Dreamgeckos.com

Nieuwe wimpergekko's

voor alle forum vragen

Nieuwe wimpergekko's

Berichtdoor xRoos » do 22 sep 2016, 22:17

Hoihoi! Ik heb me eerder al voorgesteld op dit forum maar voor het gemak doe ik dat hier nog een keer.

Mijn naam is Roos-anne (Roos is prima), ik ben 19 jaar oud en inmiddels een tweedejaars diergeneeskunde student. Ik ben opgegroeid met vele diertjes om me heen (katten, cavia's, hamsters, konijnen, vissen, wandelende takken), maar reptielen waren voor mijn ouders helaas geen optie. Jaren lang heb ik gefantaseerd over het houden van slangen. Na lang afwegen was dit echter toch niet de beste optie, zeker omdat mijn huisgenoten liever geen dode muizen in de algemene vriezer wilden (begrijpelijk). Een studiegenoot heeft me later kennis laten maken met zijn wimpergekko's en ik was op slag verliefd op die beestjes!

Inmiddels zijn we 3 maanden en veel leeswerk verder en heb ik afgelopen zondag mijn 2 nieuwe kamergenootjes opgehaald bij de beurs in Houten. De ene (inmiddels Lyla genaamd) is een vrouwtje van 17 gram en de ander (geslacht ?) is 10,5 gram. Tot we zeker weten of het een mannetje/vrouwtje is heb ik hem/haar Mini genoemd. De kweker vertelde mij in zeer gebrekkig engels dat Mini waarschijnlijk een vrouwtje is, maar die optie laat ik voor nu nog even open. Ik heb ze momenteel samen gezet in een terrarium van 60 cm hoog, 60 cm breed en 40 cm diep.

Omdat het vrouwtje nog lang niet op gewicht is heb ik de kweker gevraagd of ik ze alsnog bij elkaar kon plaatsen. Het antwoord hierop was ja, maar aangezien zijn engels niet zo best was weet ik niet zeker of hij de vraag begrepen heeft. Daarom wil ik het bij jullie voor de zekerheid toch even navragen. Ze zitten nu bijna een week bij elkaar en ze lijken elkaar goed te accepteren. Af en toe zitten ze bij elkaar maar ze geven elkaar genoeg ruimte. Ondanks het verschil in gewicht lijkt er dus geen sprake te zijn van dominantie. Ik heb de mogelijkheid om Mini, als het nodig blijkt, in een kleiner 'tijdelijk' terrarium te plaatsen. Dit terrarium is (even uit mijn hoofd) ongeveer 30 hoog, 40 breed en 25 diep.

Nu ze bijna een week in het terrarium zitten zijn ze al redelijk gewend aan hun nieuwe omgeving. Mini laat zich sneller zien dan Lyla en liet zich voor het wegen vandaag ook veel makkelijker oppakken. Vóór vandaag heb ik ze, op het plaatsen van het eten na, volledig met rust gelaten. Ik zet nu iedere avond op verschillende plaatsen in het terrarium flessendopjes met Pangea neer. Gisteravond heb ik voor het eerst met zekerheid kunnen zeggen dat ervan gegeten was (één dopje was volledig schoongelikt). Ik wissel af met geprakt fruit (banaan, aardbei). Komende week wil ik graag huiskrekels (of steppekrekels?) proberen te geven. Aangezien ze nog totaal niet gewend zijn aan mij is met de hand voeren buiten het terrarium echter geen optie. Is het een idee om ze binnen het terrarium met de hand te voeren of kan ik misschien gewoon een paar krekels loslaten? Daarnaast heb ik veel gelezen dat de krekels bepoederd kunnen worden met calcium en andere mineralen. Is dit een noodzaak? Verder zijn er via de Kammieshop vele maten krekels beschikbaar (2 t/m 8). Mogelijk weten jullie welke maat past bij een wimpergekko van 10-11 gram? Ook lijkt het me handig om zo'n doosje aan te schaffen waarin je krekels langer kunt 'bewaren'. Hebben jullie hier ervaring mee? Zo ja, wat eet een krekel precies?

Naast de voeding heb ik ook wat vraagjes over de luchtvochtigheid in het terrarium. Ik heb het idee dat de luchstroom in het terrarium niet geweldig is. Er zit bovenin over de gehele lengte een luchtrooster van 10 cm breed. Ik sproei eenmaal daags maar halverwege de dag is het water op de ruiten al volledig opgedroogd. Vaak sproei ik dan op de plaats waar de gekko rust wat water, aangezien zeker Mini vaak wakker wordt om te drinken. De luchtvochtigheid is constant 85-90%. De temperatuur blijft tussen de 22,5 en 24,5 graden. De gekko's lijken er geen last van te hebben qua respiratie, maar het is toch wel heel erg hoog... De enige manier waarop ik het enigszins omlaag krijg is door het deurtje, als het licht aan is, half open te schuiven (ik zit altijd naast het terrarium). Zelfs dan blijft de luchtvochtigheid echter minimaal 80%. Zelf heb ik me afgevraagd of er wellicht een soort vochtvreters voor terraria bestaan. Mogelijk kunnen jullie me hierover wat meer vertellen.

Voor nu laat ik het even bij dit al-niet-zo-korte verhaal, maar gedurende de komende dagen/weken komen er waarschijnlijk nieuwe vragen in me op :)
xRoos

Naam: Voor & Achternaam

Keer terug naar Helpdesk