Dreamgeckos.com

Hoekterrarium zelfbouw

zelfbouw terrariums

Hoekterrarium zelfbouw

Berichtdoor Gerda1975 » wo 25 jun 2014, 15:36

De titel zegt het al :). Even de maten verder: beide zijden 85 br en hoogte word 1 meter. Dan heb ik even de centimeters wat voor de kast e.d. erbij komt, niet meegerekend. Al met al zal hij iets van 1.80 hoog worden.

De bedoeling is om er gekko's in te doen maar ik kreeg nog 2 soorten aangereikt en daar ga ik vanavond even naar op zoek.
De eerste aankoop is gedaan en maar liefst :Haha 6 geperste cocosvezelsnippers pakken bij de Action opgehaald, kost geen drol daar.
Van de week word het hout geregeld voor de bak, glas voor de deuren kan natuurlijk pas als de rest klaar is. En de rest kom ook langzamerhand in huis. Heb alle tijd want we gaan ook nog op vakantie over 5 weken en pas daarna wil ik er dieren in hebben.

Zet gerust alles neer hier waar je denkt waar ik iets aan kan hebben, misschien weet ik het al maar als ik het niet weet....;). Wat nog wel een gerichte vraag is hoeveel dieren zou ik kunnen doen? Ik weet dat 2 mannen niet kunnen en als je man en vrouw bij elkaar doet moet het vrouwtje ook een bepaald gewicht hebben.
Gerda1975

Naam: Voor & Achternaam

Re: Hoekterrarium zelfbouw

Berichtdoor Gerda1975 » wo 25 jun 2014, 16:51

even een vervolg bericht. Ik heb gekeken naar de andere soorten en ik vind ze geweldig maar ze zijn ooooo zo klein :(
Ik kom uit op deze soorten waar ik uit wil kiezen:

- cepediana
- laticauda
- guttata
- borbonica
- quadriocella

Mijn voorkeur gaat uit naar de cepediana of guttata ....mits ze ook er zo uit zien als op foto's
Gerda1975

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 25 jun 2014, 18:51

Ja groot zijn ze inderdaad niet :) laticauda of quadrioccelata zijn in onze ogen de beste keuze om mee te starten dan, maar als je goed voorbereid bent zijn ze allemaal wel te doen.

Ze zijn inderdaad zo mooi als op de meeste foto's maar zoals eerder gezegd is een goede verlichting wel heel belangrijk, je ziet ze dan echt stralen bijna. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Gerda1975 » wo 25 jun 2014, 19:11

Ja, ga me nog even ongeduldiger maken zeg hahaha. Moet nog ruim 2 maanden wachten voor er wat in kan. Ik zat ook nog aan de luipaard te denken omdat ie wat goedkoper zijn maar dan moet je ook net tegen mooie aanlopen.
Ik ben gewoon erg bang dat als ik een massa geld neerleg dat de beestjes te komen overlijden. Natuurlijk ook erg sneu voor de beestjes, begrijp me niet verkeerd ;) maar ook voor mijn portemonnee. Feit is dat ik een beginner ben. En nu heb ik een kweker gevonden maar daar is de goedkoopste ook vanaf ongeveer 30 euro.
Gerda1975

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 25 jun 2014, 19:42

Oei, dan vrees ik dat je nog redelijk dikwijls gaat schrikken, 30€ is namelijk niks te duur.
Als je voor een koppel Phelsuma's gaat zal je al snel aan de 100€ en meer zitten, afhankelijk van welke ondersoort je wil kan dat nog wel eens oplopen.

Luipjes zijn ook leuk maar die vragen dan weer een andere verzorging, een andere inrichting, meer grondoppervlakte dan Phelsuma's, andere techniek in je terrarium, enz...

We raden je aan om jezelf eerst effe goed in de verschillende soorten gaan te verdiepen, en pas daarna te beslissen hoe je de bak gaat inrichten enzo, anders ga je op een gegeven moment misschien door de bomen het bos niet meer zien.
Zou zeggen kijk een rustig rond op het forum, de database staat vol nuttige info dus daar ga je zeker wat aan hebben, en stel natuurlijk zoveel vragen als je maar wil, de leden hier zullen je met veel plezier met raad en desnoods ook daad bijstaan. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Gerda1975 » wo 25 jun 2014, 19:47

Ga nog zekers verder kijken naar info. De bak moet toch eerst in elkaar voordat ik het kan inrichten dus ik heb nog even. De techniek (lampen in dit geval) is een aparte ruimte voor zodat ik er makkelijk bij kan en het dus ook kan veranderen. Ik ga me eerst wel uitleven op het klaar krijgen van de bak zelf en een achterwand en in die tussentijd: ga ik mezelf gek maken met rondkijken! hahahaha....
Gerda1975

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 25 jun 2014, 19:53

Strak plan, voor sommige dieren zoals bv. luipjes heb je ook een warmtematje nodig onder je terrarium, dit omdat ze de buikwarmte nodig hebben om hun voedsel te verteren.

Misschien iets om al rekening mee te houden bij de bouw van je bak zodat je daar een cm of 2 speling voor voorziet.
Voor Phelsuma's is dat dan weer niet nodig maar die hebben dan weer meer licht en UV nodig enzo...

Veel plezier met gek worden... :Haha
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Gradsje » wo 25 jun 2014, 22:45

Hallo

Wij zijn ook heel erg in onderzoek geweest naar wat wij wouden.
We zijn uit eindelijk uitgekomen bij de phelsuma grandis (madagaskar daggekko)
Aangezien deze soort zo ongeveer 30 cm worden wou ik een groot terrarium.
Maar we kwamen voor een spotprijs een 50x50x100 terra tegen. Hier heb ik een ombouw bij gemaakt en staat nu in de kamer.
Maar zoals de gekko zijn naam eer aan doet het beestje begint al aardig te groeien. was zon 5,5 cm toen het hier kwam is nu al 12 cm en dat is vanaf april.

Wij hebben onze gekko nu al jaloers gemaakt. want naast zijn/haar hok is nu een nieuwe terrarium in aanbouw.
Afbeelding

Deze terrarium word 65x65x190 cm dus een stuk groter als het nu heeft.
Maar we willen straks er een 2de gekko bij hebben voor als we het geslacht weten.

Nu rent hij zich al suf in het hok. deze nieuwe terrarium is ook in aanbouw en hoop ik eind juli draaiend te hebben zodat begin augustus onze gekko der in kan.

Wij hebben onze gekko bij thamara en kevin weg gehaald. super mooie gekko's en ook goede kweek.
Wij hebben hier ook een mooi en netjes bedrag voor betaald. echter de 30 euro is wel aardig goedkoop hoor.
veel goedkoper zul je ze niet vinden. duurder wel.
Gradsje

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 25 jun 2014, 22:57

Kijk dat horen we graag :) daar gaat hij zich helemaal kunnen in uitleven in die bak.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Gerda1975 » do 26 jun 2014, 04:04

Goedemorgen,

aan zo´n bak ga ik dus ook bezig, alleen kleiner qua formaat :). Die van mij lijkt dus op die van jullie als die eenmaal klaar is. Die 2 cm zal ik onthouden mocht ik voor luipaardjes gaan maar ik denk niet dat ze het gaan worden. Ik hou van kleur (wat de luipaardjes ook wel hebben maar niet op die manier) en zoals de blauwstaart skink vind ik ook zeer mooi. De prijzen zijn dus redelijk wat de kweker vraagt. Hij heeft er 24 soorten zitten maar kweek niet met alles. Hij heeft bijv. de Klemmeri ook en die vind ik ook zeer mooi. Alleen als ik mij goed herinner schijnen die met vervellen te zitten? Misschien dat ik ga vragen of ik een keer mag komen kijken, het enig wat mij tegenhoud is de afstand, ongeveer 2 uur rijden.
Gerda1975

Volgende

Keer terug naar Doe het zelf hoek