Dreamgeckos.com

Welke bodem wimpergekko's

voor alle forum vragen

Welke bodem wimpergekko's

Berichtdoor Ramboetan » do 06 maart 2014, 09:08

Hoi,

Ik wil graag een terrarium opzetten voor wimpergekko's, maar nu zijn er
veel verschillende meningen over welke bodem nou het beste is, dus is
mijn vraag welke bodem is het beste?

En dan nog een korte vraag ik had gelezen dat het beter is eerst de wat
kleinere en jongere gekko's in een fauna bakje of in een nano terra te doen
voordat je ze in een groter terrarium zet. Maar kunnen dan een mannetje
en vrouwtje bij elkaar of is het slimmer die in aparte bakken te zetten?

Groetjes Jule
Ramboetan

Naam: Voor & Achternaam

Re: Welke bodem wimpergekko's

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 06 maart 2014, 09:32

Als je een beetje zoekwerk verricht kan je alles wat je wil weten heel makkelijk vinden, om effe snel te antwoorden..,

Als bodem kan je alles gebruiken wat een beetje op potgrond lijkt.., turf, coco bark, enz...
Zelf gebruiken we altijd gewoon zuivere turf van bij de Aveve.
Je moet gewoon iets zoeken wat het vocht vasthoud en waar geen meststoffen of andere rommel inzitten.

Jonge wimpers houd je altijd apart tot ze 1,5 jaar oud zijn en 35-40 gram wegen.
Anders gaan ze misschien te vroeg kweken waardoor het vrouwtje allemaal problemen gaat krijgen omdat ze nog niet volgroeid is.., en daar kan ze dan ook van sterven. Niet doen dus.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Re: Welke bodem wimpergekko's

Berichtdoor Brams_rhacos » do 06 maart 2014, 10:34

Zoals Tamara al aanhaalde kan je door een beetje opzoek werk normaal gezien alles vinden op het internet :)

Ikzelf hier vind reptibark een van de betere bodemmaterialen, omdat m'n dieren daardoor in hun legbakje leggen en met cocopeat ed doen ze dat niet. Wat het 'beste' is dat moet je een beetje voor jezelf uitmaken. Veel mensen gebruiken cocopeat of zoals in Amerika keukenrol als ondergrond. Ik gebruik keukenrol in de faunaboxjes, gewone onbemeste en zonder chemicaliën potgrond in de kleinere terraria en reptibark in m'n grotere :)

Je dieren kan je idd best pas bijeen zetten wanneer ze 35+gram wegen, liefst 40+, leeftijd maakt niet zoveel uit maar een jaartje oud is toch het minimum. Ikzelf zet hier ook clutchmates samen maar merk toch vaak dat ik ze uit elkaar moet halen doordat ze beginnen vechten ed. Daarom zou ik aanraden om ze apart te zetten. De maat van terraria hangen een beetje af van de grootte van het diertje, maar zoals Tamara ooit eens gezegd heeft, ik heb nog nooit een bakje gvd gezien dat sneller was alleen wimpergekko, opzich maakt het niet uit dat je ze direct in een grotere terrarium stopt, maar zet je eten op meerdere plaatsen, en op dezelfde plaats elke keer. Ik hou ze liever in kleinere bakjes omdat het overzichtelijker is (20x20x30) per 2 of alleen, afhankelijk van geslacht, gewicht en hoe tollerant ze zijn tegenover hun clutchmate.

Mvg

Bram
Mijn collectie:
1.2.19 Correlophus ciliatus (zijn overigens allemaal te koop, voor meer informatie, PB)
1.1 Uroplatus henkeli
2.3.1 Uroplatus sameiti

0.0.2 Achatina fulica
Brams_rhacos

Naam: Bram Camps

Keer terug naar Helpdesk