiken. Daarnaast mogen diverse bamboestokken niet ontbreken in de inrichting. Deze moeten verticaal en horizontaal toegankelijk zijn voor de gekko. Zorg voor minimaal 1 of 2 horizontale stokken onder de spot en uv lamp. Hier zullen de dieren dan vaak te vinden zijn.
Huisvest deze dieren het liefst in trio's. Dit omdat de man dan zijn aandacht moet verdelen over de vrouwtjes. De mannetjes kunnen heel opdringerig zijn naar de vrouwen toe.
Let dan wel weer erop dat de vrouwtjes het goed met elkaar kunnen vinden. Zelf heb ik hier nog nooit problemen mee gehad.
Zet echter nooit 2 mannen bij elkaar! Deze gaan uiteindelijk altijd vechten.
Lygodactylus williamsi word ook regelmatig in ruime paludaria gecombineerd met pijlgifkikkertjes.

RV, temperatuur, en verlichting

De luchtvochtigheid moet overdag rond de 60% RV liggen, en snacht's rond de 90% RV.
Dit bereik je gemakkelijk door de goed beplante bak dagelijks minimaal 2 keer te besproeien.
Sproei van juni tot oktober iets minder.
De temperatuur in het terrarium moet overdag op de koelste plek rond de 24 graden zijn, met ongeveer 30 tot 32 graden onder de spot.
Als de dieren in een warme hobbykamer gehouden worden volstaat vaak al de Uv lamp om deze soort succesvol te houden. Als je het niet warm genoeg krijgt, moet je extra gaan verwarmen door een spot boven de bak te plaatsen. Uv verlichting is erg belangrijk voor deze soort. Ik heb zelf de 5.0 Uv tl’s van ZooMed over mijn bakken liggen, maar er zijn ongetwijfeld nog meer geschikte merken uv lampen. Als je maar 1 terrarium hebt kan je ook de 5.0 Uv spaarlamp gebruiken. Deze gekko is een echte zonneaanbidder. Ideaal zou zijn een 5.0 uv lamp in combinatie met een 2.0 daglicht lamp. De dieren voelen zich zo op hun best, en de kleuren van deze prachtige gekko komen zo ook beter tot zijn recht.

voeding

Lygodactylus williamsi eet zowel kleine insecten als fruitpapjes. Omdat deze dieren zo actief zijn hebben ze een vrij snelle stofwisseling. Ik voer 4 keer per week kleine insecten, zoals krekeltjes maat 4, grote fruitvliegen, ovenvisjes en krulvliegen. Daarnaast zet ik nog 1 keer per week een klein bakje fruitpap in het terrarium. Zoals bijvoorbeeld phelsumax. Je kan ook zelf een fruitpapje maken met bijvoorbeeld banaan, en dat mengen met een beetje roos vicee. Daarnaast zijn er tegenwoordig nog jelly cups op de markt. Deze nemen ze ook graag aan.
De dieren moeten nog dik, nog mager uitzien, maar naar mijn eigen ervaringen eten ze zich op deze manier niet snel te dik.

geslachtsbepaling

De geslachten van volwassen, en niet onderdrukte williamsi's zijn goed te zien aan de fellere kleuren, de verdikte staartbasis, en de duidelijker aanwezige femoraalporien van de man.
Maar het komt ook regelmatig voor dat als 2 mannen bij elkaar zitten, dat de onderdrukte man dan groen kleurt. Dan is hij heel gemakkelijk te verwarren met een vrouwtje. Je ziet op beurzen heel vaak 2 williamsi's in een krekeldoosje zitten, die dan als koppel aangeboden worden. Dit is dus lang niet altijd het geval. Let dus op!
Mannen hebben een bijna zwarte, tot pikzwarte keel, en de vrouwen daartegenover hebben meestal slechts dunne zwarte streepjes op hun keel.

Voortplanting

Als je een gezond koppel of trio onder de genoemde omstandigheden houd, is de kans heel groot dat er paringen waar te nemen zijn. De man maakt zich groot, en loopt kopknikkend achter het vrouwtje aan.
Als het vrouwtje er klaar voor is lopen ze langzaam rondjes om elkaar, en zwaait ze met haar staart. De man klimt bovenop haar, en houd haar in bedwang met een stevige nekbeet. Daarna brengt hij 1 van zijn hemipenissen bij haar in. Stoor de dieren op dit moment niet. De paring duurt ongeveer 5 minuten. Na ongeveer 3 weken zullen er 2 verdikkingen in de buik van het vrouwtje zichtbaar zijn. Nog een week later, met ongeveer 4 weken, zal ze 2 eitjes ergens hoog in het terrarium vastplakken. Het is het beste om de eieren in het terrarium van de ouders te incuberen. De wisselende (dag/nacht) temperaturen zijn goed voor de sterke ontwikkeling van de jongen. Wel zou ik uit voorzorg proberen om de eitjes af te dekken met een geperforeerd doorzichtig bakje (bijv. krekelbakje) Dit omdat er verschillende berichten zijn, dat de ouders hun jongen zouden opeten. Als de ouders goed in het voer gezet worden dan zullen ze de jonkies niet zo snel opeten. Maar ik ben liever voorzichtig. Bij 20 tot 24 graden komen er meer vrouwtjes uit het ei, terwijl bij hogere temperaturen (tot 30 graden) meer mannetjes geboren worden.
De incubatietijd is afhankelijk van de temperatuur tussen de 50 en 90 dagen.
Net uitgekomen williamsi's zijn enorm klein. Met staart hooguit 2 cm. Het beste is om ze individueel op te kweken in fruitvlieg dichte bakjes. UV, luchtvochtigheid, en temperatuur is voor de jonkies minstens even belangrijk als voor de ouders. Daarnaast moeten ze gevoerd worden met mini insecten, springstaartjes en kleine fruitvliegjes.
Bij goede verzorging zullen ze met ongeveer 7 maanden geslachtsrijp zijn. Het beste is dan natuurlijk om nog even te wachten met de kweek, tot ze een jaar zijn.

LET OP!!!

De meeste williamsi's die aangeboden worden zijn wildvang. Als je besluit deze dieren te kopen, kijk ze dan goed na of ze geen bloedmijt hebben. Dit komt enorm vaak voor bij deze soort.
Deze soort is vanwege hun enorm beperkte verspreidingsgebied, met uitsterven bedreigd. Als je ervoor kiest om wildvang te nemen, dan moet goed verzorgen en vervolgens kweken je hoogste prioriteit zijn.
Door ervoor te zorgen dat er meer nakweek van deze prachtige gekko in de hobby komt, voorkomen we dat er meer wildvang nodig is.

Gr. Roger Roks
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Re: caresheet Lygodactylus williamsi

Berichtdoor topo » wo 28 sep 2011, 16:17

mooie caresheet. Vind dit zeer mooie dieren en wil ze later zelf ook wel houden. Zijn ze duur?
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor roger » wo 28 sep 2011, 16:31

Dankje Tom.
Valt nu best mee! Nu kosten ze rond de 70 euro per stuk.Prijs is altijd een beetje afhankelijk of ze op dat moment ge-exporteerd mogen worden.
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor SL-Gecko's » wo 28 sep 2011, 16:37

Bedankt voor je Bijdrage Roger ziet er goed uit! :)
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Naam: Sander Leijdens

Berichtdoor MarcoG » wo 28 sep 2011, 16:39

Ze eten ook fruitpapjes hé,
Denk je dat je ze kan houden op CGD alleen?
Even if you fall on your face, you're still moving forward.
0.0.1 Trioceros bitaeniatus (Leon)
0.4.0 Lepidodactylus lugubris
2.3.0 Peruphasma schultei (PSG 270)

Collectie dvd's
MarcoG

Berichtdoor roger » wo 28 sep 2011, 16:44

Geen probleem. Was leuk om te doen, en weet alles uit mn hoofd! hahah
@Marco Ze hebben de insecten echt wel nodig . Heb het nooit geprobeerd om ze zo te houden. Als je ze alleen maar papjes geeft gaan vervetten ze ook snel. Trouwens, het is geweldig om ze te zien jagen!
Gr. roger
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor topo » wo 28 sep 2011, 16:58

Maar kunnen ze cgd krijgen of moet het echt fruitpapjes zijn?
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor MarcoG » wo 28 sep 2011, 17:09

roger schreef:Geen probleem. Was leuk om te doen, en weet alles uit mn hoofd! hahah
@Marco Ze hebben de insecten echt wel nodig . Heb het nooit geprobeerd om ze zo te houden. Als je ze alleen maar papjes geeft gaan vervetten ze ook snel. Trouwens, het is geweldig om ze te zien jagen!
Gr. roger

topo schreef:Maar kunnen ze cgd krijgen of moet het echt fruitpapjes zijn?

Maar 2x per week CGD en 1x per week krekels tegen verveling, vervetting en voor hun jachtinstinct?

Collectie dvd's
MarcoG

Berichtdoor roger » wo 28 sep 2011, 17:29

Zou het niet weten eerlijk gezegd Marco.
Ik ga het met mijn dieren iig niet uitproberen.
Ze lusten wel cgd, dat weet ik. Maar om het nou als vervanging voor de insecten te gaan geven, lijkt me gewoon geen goed plan.
Als het om de kosten gaat, maatje 4 krekels zijn klein, en er zit een hele hoop in zo'n bakje. ik heb 6 williamsi's, en ik kom uit met 2 bakjes krekels maatje 4 per week. Of waarom vraag je dit anders?
Gr. roger
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor MarcoG » wo 28 sep 2011, 21:22

Nee het gaat niet om de kosten. lugubris en de kameloen krijgen ook maatje 4 krekels.
Maar je had het over fruitpapjes en CGD vindt ik erg fijn spul, erg tevreden over.
En in zo grote bak biedt het ook wat zekerheid.

Ik ga niet bezuinigen op me dieren, ik liever op brood en water dan dat zij het minder krijgen

Collectie dvd's
MarcoG

Volgende

Keer terug naar Caresheets