Dreamgeckos.com

Bombina orientalis

Bombina orientalis

Berichtdoor GeRu Reptiles » zo 22 apr 2012, 09:53

@ rianne en Thomas. Met die kleine blaadjes is een ficussoort. Die met die grote bladeren is een Philondendron scandens.

GeRu Reptiles
Afbeelding
GeRu Reptiles

Re: Bombina orientalis

Berichtdoor Rianne & Thomas » zo 22 apr 2012, 15:43

Super! Dankjewel :)
1.1.0 Rhacodactylus ciliatus
1.0.0 Furcifer pardalis
2.1.0 Bombina orientalis
0.0.1 Phelsuma laticauda

Al onze diertjes moeten helaas in verband met lang verblijf in het buitenland een ander huisje vinden!
Rianne & Thomas

Berichtdoor j-vm » ma 23 apr 2012, 17:53

Die heb ik jaren geleden ook nog gehad met duizenden nakweekjes :Haha !

Ik had ze met zes in een aquarium, het water zo diep zodat ze net met hun kopje boven water kwamen als ze met hun achterpoten de grond raakte. Verder 2 stukken hout en een Phyllodendron in pot er tussen geklemd. In het water lag Spaghnummos als afzet voor de eieren.
In de zomer deed ik de hele bak leeg en gaf ik hen koel proper water. Door te sproeien enkele avonden was de RV ook hoog. Doe dit niet te veel want je hebt elke keer weer prijs en er is een jaar geweest dat ik meer dan duizend jongen had :Haha !
Verder goed voeren en dan doen ze het prima. Je kan de nieuwe beestjes best een keertje ontwormen want hoewel ze belachelijk gemakkelijk te kweken zijn, zijn bijna alle dieren wildvang.
Ow ja, ik hield ze ook zonder verwarming. Ik heb ze zelf enkele jaren een winterslaap gegeven in de ijskast zonder problemen :)
j-vm

Berichtdoor Rianne & Thomas » di 24 apr 2012, 08:18

Wow, gaaf hoor! Koud water erin en eitjes dus? ;)
Hier zitten ze met een verwarming, maar op dit moment staan ze dan ook nog op een vrij koude plek.
Wat betreft ontwormen, heb je hier tips voor hoe dit te doen en waarmee?
1.0.0 Furcifer pardalis
2.1.0 Bombina orientalis
0.0.1 Phelsuma laticauda

Al onze diertjes moeten helaas in verband met lang verblijf in het buitenland een ander huisje vinden!
Rianne & Thomas

Berichtdoor j-vm » di 24 apr 2012, 13:47

Je echt, zeker in de zomer en het voorjaar had ik telkens prijs! Ik moet wel zeggen dat veel licht heel belangrijk blijkt te zijn. Als er voldoende licht op staat leggen ze gemakkelijker en sneller. Het licht ging in de winter dan gewoon uit.
Een verwarming is heus niet nodig en ze in de winter koeler houden maakt hen sterker, dikker, voller en doet hen ook even rusten van de voortplantingsperiode. Bovendien is het legsel vlak na de winter telkens het grootst (dikwijls meer dan 100 eieren per vrouwtje!).

Ik ontwormde toen met panacur (nu nog steeds met andere kikkers die wormen blijken te hebben als ik ze net heb). Het beste wat je kan doen is dit aan een dierenarts vragen, die geeft dit meestal ook mee in de juiste verdunning. Vroeger deed ik het vijf dagen na elkaar, 1 druppel op de rug, tegenwoordig vier dagen wel, drie dagen niet en dan terug vier dagen wel. Je kan de diertjes daarbij best in een steriel potje zetten en wachten tot de druppel goed is ingetrokken voor je ze terug in het terrarium zet.
j-vm

Berichtdoor Rianne & Thomas » di 24 apr 2012, 17:08

Bedankt voor de info! Ik ga er naar op zoek, en de verwarming dan ook rustig afbouwen naar kamertemperatuur en eruit halen als alles nog steeds goed gaat met ze :)
1.0.0 Furcifer pardalis
2.1.0 Bombina orientalis
0.0.1 Phelsuma laticauda

Rianne & Thomas

Berichtdoor j-vm » di 24 apr 2012, 18:27

graag gedaan hoor :) !
Het zijn erg leuke dieren, maar jammer genoeg wat ondergewaardeerd
j-vm

Vorige

Keer terug naar Amfibieën