Dreamgeckos.com

caresheet Nephrurus levis levis

caresheet Nephrurus levis levis

Berichtdoor Rob D'heu » do 17 nov 2011, 18:17

Afbeelding

Introductie :

N. levis heeft 3 ondersoorten :

Nephrurus levis levis (De Vis 1886)
Nephrurus levis occidentalis ( Storr 1963)
Nephrurus levis pilbarensis ( Stroo 1963)

N. levis komt voor in centraal en West Australie en komt voor van droge bossen tot vlakke woestijn met rotsformaties . N. levis is een echte grondbewoner die in holen onder de grond leeft . Deze holen worden enkel ’s nachts verlaten om op jacht te gaan .
N. levis is geen al te grote soort en doorgaans worden ze rond de 10-12 cm(mannetjes zijn een stuk kleiner als vrouwtjes) . Ze hebben een forse kop t.o.v. hun lichaam en de grote bolle ogen geven ze een bulldog achtig uiterlijk(wat soms in hun karakter ook wel voorkomt). Qua kleur en tekening is er een hoop variatie dit kan gaan van bruin , geel , oranje tot dieprood met een patroon van geel tot witte stippen . De staart is eerst breed en plat en wordt naar het einde fijn met een klein bolletje eraan . De schubben zijn vrij egaal met hier en daar een dikkere schub.
Afbeelding
Van N. l. pilbarensis zijn er ook al albino’s gekweekt . Er zijn tevens mensen die zich vooral bezig houden met het op kleur kweken van hun dieren wat de komende jaren volgens mij wel een hele hoop “ morphs” teweeg gaat brengen .

Huisvesting :

Ik houd mijn trio in een bak van 100x60x40(lxbxh) , dit is een forse bak maar ik geef ze liever de ruimte . Een dikke zandbodem van minimum 10 cm is toch wel nodig daar deze dieren graag graven . Ik gebruik hier zavel(geel zand) voor omdat hiermee de gangen niet instorten . Zorg er tevens voor dat de onderste zandlaag altijd vochtig(niet nat) is dit zorgt voor een goed klimaat in de holen . Er zijn mensen die hun dieren in racks houden met een laagje zand van 2 cm , ook die dieren doen het goed en kweken maar het is niet mijn manier van ze te houden . Zoals gezegd graven ze graag en veel dus geef ik ze daar graag de mogelijkheid toe .
Qua inrichting kan je alle kanten uit . Ik heb stukken kurk op de bodem gelegd of ingegraven in de bodem dit geeft voor de dieren voldoende schuilplaats . Takken e.d. moet je niet echt voorzien daar deze dieren niet veel klimmen . Verder staat er een legbakje in dat gevuld is met een mix van zavel en turf(1:1) dit houd ik altijd vochtig . Dit maakt de zoektocht naar de eitjes een pak makkelijker .
Afbeelding

Verwarming & Verlichting :

Ik verlicht mijn bakken met een 2.0 tl lamp en een spotje van 40W . Dit zorgt voor een temperatuur van 35°C aan de warme kant en zo’n 25°C aan de koude kant . ’s Nachts zakt de temperatuur tot kamertemperatuur . De lichtduur in de zomer en lente is bij mij 13 uur.
Vermits de dieren in de natuur een winterrust houden is het dus ook in de terrarium nodig ze dit te geven(vooral met het oog op de kweek) . Om de vrouwen genoeg rust te geven is het nu de moment om de man te scheiden .
Half oktober breng je de lichtduur langzaam terug tot 9 uur licht per dag , hierbij laat je tevens de temperatuur zakken (langzaam!) tot 20°C in de dag en 15°C ’s nachts . Voeder de dieren in deze periode niet veel . Rond februari breng je de lichtduur en temperatuur weer terug op optimaal niveau .

Kweek :

Als de dieren in winterrust zijn geweest en ze zijn op gewicht(vrouwtjes moeten toch zeker 40gram wegen) dan kan je aan de kweek beginnen . In maart/april zet je de man weer bij de vrouwen . Je zal aan het gedrag van de vrouw vrijwel onmiddellijk kunnen zien of ze klaar is of niet , een vrouwtje dat niet klaar is zal zich met de cloaca naar de man richten(met opgeheven staart)en beginnen blazen en zich groot te maken .
Afbeelding
Afbeelding
Een vrouwtje dat klaar is zal gewoon stil blijven liggen met de staart plat tegen de grond . Als ze nog niet klaar is haal de man dan weer weg om stress te vermijden . Als de vrouw bereid is dan zal de man overgaan tot de paring , hierbij wordt de vrouw in de nek gebeten .Een paring duurt zo’n 10 minuten . Hierna haal je best de man bij de vrouw weg om de vrouw genoeg rust te geven .
Afbeelding
Een aantal dagen voor dat de vrouw gaat leggen zal ze beginnen graven . Dit kan je zeker niet missen daar ze vrijwel al het zand gaat verplaatsen en heel je bak overhoop gooit . Hier leggen de vrouwen altijd in de legbak(die bevat een laag van 5 cm) . Deze wordt door de vrouw vrijwel helemaal leeggehaald . De eitjes worden dan ook altijd op de bodem gelegd waarna ze al het zand erop gooit . Haal de eitjes uit de legbak en plaats ze in de incubator bij ongeveer 28°C in vermiculiet of perliet (1:1) . Bij deze temperatuur komen ze na ongeveer 70 dagen uit .
De opfok van de jongen geeft zeer weinig problemen . Ik houd de jongen in een curver van 20x30x10 . Als bodembedekking gebruik ik zand , daar zet ik dan 2 schuilplaatsen bij . De koude kant hou ik tevens altijd een beetje vochtig .

Voeding :

N. levis is een insectivoor en eet alles wat aangeboden wordt .
Ik geef mijn dieren vnl krekels , sprinkhanen , wasmotlarven , kakkerlakken , enz . Ik geef ze ook af en toe babymuizen , vooral als de vrouwen net gelegd hebben dit geeft nl een goede boost daar de vrouwen toch wel sterk vermageren als ze eitjes hebben gelegd . Het is van groot belang van je voederdieren altijd te bepoederen met een goed mineraal en vitamine preparaat(ik gebruik hiervoor Miner All indoor) .

Slotwoord :

N. levis is een heel leuke soort die mits aan hun eisen voldaan wordt zeker niet lastig is om te houden en kweken . Het is dan ook samen met N. milii de ideale beginnerssoort voor mensen die met Nephrurus sp willen beginnen . Doordat de prijzen aan het zakken zijn worden deze dieren ook meer toegankelijk voor het brede publiek en zal je ze volgens mij steeds meer en meer gaan zien zoals met U. milii .
N. levis zal als ze gestoord worden een soort blaffend geluid maken en er niet door terugdeinzen van even te happen . Dit is uiteraard niet pijnlijk .
Afbeelding
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Re: caresheet Nephrurus levis levis

Berichtdoor topo » do 17 nov 2011, 18:39

Dat heb je weeral super gedaan rob, blijkbaar toch nog wat vrije tijd met al die dieren daar ;)
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor roger » do 17 nov 2011, 19:12

Het is je hobby of niet! Gaaf Rob.
Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor Rob D'heu » vr 18 nov 2011, 09:36

Dat heb je weeral super gedaan rob, blijkbaar toch nog wat vrije tijd met al die dieren daar

Tja deze heb ik al een tijdje hoor staan op mijn website ;) .
Afbeelding
Rob D'heu
Moderator

Berichtdoor sybet » vr 18 nov 2011, 09:40

Hele mooie caresheet met mooie foto's!
sybet

Keer terug naar Caresheets