Dreamgeckos.com

Prachtig Terrarium bouwen (niet te duur).

zelfbouw terrariums

Prachtig Terrarium bouwen (niet te duur).

Berichtdoor 80Reptiles » zo 08 dec 2013, 22:34

Ik wil hier graag een uitleg geven over het bouwen van een mooi terrarium voor een niet al te duur bedrag.

1: Koop eerst een terrarium naar uw gewenste maat. (ik koos voor een exo terra 90x45x60 cm terrarium van 200,-).
Afbeelding

2: Daarna pak ik een stuk piepschuim van 45x1x60 (lxbxh) dat is precies een zijkant van het terrarium. Deze snijd ik door midden en dan stop ik aan elke zijkant een stuk (niet plakken want misschien mislukt het en dan wil je het nog weg kunnen halen).

3: Daarna pak ik allemaal dingen zoals stokken, bamboe, planten potjes, lianen, (soms stenen), houtstukken, exo terra waterbakjes en wat je zelf nog kunt verzinnen (kost vaak samen niet meer als 20,-). Dan leg je het terrarium op zijn achterkant en dan kun je de al je spullen op de gewenste plek zetten en als het niet blijft zitten kun je het met plakband vast zetten (dit zie je later toch niet meer) maar liever gewoon alleen neerzetten.

4: Dan koop je ongeveer 2 purschuimbussen (voor mijn formaat terrarium) (3,- per bus). Je trekt handschoenen aan en dan spuit je eerst langzaam met purschuim op de plekken van de spullen (stokken, planten potjes, bamboe enz.) om te zorgen dat ze vast komen te zitten (spuit niet te veel want het word ongeveer 3x zo dik en je kunt er later nog in snijden). Daarna kun je mooi heuvels gaan spuiten en probeer elke plek goed te vullen en zorg dat alle drie de platen piepschuim een worden.

5: Wacht ongeveer 6 uur voordat je gaat snijden (ze zeggen vaak dat het eerder kan maar ik zou minimaal 6 uur tot 1 dag wachten). Ga snijden op plekken die te dik zijn of waar te veel purschuim over bijvoorbeeld de takken zit of op plekken waar je de potjes niet meer kunt zien. Zorg dat er geen punten ontstaan maar alles rondvormig zoals hier:
Afbeelding
Je kunt nu zelf alles gaan ontwerpen en maak je geen zorgen als het er nog niet prachtig uit ziet want dat word het wel. Maak ook de grote bolletjes meer natuurlijker door er gewoon wat stukken uit te snijden. Het beste kun je snijden met een kartelmesje.

6: Doe dit na ongeveer 2 dagen à 1 week vanaf stap 5.
We gaan nu de achtergrond een kleur geven. Deze stap kun je op veel manieren doen. Sommige gaan het schilderen (niet echt natuurlijk) en andere gaan er aquarium kit/lijm op smeren en er dan turfgrond op plakken. Ik gebruik het liefst elastopur (http://www.dutch-rana.nl/v2/index.php?p ... 79&lang=nl) met de elastopur kleurstof (http://www.dutch-rana.nl/v2/index.php?p ... 79&lang=nl) samen met het turfstrooisel (http://www.dutch-rana.nl/v2/index.php?p ... 79&lang=nl) dit is samen wel wat duurder (35,-). Hoe je dit moet doen is niet heel moeilijk, lees het hier: http://www.dutch-rana.nl/v2/index.php?o ... 99&lang=nl
Als je de elastopur op je purschuim hebt gesmeert moet je er meteen het turfstrooisel op doen met je eigen grond en misschien nog wat stukken mos (van exo terra of mos dat je koopt uit de interatuin, maar dat interatuin mos doe ik er pas later op met aquarium kit). Doe dit binnen 45 minuten en het liefst met 2 personen en GEBRUIK HANDSCHOENEN! De elastopur droogt erg snel op dus het is belangrijk dat je alles er snel opsmeert.

7: Na 3 dagen tot 1 week zet je het terrarium weer rechtop en nu kun je op de stukken waar je nog piepschuim ziet aquariumkit smeren (7,-) en daar kun je dan mos stukken op plakken van de interatuin of van exo terra (beide 4,50). Dit kun je ook op de takken doen, bij dit soort stukken raad ik het exo terra mos aan want dat ziet er ouder uit en gaat mooi hangen. Onthoud wel dat de onderkant niet zo belangrijk is want daar komt grond voor te zitten. En als je dit allemaal hebt gedaan ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeelding

8: Bijna meteen na stap 7 kun je de eerste planten en de ondergrond erin doen. Als bodem zou ik kleine stenen doen (daar kan het water tussen zitten) en daar bovenop exo terra plantation soil (van exo terra, 1 a 2 blokken zijn genoeg en samen amper 5 euro) en dat is goed voor plantengroei. Daar doe je de restjes exo terra mos op met wat (repti)bark of cocopeat (erg goedkoop) want dat houd het vocht goed vast en nu kun je de eerste bodemplanten en achterwandplanten erin zetten. Ook kun je nu als je wilt met aquariumkit stukken bamboe horizontaal en verticaal vast te zetten in (voor als je phelsuma's houd kun je er het beste eerst gaatjes in zagen voordat je ze in de bak plakt). Dan ziet het er zo uit:
Afbeelding

9: Nu komt de bijna laatste opmaak stap. Je gaat veel planten kopen in de interatuin die je mooi vind en ik zou er ook een bak felgroen mos bij kopen (kost maar 4,50) en dat is voor mijn terrarium ruim genoeg. Alle planten met mos kost ongeveer 40,- in de interatuin. Je zet ze met plantation soil in de planten bakjes en in de bodem. Met aquarium kit kun je stukken groen mos op de achtergrond plakken en er de hele bodem mee bedekken (doe dit pas als alle planten staan). Als je een warmtemat gebruikt kun je het beste leisteen op die plekken leggen en daarover wat plantation soil (zand) met mos doen zodat het zacht blijft maar wel lekker warm is. Als dit alles klaar is ziet het er zo uit: Afbeelding

10: Als laatste stap moet je gewoon een kap met lampen kopen. Gebruik minimaal 1 UV 2.0 lamp maar liever 2x. Doe in het midden 2 warme lampen van ongeveer 40 watt (ligt aan uw dier). (samen dit alles ongeveer 60,-). Als je een exo terra terrarium hebt kun je het beste piepschuim gebruiken met aluminiumfolie en dat er boven op zetten want er is te veel ventilatie aan de bovenkant. Voor de sproei-aansluiting kun je het beste 2 gaten maken aan de voorkant van het terrarium (in het ventilatiegaas) en daar de sproeikoppen doorheen doen (houd er wel rekening mee dat een sproeiinstalatie 100 euro is).

*Alles bij elkaar is alleen de achterkand en de bodem met planten en alles voor mijn terrarium ongeveer iets meer dan 100,- euro. Het terrarium was 200,- en de lampen dingen 60,- dus met dat erbij kost het 360. Met sproeiinstalatie dus 460. Dus als u een terrarium van 90x45x60 cm mooi en ongeveer zo wilt inrichten dan zou ik er wel rekening mee houden dat u 500 euro nodig hebt.

Veel succes en ik hoop nog veel reacties te krijgen over uw eigen ontwerpen en als jullie verbeter punten hebben wil ik die graag horen.

Door: 80Reptiles
Ook-wel: Kas Janssen :D
80Reptiles

Naam: Voor & Achternaam

Re: Prachtig Terrarium bouwen (niet te duur).

Berichtdoor jean_s » ma 09 dec 2013, 09:49

Goede uitleg, mooi terrarium!
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor Tamara & Kevin » ma 09 dec 2013, 18:39

Dat heb je echt wel mooi gemaakt en ook het bouwverslag goed neergeschreven.
Denk dat misschien veel mensen er wel iets gaan aan hebben, zeker aan het bouwen van zo'n natuurlijke achterwand.

We hebben ook enkele terra's die een achterwand hebben die zo gemaakt is, ook enkele in combinatie met varenwortelplaten.
Er kruipt misschien wel wat meer werk in en het kost misschien ook wel iets meer, maar uiteindelijk is het ook wel veel mooier om tegenaan te kijken dan een geperste kurkplaat of die standaard exo terra achterwanden.

Heb je er ook een watergedeelte in?
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor 80Reptiles » ma 09 dec 2013, 21:46

Bedankt en het is niet alleen mooier maar ik denk ook dat een natuurlijke achterwand beter is voor de dieren.
80Reptiles

Berichtdoor 80Reptiles » vr 27 dec 2013, 18:48

Het eindresultaat met nu alles erop en eraan (en de details afgewerkt + sproeikoppen enz.):
Afbeelding
80Reptiles

Berichtdoor Brams_rhacos » za 28 dec 2013, 11:33

Mooi resultaat en goede uitleg :)
Hoeveel elastopur heb je ongeveer moeten gebruiken voor je achterwand? Ben zelf ook aan het kijken naar de mogelijkheden van hoe een terrariumachterwand te bouwen :)

Mvg

Bram
Mijn collectie:
1.2.19 Correlophus ciliatus (zijn overigens allemaal te koop, voor meer informatie, PB)
1.1 Uroplatus henkeli
2.3.1 Uroplatus sameiti

0.0.2 Achatina fulica
Brams_rhacos

Naam: Bram Camps

Berichtdoor bjodes » za 28 dec 2013, 21:40

Nog een kleine extra tip, verbouwers hebben vaak een purpistool liggen (zoals mezelf) kost een kleine 30 euro ongeveer maar daar kan je heel precies en gedoseerd pur spuiten en kan je blijven gebruiken tot de pur bus leeg is. Na talloos geklieder met de gewone spuitbussen was dit een verademing.

Dus ik zou alvast aanraden om dit te gebruiken indien je een achterwand maakt, voorkomt veel snijwerk en geklieder geloof me :Ajoh en gebruik het zelfs vaak zonder handschoenen (zou al genoeg moeten zeggen)
bjodes

Berichtdoor bengel » ma 26 jan 2015, 13:15

Hoi,
een hele duidelijke uitleg, en het terrarium is erg mooi geworden.
Ik ben nu zelf bezig een achterwand te maken (met daarbij een watervalletje).
Ik heb alleen 1 vraagje, moet je de binnenkant van de holletjes ook met elastopur besmeren, en met kokosvezel bewerken?
Groetjes Bengel
bengel

Berichtdoor Gradsje » di 27 jan 2015, 00:22

Alles wat nat kan worden zou ik met elastopur besmeren.
Ook alles waar een levend wezen aan zou kunnen gaan knagen of vreten zou ik er mee besmeren.
Dus ook je holletjes bengel.

Mooie uitleg voor die terrarium.
En de bak is echt super mooi geworden.
Gradsje

Keer terug naar Doe het zelf hoek