Dreamgeckos.com

Caresheet Phelsuma klemmeri

Caresheet Phelsuma klemmeri

Berichtdoor roger » wo 23 nov 2011, 15:23

Afbeelding
Naam: Phelsuma Klemmeri
Nederlandse naam: Klemmer’s daggekko of geelkop daggekko
Engelse naam: Yellowhead daygecko of neon daygecko
Herkomst: Madagaskar
Formaat: 9 tot 10 cm
Cites: Lijst 2

Natuurlijk biotoop.

Phelsuma Klemmeri komt in de natuur enkel voor in de primaire regenwouden van noordwest Madagascar. Ze bewonen hier voornamelijk bamboeplanten. De luchtvochtigheid in deze streken is overdag ongeveer tussen 50 en 60% en in de nachten ongeveer 80 tot 90% RV. Er is behoorlijk wat regenval. In noordwest Madagascar is geen echte winter. De temperaturen liggen het hele jaar door op ongeveer hetzelfde niveau. Overdag tussen de 25 en 30 graden, en in de nachten tussen 20 en 22 graden. Op enkele uitstekers daargelaten dan, maar dit is overal.

Uiterlijk.

Bij deze soort is het niet zo dat mannen andere uiterlijke kenmerken hebben als de vrouwen. (zoals bijvoorbeeld de Lygodactylus Williamsi uit mijn vorige caresheet). Tussen mannen en vrouwen zie je pas verschil, als je ze van de onderkant gaat bekijken tegen de tijd dat ze geslachtsrijp gaan worden. Alle dieren hebben een gele kop. Verder hebben ze 2 neon blauwe strepen in de lange weg over hun rug lopen. Vlak onder deze blauwe streep, loopt een zwarte streep (beginnend bij het oog, langs de flank, naar de staart). De rest van het diertje is zacht blauw, met uitzondering van de witte buik.

Huisvesting.

Omdat dit een actieve en snelle daggekko is, zou ik een minimaal terrarium van 40*40*60 toch wel adviseren voor een koppel of trio. Zelf gebruik ik voor deze soort een terrarium waarvan de complete bovenkant uit gaas bestaat. Het voordeel is dat je optimale ventilatie hebt, (dat is wel een aanrader met deze hoge luchtvochtigheid) en je de verlichting op de bak kan leggen, zodat de gekko zich niet zo snel zal kunnen verbranden. De huid van de meeste Phelsuma soorten is erg gevoelig, en dit geld zeker ook voor de Klemmeri. Als bodembedekking kan je verschillende materialen gebruiken. Het beste zijn dingen die vocht vasthouden. Zoals cocopeat of reptibark. De gekko leeft in de natuur hoofdzakelijk op bamboeplanten, deze mogen in het terrarium dus ook onder geen beding ontbreken. Ze klimmen er de hele dag langs op en neer, en de vrouwtjes maken er in 99% van de gevallen ook gebruik van de holle bamboe met het afzetten van hun eitjes. Monteer 1 of meerdere horizontale bamboestokken onder de spot en uv lamp. Levende planten zijn ook onmisbaar in een daggekko terrarium. Het beste planten waar ook water in blijft staan en die goed tegen vocht kunnen. Er is keuze genoeg wat planten betreft, maar de meest gebruikte zijn bromelia’s en sanseveria’s. Klemmeri is de meest verdraagzame daggekko. Ze kunnen in tegenstelling tot heel veel soorten succesvol in groepen gehouden worden. Ik hoor heel vaak dat zelfs meerdere mannen succesvol in hetzelfde terrarium gehouden kunnen worden. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. Net als Lygodactylus williamsi zijn Klemmeri’s prima te combineren met pijlgifkikkertjes.

RV, temperatuur en verlichting.

Net als in de natuur moet je ook in het terrarium een luchtvochtigheid aanhouden van 60% overdag, en 80 tot 90% in de nachten. Dit is goed te doen door een goed beplant terrarium 2 keer per dag goed te besproeien met een plantenspuit. Bij voorkeur 1 keer in de ochtend, en 1 keer net voordat het licht uit gaat. Dit ritme kan je het hele jaar door aanhouden. Een waterbakje in het terrarium is dan ook niet nodig. De optimale verlichting boven het terrarium bestaat uit een 5.0 uv lamp. (de geschiktste merken hiervoor zijn Zoomed en arcadia), en een 2.0 daglichtlamp. Deze simuleert helder daglicht. Daarnaast adviseer ik een halogeenspotje van 35 of 50 watt. (afhankelijk van de afstand tot het dier, en het formaat van de bak). Deze zal dan voor de extra warmte zorgen. De Klemmeri is een echte zonneaanbidder. Hoe meer licht ze krijgen, hoe mooier de dieren opkleuren. Ideale temperaturen zijn natuurlijk ook dezelfde als die uit het bovenste stukje. Tussen de 25 en 30 graden overdag (onder de spot mag best 35), en rond de 21 in de nacht.

Voeding.

Mijn Klemmeri’s eten beduidend minder als mijn Lygodactylus williamsi’s. Ik voer ze 2 tot 3 keer per week afwisselend insecten, zoals krekeltjes, krulvliegen, fruitvliegen, ovenvisjes, etc. Daarnaast geef ik nog 1 keer per week wat phelsumax aangemaakt met rosevicee of een jelly cup. Bepoeder de voedseldieren met een goed calcium, en vitaminepreparaat. (niet bede tegelijk, Of calcium, of vitamine per keer).

Geslachtsbepaling.

Ik persoonlijk vind het vrij lastig om het geslacht van een jonge Klemmeri vast te stellen. Hierin heb ik me al 2 keer vergist. ( 1 keer een vrouw voor een man gekocht, 1 keer een man weg gedaan wat later een vrouw bleek te zijn). Bij een volwassen dier is het daarentegen wel goed te zien. Mannen hebben een grotere kop, duidelijkere pre-anale porien, en een wat gelere en ietswat opgezette cloaca regio.

Voortplanting.

Als je aan alle levensbehoeftes van deze soort voldoet, zullen ze zich met grote zekerheid gaan voortplanten. Het paargedrag is als bij zo ongeveer alle Phelsuma en Lygodactylus soorten. De man maakt zich groot, en gaat kopknikkend achter de vrouwtjes aan. Als het vrouwtje er klaar voor is zwaait ze met haar staart, en blijft ze verder rustig zitten. De man zal haar van achteren beklimmen, en haar met een stevige nekbeet vast houden. Daarna brengt hij 1 van zijn hemipenissen bij de vrouw in. De paring zal enkele minuten duren. Deze dieren zijn wat banger en voorzichtiger als de Williamsi, en de kans dat je de paring zal zien is dan ook best klein. Als een vrouw ongeveer 2 weken zwanger is, kan je de 2 eitjes duidelijk in haar buik zien zitten als ze tegen de ruit van het terrarium zit. De dracht duurt ongeveer 3 weken. De eitjes worden meestal op een verborgen plek afgelegd. Heel vaak in een holle bamboestok. Ze plakken de eitjes normaal gesproken niet. Dit komt maar heel zelden voor. De meeste vrouwtjes leggen per jaar rond de 6 legsels met tussenperioden van 3 tot 4 weken. Je moet erg voorzichtig zijn met de eitjes, omdat deze heel erg breekbaar zijn. Ze mogen niet met direct water in contact komen. Het beste kan je de eitjes op een stukje piepschuim leggen, en ze dan vastzetten ( zodat ze niet omrollen) met kopspeldjes. Daarna zet je het stukje piepschuim in een krekelbakje gevuld met vochtig vericulite, in de broedstoof. Met een incubatietemperatuur tussen de 25 en 29 graden, zullen de eitjes na 40 tot 75 dagen uitkomen. Omdat deze soort niet territoriaal is, kunnen de baby’s met groepjes (tot 5) opgekweekt worden in een bakje van 20*20*20. Zorg wel voor een 100% fruitvliegdicht terrarium, want kleine Klemmeri’s staan bekend als ontsnappingsexperts. Ze kunnen gevoerd worden met springstaartjes, kleine maat fruitvliegen, bonenkevers, en papjes. (papjes alleen in heel kleine hoeveelheden).

Conclusie.

Deze soort is een erg mooie en redelijk gemakkelijk te houden en te kweken soort. In het begin kunnen ze wat schuw zijn en zich vaak verstoppen. Maar dat gaat er na verloop van tijd vanaf. Een ander groot voordeel dat deze soort heeft, is dat er in de handel bijna uitsluitend nakweek diertjes te koop zijn. Je zal er in de regel dus erg weinig problemen mee hebben, mits je aan hun behoeften kan voldoen.

Gr. Roger Roks
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger