Dreamgeckos.com

panterkameleon : lamp keuze

Berichtdoor Wouter2002 » ma 03 aug 2015, 12:43

Hallo ik ben wouter en ik ben van plan een kameleon te kopen ik lees me nu al een halfjaar in maar de goede uvb lamp of warmte lamp vind ik niet het gaat om een panterkameleon kunnen jullie mij dit vertellen en het liefst eigenlijk alles wat jullie weten van de panterkameleon

Bedankt mvg wouter
Wouter2002

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Metalhead85 » do 06 aug 2015, 20:22

De juiste verlichting hangt ook af van de afstand lamp tot dier. Dacht dat de panterkameleon dezelfde UVB behoefte heeft als een Madagascariensis grandis. Hier heb ik de gemiddelde hoogte genomen van 40 cm en heb gekozen voor 2x 120 cm tl 2.0 en een sunray van 50 watt die geeft zowel UV als warmte af. Maar weet verder niet waar een kameleon behoefte aan heeft qua verzorging

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Metalhead85

Re: panterkameleon : lamp keuze

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 06 aug 2015, 22:03

Hangt inderdaad ook af van hoe groot je bak is en hoe ver de lamp van je dier af hangt.., wij hebben een paar F. pardalis in bakken van 160 cm hoog en daar hebben we een 100 watt Solar Raptor op 30 cm boven hangen, maar we hebben ook nog een aantal andere kleinere kameleons in bakken van 80 cm en daar hebben we boven op de bakken gewone ZooMed 5.0 UV-B Lampen opliggen in combinatie met een warmtespotje, en dat werkt ook gewoon goed.

Voor de warmte gaat het materiaal waaruit het verblijf gemaakt is een groot verschil maken.., een gazen terrarium zal natuurlijk veel sneller zijn warmte en ook de luchtvochtigheid verliezen dan een glazen of een houten terra dus wat dat betreft zal je altijd zelf moeten gaan meten of je de juiste waardes behaalt.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Wouter2002 » zo 09 aug 2015, 12:02

het is een glazen bak van 120 hoog 80 lang en 50 diep mis help dat
ps: solar raptor is het best voor f pardalis toch?
Wouter2002

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 09 aug 2015, 12:16

Als je hem hoog genoeg kan hangen (30-40 cm) , en het dier heeft voldoende de mogelijkheid om zich aan het licht te onttrekken dan is dat inderdaad een van de betere ja.
De hoeveelhied wattage die je nodig hebt daar kan niemand een juist antwoord op geven , de temperatuur zal je echt zelf moeten meten. Voor de hoeveelheid UV straling maakt het wattage geen noemenswaardig verschil.
Heb je voldoende ventilatie bovenaan? Als je de lampen in de bak moet hangen dan zouden we eerder voor ZooMed of Arcadia kiezen maar sowieso is het voor kameleons veiliger om altijd met veel ventilatie dus bovenaan volledig uit gaas en de lampen buiten de bak te werken.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Wouter2002 » ma 10 aug 2015, 13:01

bedankt voor de reacties de boven kant is niet helemaal gaas maar er zit een ventilator in als ik die aan zet help dat ook ( hij is onder ook geventileerd )
als ik de lamp boven wil leggen hoe zou dat moeten hij hangt nu ongeveer zo'n 15 cm in de bak (lamp+ helft van de fitting)
Wouter2002

Berichtdoor Wouter2002 » ma 10 aug 2015, 13:43

ik heb op de kvn (kameleon vereniging nederland) dat de arcadia d3 compact goed is voor f.pardalis klopt dit?
Wouter2002

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 11 aug 2015, 15:06

Arcadia is een prima lamp, maar zou ze wel proberen horizontaal te hangen, of gewoon op je verluchting leggen kan ook als je ze langs buiten wil gebruiken en je gaas laat genoeg van het licht door.
Let wel op met het gebruik van ventilators bij kameleons, ze zijn heel erg vatbaar voor het minste beetje tocht.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Keer terug naar Hagedissen