Dreamgeckos.com

caresheet Nephrurus amyae

caresheet Nephrurus amyae

Berichtdoor Rob D'heu » wo 16 nov 2011, 17:57

Afbeelding

Introductie :

Nephrurus amyae heeft geen ondersoorten , er zijn echter wel 2 soorten nauw verwant aan nl Nephrurus asper en Nephrurus sheai . N. amyae is de grootste Nephrurus soort en wordt ongeveer 15 cm groot , mannetjes blijven doorgaans een cm of 2 kleiner . Nephrurus amyae vind je enkel in centraal Australie op rotsvlaktes . Nephrurus amyae heeft een zeer forse kop t.o.v. het lichaam wat door de zeer korte staart een raar uiterlijk geeft . De staart is zoals gezegd zeer kort(ong 2 cm) en bestaat uit een verdikking met daaraan de knobbel . De kleur kan varieren van bruin , geel , oranje tot soms een perzikachtige tint . Over heel het lichaam zijn witte stippen verspreid . De schubben zijn ruw stekelig en variabel in grootte .
Afbeelding

Huisvesting :

Ik houd mijn trio in een bak van 150x60x50(lxbxh) dit vind ik een mooie maat voor deze toch wel actieve gekko’s . Deze soort heeft geen heel dikke zandbodem nodig zoals bij N. levis maar een bodem van ong 5 cm wordt wel op prijs gesteld daar ze toch wel graven . De bak is verder ingericht met wat stukken hout , enkele stenen , stukken kurk en een legbak . De legbak is een plastic doos van ongeveer 25x20x10(lxbxh) deze is gevuld met een turf : zand mengsel(1:1) en wordt altijd vochtig gehouden . Deze wordt door de dieren ook gebruikt als ze gaan vervellen .
Afbeelding

Verwarming & Verlichting :

Ik verlicht mijn bak met een 2.0 tl lamp en een spotje van 60W . Dit zorgt voor een temperatuur van 35°C aan de warme kant en zo’n 25°C aan de koude kant . ’s Nachts zakt de temperatuur tot kamertemperatuur .
De lichtduur in de zomer en lente is bij mij 13 uur. Vermits de dieren in de natuur een winterrust houden is het dus ook in het terrarium nodig ze dit te geven(vooral met het oog op de kweek) . Om de vrouwen genoeg rust te geven is het nu de moment om de man te scheiden .
Half oktober breng je de lichtduur langzaam terug tot 9 uur licht per dag , hierbij laat je tevens de temperatuur zakken (langzaam!) tot 20°C in de dag en 15°C ’s nachts . Voeder de dieren in deze periode niet veel . Rond februari breng je de lichtduur en temperatuur weer terug op optimaal niveau .

Kweek :

Na de winterrust kan je de man bij de vrouw(en) introduceren . Zorg er zeker voor dat je vrouwen goed op gewicht zitten voor je dit doet . Een vrouw die klaar is om te paren zal zo goed als niet reageren op de man , een vrouw die niet paar bereid is zal blazen naar de man en haar staart opheffen . Als de vrouw paar bereid is duurt het niet lang dat de man erop zit .
Zorg er vanaf nu zeker voor dat de vrouw goed eet en ze een legbak tot haar beschikking heeft .
Een dag of 4 voordat ze gaat leggen begint ze heel de bak om te graven zodat je het zeker niet kan missen .
De eitjes plaats je dan in een bakje met vermiculiet 1:1 (vermiculiet:water) en zet je bij 28°C in de broedstoof . Na ongeveer 90 dagen komen de eitjes dan uit .
De jongen zet ik in een curver van 20x30x10 die ik zeer simpel inricht : zand en 2 schuilplaatsen(warme en koude kant) . Verder houd je ze hetzelfde als de ouderdieren .

Voeding :

Nephrurus amyae is een echte insectivoor en eet alle insecten die aangeboden worden .
Ik geef mijn dieren vooral krekels , sprinkhanen , wasmotlarven , kakkerlakken , enz . Ik geef ze ook af en toe babymuizen , vooral als de vrouwen net gelegd hebben dit geeft nl een goede boost daar de vrouwen toch wel sterk vermageren als ze eitjes hebben gelegd . Het is van groot belang van je voederdieren altijd te bepoederen met een goed mineraal en vitamine preparaat(ik gebruik hiervoor Miner All indoor) .
Afbeelding

Slotwoord :

Nephrurus amyae is een fantastisch leuke soort , die meer en meer gehouden wordt . De kweek gaat echter vrij traag(vrouwen produceren weinig legsels per jaar) waardoor de prijzen vrij hoog blijven . Als aan hun eisen voldaan worden is dit zeker geen al te lastige soort om te houden .
Het zijn echter geen lieverdjes , ze zijn vrij pittig en zullen als je ze lastig valt een heel blaasconcert geven en als het blazen niet werkt uiteindelijk ook bijten .
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Re: caresheet Nephrurus amyae

Berichtdoor roger » wo 16 nov 2011, 18:33

Mooie sheet!
Aan deze ga ik in de toekomst nog veel hebben.
Maar eerst het ciliaris project. hahaha
Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi