Dreamgeckos.com

Oriëntatie Gekko's

voor alle forum vragen

Oriëntatie Gekko's

Berichtdoor Toonen1988 » vr 21 feb 2014, 15:58

Hallo allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren om eventueel volgende maand een nieuw beest in huis te halen. Zelf heb ik niet veel verstand van reptielen, vandaar dat ik begin met een leuke Gekko.

Als eerst wil ik beginnen met een terrarium. Op internet lees ik dat een terrarium van 60x40x40 voldoende is voor een koppel of trio. Persoonlijk vindt ik dit te klein voor zo'n beesten en wil ik beginnen met 100x60x60.

Nou heb ik mooie betonplex terrariums gevonden waarbij de zijkanten dicht zijn. Dit zou minder stress gevoelig moeten zijn voor gekko's.

http://www.reptielenland.nl/index.php?/ ... ucten.html

Zelf ben ik nog aan het twijfelen over wat voor een soort Gekko ik wil hebben, het liefst een dag actieve Gekko maar een nacht actieve Gekko maakt mij ook niet zoveel uit.

Graag wil ik zo'n soort exemplaar als deze hebben.

Afbeelding

Dit zal uiteraard een woestijn Gekko zijn aan z'n morph te zien, deze zijn meestal nacht actieve als ik het goed begrijp. Een woestijn terrarium is mooi, maar een tropische regenwoud is ook erg mooi. Zelf hou ik meer van de iets grotere exemplaren, welke kunnen jullie dan aanraden als beginnende persoon?

Verder is het inrichten voor mij geen probleem, warmte matten/lampen en toebehoren spreken voor zich. Geschikte ondergrond kopen, een mooie schuilplekje voor de gekko en alle stenen vast zetten.

Variatie in voer is geen probleem, ik koop een koelbox en daar duw ik diverse insecten in en voer deze 3 of 4x per week, of zou 3 a 4x per week teveel zijn? Hoofdzakelijk ga ik krekels, sprinkhanen en meelwormen kopen.

Daarnaast wil ik mijn Gekko ook handtam maken, waarom? Vrij simpel, erg handig als ik het terrarium schoon wil maken. Dan hoef ik alleen mijn hand erin te leggen en de Gekko van onder te benaderen en niet van boven > stress gevoeligheid en oppakken is uiteraard erg slecht voor z'n huid.

Van z'n staart blijf ik uit z'n buurt, deze kunnen ze namelijk afstoten. Het groeit wel weer aan, maar dan heb je niet meer zo'n mooie staart.

Waar moet ik nog rekening mee houden en welke soort zou bij mij het beste passen? Zelf hou ik ook van de iets grotere exemplaren.
Toonen1988

Naam: Voor & Achternaam

Re: Oriëntatie Gekko's

Berichtdoor jootje41 » vr 21 feb 2014, 17:09

dit is een luipaardgekko :) die hou ik ook en zijn erg leuke dieren, in het bijzonder geschikt voor beginners dus je valt met je neus in de boter. deze hou je in een woestijnterrarium.
dit is een van de mijne. ik heb gewoon glas met een achterwand en de zijkanten afgeplakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

deze soort is redelijk groot ook.

Afbeelding

ik zou beginnen met een hoop caresheets lezen. dan je terrarium inrichten en proefdraaien, en kijken welke morph je wil.
of je een jonkie wil (die komen er binnenkort wel zat, hier liggen de eerste eitjes al weer) of juist beginnen met wat oudere.
heb je dan nog vragen stel ze gerust ;)
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Re: Oriëntatie Gekko's

Berichtdoor Tamara & Kevin » vr 21 feb 2014, 19:08

Dat is inderdaad een luipaardgekko of Eublepharis macularius.
Wat Jootje zegt zouden we inderdaad ook doen, probeer zoveel mogelijk informatie op te zoeken en goede care sheets te lezen en als je vragen hebt dan horen we ze hier graag. :)

Het is inderdaad de ideale beginnersgekko , en ook lekker groot dus dat zit alvast goed. :)
Veel succes.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Keer terug naar Helpdesk