Dreamgeckos.com

1 ste zelfbouw achterwand voor wimpergekko's

zelfbouw terrariums

Berichtdoor lin » vr 04 jul 2014, 05:39

Dag,

Ben samen met mijn zoontjes begonnen aan de bouw van een achterwand.
Nu heb ik wel nog wat vraagjes waarvan ik de antwoorden niet echt terug vind op het forum.
Zo is mijn eerste vraag moet de achterwand voor een wimpergekko glad zijn of mag dit ook korrelig zijn?
Ze spreken dikwijls over siliconenkit en montagekit, zijn dus 2 verschillende neem ik aan maar waarop moet ik letten als ik deze koop? (Welk huismerk Gamma, Hubo of ze bruikbaar zijn voor isomo, watervast zijn enzo...)
De tegellijm moet daar Compaktuna door of is dit niet noodzakelijk ( wil niet dat alles na 1 jaartje stuk is natuurlijk)
En dan nog een vraag over mijn achterwand zelf, Ik heb nu de stenen enzo uitgesneden uit de isomo maar nu zit ik even vast en vind niet direct een antwoord, Hoe kan ik de voegen opvullen tussen die stenen (wil dat het lijkt op een gewone muur met voegsel)
En die voegen zou ik die daarna bekleven met een soort mos of cocco's vezel of word dit dan weer moeilijker om schoon te maken?

Ik stuur nog even een foto mee van wat ik al af heb.

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.

Groetjes,

Lin en zoontjesAfbeelding
lin

Naam: Voor & Achternaam

Re: 1 ste zelfbouw achterwand voor wimpergekko's

Berichtdoor Gradsje » vr 04 jul 2014, 08:25

Hallo.

om de achterwand vast te plakken in uw terra zou ik montage kit gebruiken. Bij voorkeur een bison of een pattex. Het liefste die op polymeer basis. Ofwel bison polymax of pattex polymer kit.
voor het afdichten van de naden tussen de achterwand en de terra kunt u het beste siliconen kit doen.
De achterwand afwerken kan ook met epoxy hars. Leuke daarvan is u kunt er later op verven met acryl verf en zo de stenen en voegen wel heel echt maken.
Qua korreligheid durf ik geen antwoord te geven. Ik zag dat mijn phelsuma gisteren ook op de achterwand zitten die is bij ons bedekt met turfstrooisel. Dus wat dat aan gaat kunnen ze wel wat.

De kitten zou ik absoluut niet op bezuinigen. heb wel is eigen merk kitten gebruikt. vaak stinken die en hechten minder. (werk zelf in een bouwmarkt )
Gradsje

Berichtdoor lin » vr 04 jul 2014, 08:59

Bedankt voor uw reactie.
De voegen die ik bedoel zijn wel ongeveer 2cm diep en stenen liggen 1cm uit elkaar, zou dit te doen zijn met siliconen? De man van wie ik het idee heb afgekeken deed het met Pu schuim maar daarvoor denk ik dan weer dat het te klein is, hij had namelijk een veel grotere bak dan ik :) .
Kan je er gewoon op schilderen met acryl verf moet er dan daarna nog een laag over van iets? want wilde beestjes niet vergiftigen natuurlijk. Kan ik ook gewoon pigment verf mengen met de tegellijm ? en dit mengen met compactuna ofzoiets?

Mvg, Lin
lin

Berichtdoor Gradsje » za 05 jul 2014, 13:54

dat zou kunnen maar tegellijm is giftig en dat moet je weer na behandelen.
acryl verf is op waterbasis dus tijdens en na het drogen laat dit geen giftige stoffen achter.
dit is dus 100% veilig voor je beestjes. Ook de kit in de voegen zou idd wel kunnen houd er rekening mee dat je dan wel een aantal bussen nodig bent. pur wil wel maar geeft best een bende en zooi. Wij hebben hier plateaus gemaakt met pur. Wat een mooie rommel gaf dat zeg. eens op je vingers wil het er bijna niet meer af :P
Gradsje

Berichtdoor Laurens » za 05 jul 2014, 18:38

Nog nooit van gehoord dat tegellijm giftig is... Iemand die dit kan bevestigen?
Laurens

Berichtdoor lin » za 05 jul 2014, 21:15

Bedankt voor uw tips!

Ja is tegellijm echt giftig? Dacht dat bijna iedereen het hier gebruikt voor de achterwanden :?

Lin
lin

Berichtdoor Gradsje » zo 06 jul 2014, 00:27

heb dit ook van horen en zeggen.
heb ik voor niks men achterwand ingesmeerd met epoxy hars.
Gradsje

Berichtdoor jootje41 » zo 06 jul 2014, 01:41

er wordt zoveel met tegellijm gedaan het lijkt me dat mensen dat niet zouden doen als het giftig zou zijn ;)
iets van horen zeggen zomaar voor waar aannemen zou ik nooit doen.
dan heb ik het wel over dat poeder wat je zelf aanmaakt met water.
of je wimpergekko het kan waarderen, zo'n korrelige achtergrond daar kan ik je niet in adviseren
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Berichtdoor Python » wo 09 jul 2014, 04:38

Als onbehandelde tegellijm giftig zou zijn dan lagen al m'n gekko's nu op de rug met de pootjes omhoog denk ik... O.o
Wat korrelige achterwanden betreft is het wel lastiger voor wimpers om tegenop te klimmen, maar ze kunnen het wel!
Hier zie ik ze vaak op het glas plakken, maar als er een nieuw bakje pangea in een plateautje is geplaatst dan zijn ze binnen no-time langs de achterwand naar boven :)
3.5.3 Correlophus Ciliatus
1.1.0 Rhacodactylus Auriculatus
1.7.0 Eublepharis Macularius
2.4.0 Tropiocolotes Tripolitanus

http://www.facebook.com/JolexReptiles
Python

Naam: Alex

Berichtdoor Gerda1975 » wo 09 jul 2014, 05:59

Ik ben nog een leek maar wat ik wel weet van tegellijm is dat als je er niks over heen doet, en het word te vochtig en te lang, dat het gaat afbrokkelen e.d. Er zijn mensen waarbij het goed gaat maar het kan dus ook mis gaan.
Gerda1975

Keer terug naar Doe het zelf hoek