Dreamgeckos.com

caresheet Tropiocolotes persicus euphorbiacolae

caresheet Tropiocolotes persicus euphorbiacolae

Berichtdoor Rob D'heu » wo 16 nov 2011, 17:09

Afbeelding

Introductie :
Er zijn 3 ondersoorten van Tropiocolotes persicus :

Tropiocolotes persicus persicus
Tropiocolotes persicus euphorbiacola
Tropiocolotes persicus bakhtiari

Al zijn deze ondersoorten niet door iedereen erkend en is er nog veel discussie over de soorten en ondersoorten bij Tropiocolotes . In de toekomst zal dit hopelijk nog wel aangepast en verduidelijkt worden . T. persicus komt voor in Pakistan en vind je tussen rotsformaties of onder stukken hout( T. perrsicus euphorbiacola zou je vrijwel enkel vinden onder een bepaalde boomsoort) .
T. persicus is een kleine gekkosoort en is met 4-5 cm volwassen .
De tekening bestaat uit donkere banden op het lichaam en een horizontale streep van de neus tot de eerste band . De kleur kan echter variëren meestal zijn ze beige/grijsgeel met een lichtgele staart .
Wat deze diertjes heel leuk maakt is het gedrag , ze kunnen nl enorm hard fluiten . Als ze aan het jagen zijn of gestoord worden kronkelen ze zeer hard met de staart en bewegen op en neer met hun lichaam .
Vaak wordt T. persicus euphorbiacola aangeboden als Tropiocolotes helenae deze soort lijkt er nl vrij hard op . Er is echter zeer weinig informatie te vinden over T.p. euphorbiacola en kweken is vaak nog een probleem . Ik ben dan ook zeer blij dat ik waarschijnlijk de eerste in Europa ben die ermee heeft kunnen kweken .
Afbeelding

Huisvesting :

Ik houd mijn groepje van 5 diertjes in een bakje van 40x40x30 , dit is voor deze mini diertjes groot genoeg . Vaak wordt er gezegd dat ze het beste kweken als je ze per koppel houd maar hier gaat het in groep ook super . Als bodembedekking gebruik ik zand , een cm of 2 is voldoende .
Ik heb het bakje ingericht met kleine stukken kurk(geeft enorm veel shuilplaatsen) , wat kurktakjes en stukjes lavendel takjes(staat erg mooi en geeft een “natuurlijk” uiterlijk) . Vermits deze dieren toch graag klimmen is een achterwandje geen overbodige luxe(dit vergroot tevens het leefoppervlak van je dieren) . Een legbakje staat er niet in daar ze hun eitjes gewoon in het zand leggen .
Afbeelding

Verwarming & Verlichting :

Mijn bakje wordt verlicht met een spotje van 25W en een 5.0 Uv spaarlamp .
Het spotje zorgt voor een temperatuur van 40°C onder de spot tot 30°C aan de koude kant , dit lijkt warm maar mijn indruk is dat ze dit helemaal niet erg vinden . ’s Nachts laat ik de temperatuur zakken tot kamertemperatuur. Ik geef de dieren ook een winterrust dan laat ik de lichtduur zakken tot 9 uur(ipv 13) en de temperatuur is dan 30°C in de dag en 15°C ‘s nachts.
Ik geef zoals gezegd ook Uv aan de dieren , ik merk dat ze in de dag ook regelmatig komen zonnen dus ik ga er vanuit dat ze dit in de natuur ook doen(mijn dieren zijn wildvang) . Verder kan het geen kwaad van ze Uv te geven , ik denk echter wel dat dit bijdraagt tot het succesvol kweken met deze soort .
Sproeien doe ik om de 2 dagen , dan sproei ik het bakje best wel nat .

Kweek :

Als de dieren zich op hun gemak voelen en je aan de bovenstaande eisen hebt voldaan moet de kweek normaal gezien geen probleem vormen .
Hier zijn ze beginnen kweken vanaf april (dan beginnen de mannetjes meer te fluiten) .
De vrouwtjes leggen hun 2 hardschalige eitjes in het zand of onder een stukje kurk . Hier kwamen ze bij ongeveer 30° na 70-80 dagen uit . De eitjes komen zonder problemen bij de ouders in het bakje uit ze laten hun jongen nl met rust . Ik haal de jongen echter wel weg , gewoon om zeker te zijn en ze goed te kunnen voeren . Als je de jongen bij de ouderdieren laat zorg er dan wel voor dat je bak helemaal dicht is ze zijn nl erg klein(ong 0,5 cm) .
De opkweek ging hier vrij vlot , vooral veel voederen is belangrijk . Ik houd de jonge dieren hetzelfde als de ouderdieren . Qua voedsel gaf ik de eerste weken springstaarten( de rest is te groot) maar als ze groter worden eten ze ook fruitvliegen en krekels .
Afbeelding

Voeding :

Tropiocolotes persicus is een echte insectivoor en eet vrijwel alles wat in zijn bekje past .
Ik voer ze hier stofkrekels , fruitvliegen(grote en kleine) , springstaarten en zelfgekweekte wasmorlarven( kleine larven) . Het is van groot belang je voederdieren altijd te bepoederen met een goed vitamine en mineraalpreparaat (ik gebruik hiervoor Miner All indoor) .

Slotwoord :

Mits je aan hun vereisten voldoet is Tropiocolotes persicus geen al te makkelijkesoort . Het grootste probleem is dat je goede wildvangdieren moet vinden(nakweek is er nl vrijwel niet) vaak is de import al te zwak om te overleven . Als je dan goede dieren gevonden hebt is het belangrijk van ze onmiddellijk de beste verzorging te geven en ze de eerste dagen iets vochtiger te houden(vaak zijn ze uitgedroogd) .
De nakweekdieren die ik heb doen het perfect en lijken me veel harder . In de toekomst zal er van deze heel leuke soort vast wel meer nakweek komen en dus ook meer (succesvol)gehouden zal worden .
Mensen die met deze soort willen beginnen raad ik echter aan van eerst Noord Afrikaanse Tropiocolotes soorten te houden dit zijn nl erg sterke dieren waar ook regelmatig nakweek van te verkrijgen is .
Afbeelding
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Re: caresheet Tropiocolotes persicus euphorbiacolae

Berichtdoor roger » wo 16 nov 2011, 18:02

Super Rob.
Ik wacht met smacht op je strophurus ciliaris artikel.
Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor topo » wo 16 nov 2011, 18:32

dank je rob voor je bijdrage.

Is er ook niet een soort de er heel fel op lijkt, maar meer te verkrijgen is. Kan nu ff niet op de naam komen.
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor DreamGeckos.com » wo 16 nov 2011, 19:29

weer zon toffe sheet ga zo door Yeah
Afbeelding
DreamGeckos.com
Beheerder

Berichtdoor GeRu Reptiles » do 17 nov 2011, 10:13

Mooi en duidelijk! Dank je.
Afbeelding
GeRu Reptiles

Berichtdoor peter » do 17 nov 2011, 13:11

idd mooi en duidelijk.
gr peter
peter

Berichtdoor Rob D'heu » do 17 nov 2011, 14:18

dank je rob voor je bijdrage.

Is er ook niet een soort de er heel fel op lijkt, maar meer te verkrijgen is. Kan nu ff niet op de naam komen.

Er zijn verschillende soorten Tropiocolotes maar die lijken hier meestal niet op . De meest gehouden is volgens mij T. steudneri
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor topo » do 17 nov 2011, 14:47

ja die bedoelde ik dus. dank je
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor Sandra D. » ma 12 dec 2011, 16:41

Hoe is het met je nakweek? Hoeveel heb je er totaal? Ben heel benieuwd, ik zag deze eerder op internet en was OP SLAG VERLIEFD.....toen later kwam ik op dit forum terecht.
Sandra D.

Berichtdoor SL-Gecko's » ma 12 dec 2011, 17:02

Sandra D. schreef:Hoe is het met je nakweek? Hoeveel heb je er totaal? Ben heel benieuwd, ik zag deze eerder op internet en was OP SLAG VERLIEFD.....toen later kwam ik op dit forum terecht.

Ik meen dat Rob deze niet meer heeft,dus helaas Sandra...
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Naam: Sander Leijdens

Volgende

Keer terug naar Caresheets