Dreamgeckos.com

Bouwverslag paludarium voor L. wiliamsi en D. leucomelas

zelfbouw terrariums

Berichtdoor Laurens » wo 23 apr 2014, 12:52

Hallo allemaal,

Aangezien dit mijn eerste topic is op dit forum, zal ik mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Laurens, ben 20 jaar oud en woon thuis bij mijn ouders met mijn vriendin.

Ik heb sinds 2007 wateragamen (Physignathus cocincinus) en verschillende vissen, kreeftjes, garnalen en voederdieren gehouden. Ik was daarvoor echter al een paar jaar bezig met de reptielenhobby. Sinds medio 2012 heb ik geen reptielen meer. In 2008 heb ik een vivarium gebouwd voor mijn wateragamen, maar omdat we in de planning hadden om te verhuizen heb ik er toen voor gekozen om een demontabel vivarium te bouwen. Bij de verhuizing bleek het vivarium toch niet zo erg demontabel en is het onherstelbaar beschadigd. Ik heb toen met pijn in het hart afscheid moeten nemen van mijn diertjes, maar ze zijn goed terechtgekomen.

Ik ben al jaren actief in het forumleven op het gebied van reptielen. Eerst een tijdje actief geweest op reptielen-forum en daarna Jan Paul Groen gevolgd naar Quolibet. Quolibet heb ik nog een tijdje beheerd met twee anderen en heb ook de verhuizing van Quolibet naar Viva-Cura meegemaakt (heb de naam bedacht, komt voort uit mijn visie op de reptielenhobby).

En dan nu de start van het bouwverslag

Het wordt een paludarium van 70 cm breed, 42 cm diep en 88 cm hoog. Daar bovenop komt nog een lichtbak van 16 cm hoog. Er komt ook nog een kastje onder. De toekomstige bewoners zijn 1.1 Lygodactylus williamsi en 2.1 Dendrobates leucomelas.

Qua techniek kunnen we het redelijk kort houden. Een sproeisysteem dat 2 maal daags een minuutje sproeit door 2 sproeikoppen, verlichting (zie hieronder), 2 ventilatoren die de lucht uit de lichtkap het paludarium in blazen en daardoor voor bewegende lucht zorgen, 2 ventilatoren voor in de zomer zodat er warme lucht het paludarium uit gevoerd kan worden en de nodige meet- en regelapparatuur. De bovenkant van het paludarium wordt overigens helemaal van benzinegaas en aan de voorzijde komt een stripje van een paar cm.

De verlichting die ik ga gebruiken is de volgende:
- 1x PL-L (osram dulux l) 36W kleur 954 (daglicht)
- 1x T5 HO 24W kleur 965 (koel daglicht)
- 1x T5 HO 24W kleur 840 (koel wit)
- 1x spaarlamp Arcadia 26W 7% uv

Het is de bedoeling dat het een echte showbak wordt. De achterwand ga ik maken van piepschuim en pur (met hout erin), besmeerd met elastopur en daar turfstrooisel ingedrukt. Er komt aan de voorkant van de bak een strook water (zwevend glas principe) met wat vuurgarnaatjes. Dit water wordt in beweging gebracht door een opvoerpompje welke het water via een stuk hout naar beneden laat lopen.
Als bodembedekking krijgen we hydrokorrels met daarop worteldoek en tropic-plate. Deze laat ik begroeien met javamos. Verder nog een hoop echte planten zoals bromelia's, orchideeën en tillandsia's.

Vandaag heb ik het glas besteld. Ik had al enkele offertes ontvangen die van 105 tot 210 euro opliepen voor het glas. Vandaag bij het lokale schildersbedrijf geweest en die kon het voor 50 euro voor me regelen. Heb ik dus maar gelijk gedaan. Ook het hout is al besteld.

Hieronder nog wat plaatjes van de toekomstige bak :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laurens

Naam: Voor & Achternaam

Re: Bouwverslag paludarium voor L. wiliamsi en D. leucomelas

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 23 apr 2014, 14:08

Welkom Laurens, voorstellen doen we normaal in een apart topic hier maar goed, veel plezier op het forum, we gaan je verslag zeker volgen.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Laurens » wo 23 apr 2014, 14:14

Snap ik. Ben normaal niet zo van het voorstellen, maar had het er toch maar even bij gezet. Weten mensen gelijk dat ik geen beginner ben ;)
Laurens

Berichtdoor Jewel » wo 23 apr 2014, 14:29

Allereerst welkom op het forum! Veel succes met het bouwen van je paludarium, de plannen zien er al heel goed uit :)
4.3.3 Eublepharis Macularius
6.8.0 Stenodactylus Sthenodactylus
2.4.0 Stenodactylus Petrii
1.3.0 Cyrtopodion Scaber
1.1.0 Cyrtodactylus Peguensis
1.0.0 Underwoodisaurus Milii

RIP Taco † 10-01-2014
RIP Nephthys † 13-02-2015
RIP Galaxy †
Jewel

Naam: Dana Ceulemans

Berichtdoor Laurens » vr 02 mei 2014, 08:20

Zo, even een update.

Nog niet begonnen met de bak, maar inmiddels wel het glas en het hout binnen. Ook alle andere spullen die ik nodig heb voor de bouw, techniek en inrichting heb ik allemaal al binnen (behalve het sproeisysteem).
Het hout moet nog op maat gezaagd worden, dat ga ik vanavond laten doen. Voor het glas heb ik 6mm genomen en alsnog is een strookje van 5cm gesneuveld. Maar even een nieuwe besteld dus.

Ik heb nu in totaal €726,06 uitgegeven. Dit is exclusief het sproeisysteem en exclusief de schuifruiten, deze moet ik nog bestellen. Ik zal als alles af is nog eens een topic openen met wat het nu precies gekost heeft en wat ik allemaal aangeschaft heb.

In de techniek is nog wat veranderd. Ik ga gebruik maken van 2 thermo control PRO 2's. Één voor verwarmen en één voor koelen. Hierdoor houd ik ook een secondetimer over welke ik voor het regensysteem kan gebruiken. Dan kan ik ook korter dan een minuut sproeien.

Ik ga alles op het gemak doen, dus het kan nog wel even duren voordat de bak af is :p

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laurens

Berichtdoor Montes » vr 02 mei 2014, 20:57

das al gene goede start precies met uw glas :(
1.2.0 Phelsuma klemmeri
1.1.0 Phelsuma Cepediana
1.0.0 Iguana Iguana
Montes

Berichtdoor Laurens » zo 04 mei 2014, 16:08

Ach, het glas is alweer opnieuw besteld. Dus alleen een beetje vertraging opgelopen...
Laurens

Berichtdoor Laurens » zo 04 mei 2014, 16:09

De lichtkap is toch een paar cm kleiner dan ik had gedacht. Het past er net niet in zoals dat ik zou willen. Nu ben ik na een beetje puzzelen uitgekomen op de volgende indeling (zie afbeelding). Wat vinden jullie hiervan? De langste reflectoren zijn die voor de T5 balken (helemaal voor en helemaal achter). De korte reflector is voor de PL-L (in het midden. De cakevorm (in het midden) is voor de uv-spaarlamp en de laatste lamp (die ronde in het midden) is een elstein warmtelamp.

Graag jullie mening over de indeling en wat jij eventueel zou veranderen.

Afbeelding
Laurens

Berichtdoor Python » zo 04 mei 2014, 19:13

Je pakt het meteen groots aan zie ik :)
Ik kan je helaas niks over de indeling van je verlichting vertellen...
3.5.3 Correlophus Ciliatus
1.1.0 Rhacodactylus Auriculatus
1.7.0 Eublepharis Macularius
2.4.0 Tropiocolotes Tripolitanus

http://www.facebook.com/JolexReptiles
Python

Naam: Alex

Berichtdoor Laurens » ma 05 mei 2014, 16:00

Haha ja de beestjes moeten wel een beetje de ruimte hebben hè :)
Laurens

Volgende

Keer terug naar Doe het zelf hoek