Dreamgeckos.com

Caresheet Strophurus sp.

Caresheet Strophurus sp.

Berichtdoor roger » za 12 mei 2012, 09:15

Caresheet Strophurus algemeen
Omdat er ondertussen toch een aantal mensen op het forum zijn die Strophurus houden, leek me een caresheet wel behulpzaam. Deze sheet baseer ik op de Strophurus soorten die regelmatig in het terrarium voorkomen.

Afbeelding

Herkomst: Australie
Formaat: Tussen 8 en 15 cm. Strophurus Ciliaris ciliaris is de grootste.

natuurlijk biotoop:

Strophurus sp. komen in grote delen van Australie voor. S.Taenicauda is te vinden in Queensland (oost-Australie). Evenals S.Williamsi. S.Intermedius leeft in zuidoost Australie, en S.Spinigerus leeft tot in het uiterste puntje aan de westkust. Strophurus Ciliaris heeft het grootste leefgebied van alle ondersoorten. Deze kan je tegenkomen in het complete centrale deel van Australie. Dit gebied is gewoon meer dan de helft van het complete werelddeel. Tot slot S.Wellingtonae. Deze komen voor in een redelijk klein gedeelte van west-Australie.
De dieren leven daar op allerlei verschillende soorten gebieden. Van platte land tot bos, en struikgebieden. Ze slapen daar merendeel onder boomschors en ondersteboven hangend op takken van bomen en struiken. De Strophurus die in het westen voorkomen leven onder drogere omstandigheden als de oosterse soorten.
In hun leefgebied komen in de zomer temperaturen voor van 20 tot 35 graden (dag nacht, uitschieters daargelaten), en in de winterperiode word het ongeveer 15 tot 20 graden. In januari en februari valt er meer neerslag.

uiterlijk:

Ik ga hier niet helemaal in detail bij elke ondersoort. Over het algemeen zijn het tamelijk kleine slanke gekko’s met een redelijk grijs kleurenpatroon. Hierbij vormen Ciliaris en Taenicauda wel een uitzondering. De dieren verkleuren regelmatig van donkere naar lichte tinten. Opvallend bij bijna alle Strophurus vind ik de ogen. Ze hebben de meest absurde oogkleuren en patronen. Vuurrood, kauwgomballengeel, of bijvoorbeeld een heel druk getekend spinnenwebmotief. In hun ogen kan ik dieper wegdromen, als in de ogen van elke vrouw! ;-)

huisvesting:

Gezien het geringe formaat van deze gekko’s, hebben ze geen enorme terraria nodig. Een bak van 40*40*60 volstaat voor een volwassen koppel. Sommige mensen houden ze nog kleiner. Als bodemsubstraat gebruik ik speelzand. Verder moet je er rekening mee houden dat dit echt geschikte klimmers zijn. Geef ze dus voldoende takken om te klimmen. Liever te veel als te weinig. Hiervoor kan je hout uit de dierenwinkel gebruiken, maar ook de takken die je buiten van de gemiddelde boom af kan knippen zijn hiervoor prima. Ik doe deze altijd even 3 minuutjes in de magnetron zodat alle ongewenste beestjes dood zijn. Gebruik bij voorkeur geen dennentakken omdat deze hars afscheiden. Ook zou ik voor een aantal schuilplaatsen zorgen. Denk hier in de richting van stukken kurk of zoiets dergelijks. De bekende schuilplaatsen zoals reptishelters koop je voor niks, want daar gaan ze echt geen gebruik van maken. Een ondiep waterbakje, met dagelijks ververst schoon water mag in geen enkele bak ontbreken.

RV, temperatuur, en verlichting:

Het is sterk aan te raden om UVB licht te gebruiken bij Strophurus. De meeste mensen gebruiken 10.0 spaarlampen om hun dieren van uv te voorzien. Ik gebruik de Zoomed 5.0 lampen omdat ik slechte ervaringen heb met de 10.0 (oogbeschadigingen). Naast de uv lamp is er ook een warmtespot nodig om de temperatuur op het gewenste nivo te krijgen. Hiervoor zijn meerdere soorten lampen geschikt. Strophurus zijn echte lichtliefhebbers. Ondanks dat ze nachtactief zijn, slapen de dieren bijna altijd in het open licht. Dit is extra leuk voor de hobbyist omdat ze dus ook zo goed als altijd zichtbaar zijn.
Gedurende het hele jaar (behalve november, december, januari) is een temperatuur tussen de 27 en de 32 graden overdag optimaal. Snachts kan je het terrarium gewoon laten afkoelen tot kamertemperatuur. Ik hanteer 14 lichturen per dag. Half oktober kan er met de winterrust begonnen worden. De temperaturen gaan dan langzaam omlaag en de dagen worden korter. Verkort bijvoorbeeld elke week de lichturen met 1 uur totdat je op 8 lichturen zit. Ook moet je ervoor zorgen dat de temperatuur daalt naar ongeveer 18 tot 20 graden. Liefst ook geleidelijk (bijvoorbeeld met behulp van een stekkerdimmer). Als je klaar bent met het afbouwen, kan je ze onder deze omstandigheden ongeveer 2 maanden laten overwinteren. De dieren eten weinig tot niks in deze periode. Half januari tot eind januari is het tijd om de lichturen en temperatuur weer langzaam omhoog te bouwen. Als dit gebeurd is zullen de dieren vanzelf weer gaan eten, en zal het kweekseizoen beginnen. Deze dieren komen uit redelijk droge gebieden, maar niet kurkdroog. Ik ga elke avond net nadat de lampen uit zijn even lichtjes met de plantenspuit door het terrarium. De dan hogere luchtvochtigheid zal de dieren helpen met vervellen.

voeding:

Wat betreft voeding zijn Strophurus helemaal geen probleemdieren. Ze jagen enorm actief achter alles aan dat beweegt, en evt. in hun mond past. Mijn dieren hebben een voorliefde voor huiskrekels. Ook krijgen ze af en toe vliegen, dubia’s wasmotlarven en kleine sprinkhanen. Ik voer mijn dieren 3 keer per week met voedseldieren toepasselijk naar hun grootte. Wel sta ik er af en toe van te kijken hoe gemakkelijk ze een redelijk groot prooidier naar binnen werken. De voedseldieren bepoeder ik om en om elke voederbeurt met een goed vitaminen/mineralen preparaat. Daarnaast staat er in elk terrarium een klein bakje met gemalen sepia schalen, zodat ze calcium zelf kunnen pakken naar behoefte.

geslachtsbepaling:

Strophurus zijn redelijk snel sexbaar. Als een diertje 3 tot 4 maanden goed is doorgegroeid (Spinigerus 2 maanden), kan je bij mannen een duidelijke korte verdikking zien. Een klein bolletje. Vrouwen hebben ook een verdikking aan de staartbasis, maar die trekt zich veel langer en loopt geleidelijk over in staart. Ook hebben mannen grotere porien aan de zijkant van hun cloaca. Als de dieren volwassen zijn, zijn over het algemeen de vrouwen groter en dikker als de mannen.

Voortplanting:

Kort na de winterrust zal de paring plaatsvinden. Als deze succesvol was zal het vrouwtje behoorlijk in omvang toenemen. 3 Tot 4 weken later zullen er 2 soms 1 zachtschalige eitjes in vochtige grond begraven worden. (turf/coco/zand/mengsel).
De eitjes moeten zonder gedraaid te worden in een geschikt broedsubstraat worden gelegd, en overgebracht naar een broedmachine. Als broedsubstraat kan vermiculiet/perliet/ super hatch en dergelijke gebruikt worden. maak dit wat vochtig, verhouding ongeveer 1:1 gewicht. Ik vind het altijd beter om een lichte nachtelijke afkoeling te simuleren voor de eitjes. Dan duurt het iets langer voordat ze uitkomen, maar de jongen zijn over het algemeen gewoon beter ontwikkeld en sterker. Afhankelijk van de soort kan de incubatieperiode wat verschillen. Bij een incubatie van 27 graden met een lichte nachtelijke afkoeling zal het gemiddeld 70 dagen duren tot de eitjes uitkomen. Met incuberen moet je per soort even rekening houden welke temperaturen er beter zijn voor het juiste geslacht te krijgen. Bijvoorbeeld worden er veel meer Taenicauda mannen geboren bij een incubatietemperatuur van 27 graden. Bij Ciliaris worden 50/50 man/vrouw geboren bij 27 graden.
De info uit dit laatste stukje is afkomstig van Hanno. ;-) maar leek me toch nuttig om te vermelden!

Hoop dat jullie er wat aan hebben.
Gr. Roger
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Re: Caresheet Strophurus

Berichtdoor sybet » za 12 mei 2012, 09:55

Mooie caresheet Roger, ik hoop dat mensen die aan strophurus beginnen er wat aan hebben :Mja
sybet

Berichtdoor SL-Gecko's » za 12 mei 2012, 11:21

Ziet er goed uit Roger,wellicht nog een paar plaatjes (foto's) ? :)
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Naam: Sander Leijdens

Berichtdoor roger » za 12 mei 2012, 11:23

@ Sander.... zet jij die er maar bij! Jij hebt plaatjes zat! haha
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Re: Caresheet Strophurus sp.

Berichtdoor sybet » za 12 mei 2012, 12:34

Doe maar allebei XD
Jullie hebben allebei leuke foto's :P
sybet

Berichtdoor topo » za 12 mei 2012, 22:25

goede caresheet.
Hier ga ik ooit nog wel wat aan hebben.
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor peter » zo 13 mei 2012, 13:43

prachtige caresheet roger en die plaatjes zoeken we zelf wel op :Mja
gr peter
peter

Berichtdoor roger » ma 14 mei 2012, 13:29

Afbeelding
Plaatje speciaal voor sander!!! Ik wilde hem alsnog in de sheet maken, maar geen idee hoe dat moet of dat het nog kan!
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor topo » ma 14 mei 2012, 18:52

staat erin. ;)
Groetjes Tom

Collectie:
4.5 Correlophus ciliatus
1.2 Mniarogekko chahoua (Mainland)
1.0 Rhacodactylus leachianus (Mt Koghis Friedel line)
0.0.2 Bavayia Cyclura
0.3 Eublepharis Macularius
1.1 Geckonia chazaliae

http://www.facebook.com/EveryonesGecko

Berichtdoor WoutXL » za 26 okt 2013, 00:31

Machtig mooi soort, deze staan ook bijna boven aan mijn verlanglijstje.

Gr
Collectie gekko's:

1.1 - R.auriculatus
0.0.1 - R.leachianus friedel line
0.0.1 - C.ciliatus (waarschijnlijk 0.1)
1.1 - G.vittatus

Andere :

1.0.0 - P.vitticeps
1.1.0 - A.carolinensis
WoutXL

Naam: Wouter

Volgende