Dreamgeckos.com

Onze afrikaanse witbuikegeltjes

Onze afrikaanse witbuikegeltjes

Berichtdoor juuth » vr 14 maart 2014, 23:26

Sinds 2 jaar ben ik helemaal verliefd op deze diertjes nadat ik mijn aller eerste egeltje in huis gehaald heb :D
Al een jaar er voor druk bezig met inlezen en kennis opdoen en veel praten met fokkers, vooral buitenlandse fokkers.

Dit is haar, Bella. Mijn eerste egeltje die ik in huis heb genomen. Ze is inmiddels 5 jaar oud en een schat van een dame. Helaas is ze tot ze bij ons kwam behoorlijk tekort gekomen. Samen met haar zus in een meteraquariumpje zonder verwarming en met enkel één huisje, één voerbakje en één waterbakje. Dat dat is alles. Geen loopwiel, geen levend voer, geen speelgoed, niks... Dus haar direct daar weggehaald, want haar zusje was al gereserveerd voor een bekende van mij. Nu bleek ze achteraf een voedselallergie te hebben wat ons natuurlijk niet verteld is. Haar vaste voer waar ze het goed op deed de eerste tijd bleek uit assortiment te gaan en mevrouw is daardoor enorm afgevallen en ze heeft op het randje van de afgrond geleefd. Gelukkig hebben we nu een vervangend voer gevonden waar ze wél goed op kan leven en ze is weer mooi aangekomen en lekker levendig :) Ze is een odd-eyed dark grey reversed pinto.
Afbeelding

Daarna hebben we Badi in huis genomen. Een mannetje van onbekende leeftijd dat heel ernstig verwaarloosd is geweest en door een ander gezin in Meppel uit dat huis is gered. Ze hadden hem nog maar een maand toen hun het noodlot sloeg en ze niet meer voor hem konden zorgen daar hij aardig wat kwaaltjes bleek te hebben. Graatmager, ontzettend schuw en met gigantische nagels kwam hij bij ons. Zo erg, dat ik niet eens foto's heb durven maken van hoe hij er uit zag. Dus pas na een flinke wasbeurt en een half uur lang ploegen om zijn nagels te knippen kon ik eindelijk fatsoenlijke foto's maken. Helaas is hij aan de gevolgen overleden aan leverfalen. Hij was een chocolate man.
Afbeelding

Daarna hebben we Guusje overgenomen van een forumlid van mij forum. Op en top verzorgd maar helaas had ze zich wel flink vergist in hun gedrag. Hij was niet dag-actief (euh.... tjah..) en hij was heel schuw. Algemeen bekend dat egels vrij gevoelig voor stress zijn en lang nodig hebben om aan hun nieuwe omgeving en verzorger te wennen. Maar hij was goed verzorgd dus weinig van te zeggen verder. Hij is na een paar weken overleden aan een gezwel in zijn buik ten grootte van een pingpongbal, was niet meer te opereren :( Guus was een brown pinto snowflake.
Afbeelding

Na een paar flinke tegenslagen dus was ik voorlopig wel even uitgekeken op nieuwe egeltjes, ook omdat het verder prive even niet erg lekker ging. Tot we deze spetter tegenkwamen. Wederom via mijn forum van een forumlid die zich flink vergist had in de verzorging en het gedrag in de egeltjes. 4 uur reizen naar Enkhuizen en weer terug (met de trein..) hadden we Loui in huis gekregen! Een mooi kereltje van toen 6 maanden oud, inmiddels bijna anderhalf jaar. Loui is een dark grey mannetje.
Afbeelding

En als laatste een mannetje die over een paar maanden hopelijk mag verhuizen. Hem heb ik óók weer via mijn forum, maar nu niet omdat iemand zich weer vergist heeft in de verzorging of het gedrag. De eigenaresse heeft met alle liefde voor het mannetje gezorgd maar is er achter gekomen dat ze enorm allergisch is voor hem. Hij woonde in Limburg dus het was voor mij een fikse reis met de trein, maar it's all worth it in the end :) Het was een best emotioneel afscheid voor haar, maar gelukkig in het achterhoofd dat hij goed terecht komt. Callisto is inmiddels bijna 8 maanden oud en is een Black eyed cinnicot.
Afbeelding

Callisto woont voorlopig in een meter aquarium zonder loopwiel gezien hij die in no-time gesloopt heeft, haha. Dus hij mag met grote regelmaat rondlopen in de hobbykamer om aan zijn beweging te komen.

Loui en Bella hebben hun eigen villa'tje om in te leven. Op foto met uit elkaar liggende loopwielen zoals elke ochtend het geval is, stelletje slopers Rofl Ik moet écht eens andere loopwielen gaan zoeken geloof ik... Per hok is het 60 cm diep, 60 cm hoog en 150 cm breed. Aan weerszijden een hoekkrabpaal voor de katten die nog steeds af gemaakt moet worden, hahaha.
Afbeelding

Goed... voor degene die alles gelezen hebben, diep respect :lol:
juuth

Naam: Judith Bos

Re: Onze afrikaanse witbuikegeltjes

Berichtdoor jorien » ma 17 maart 2014, 14:20

Echt heel erg interessant ;) heb alles gelezen hoor :p
Ik vind het echt speciale huisdiertjes wauw!

Maar heb er momenteel genoeg :p
Ik heb er eigenlijk puur uit interesse wel wat vraagjes over:

Deze zullen waarschijnlijk illegaal zijn in België vermoed ik, mogen ze nog lang gehouden worden in Nederland?
Die negatief lijsten zijn in belgie al serieus streng geworden.

En misschien een vraag die nogal voorspelbaar gaat zijn :p prikken ze niet hard? :p
Ze zijn toch moeilijk te hanteren niet?

Groetjes
jorien

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor juuth » ma 17 maart 2014, 19:40

Haha oh die vragen krijg ik bijna dagelijks inmiddels :P

Ze zijn in België inderdaad "verboden" in de zin dat ze enkel met vergunning gehouden mogen worden, vandaar dat Callisto nog even bij ons blijft :) In Nederland staan ze op de zwarte lijst op de positieflijst, maar die is nog niet ingegaan. Dat zou 1 januari jl. zijn maar ze hadden in Den Haagmeer tijd nodig Nu is de verwachting 1 juli aankomen. Maar of dat echt nog wat gaat worden? Ik heb er zo mijn twijfels over.

En inderdaad, als ze bang worden kunnen ze vrij hard prikken Maar eenmaal als ze je vertrouwen heb je daar echt geen last meer van :) Hier lopen ze over het algemeen zo je hand op :P Ze worden vrij veel gehanteerd, wat als ze je dus vertrouwen helemaal geen probleem is. Je moet alleen wel het geduld hebben, want het kan gerust een paar maanden duren voor ze vertrouwd zijn met hun nieuwe omgeving, en dan zijn ze het vaak nog niet eens zozeer aan hun nieuwe verzorger ;) Geen diertje voor jan en alleman dus. Ik raad ze liever af dan aan, of ik moet al heel zeker weten dat het echt een diertje is die bij je past. Het zijn echte nachtdieren, laat in de avond en vroeg in de ochtend kun je ze soms nog zien, maar als ze overdag wakker zijn zonder dat je ze zelf wakker maakt, dan mag je zorgen dat je als de wiedeweerga naar een ervaren dierenarts gaat. En ervaren even dikgedrukt, omdat er in Nederland bijna geen dierenartsen zijn met goede ervaring met deze exotische diertjes :)
juuth

Berichtdoor juuth » zo 18 jan 2015, 13:56

Inmiddels zijn Loui en Bella beide overleden. Loui plotseling aan een inwendig gezwel en Bella gewoon aan ouderdom.

We hebben de fokplannen bijgesteld, want dat wilde ik al een tijdje. Voorheen kon ik niet beginnen fokken omdat ik alleen opvangers had, maar sinds Loui is overleden had ik een hokje vrij. Er is een verdieping bij gebouwd en nu hebben we dus 3 verdiepingen van 150x60 cm. Ik had bij een vriendin al een mannetje gekocht met stamboom en in december heb ik een vrouwtje er bij gekocht op Exoknaag. Het vrouwtje is inmiddels drachtig en tussen 31 januari en 9 februari uitgerekend. Tenzij ze op een compleet andere dag is gedekt natuurlijk dan ik vermoed.

Ik zal ze ook even voorstellen..... :P

Link is een Dark Grey Algerian pinto mannetje, geboren op 8 augustus 2014 en is kwart Duits. Zijn vader is een Nederlandse albino man en zijn moeder is een dark grey algerian pinto. Beide zijn mooi groot en heel lief en tam. Link is dat totaal niet en is ontzettend sacherijnig :P
Afbeelding
Afbeelding

Kære (Kje-reh) is een grey splitface pinto vrouw uit Nederlandse lijnen, met ver weg ergens een keertje Pools bloed. Geen stamboom helaas, maar wel goede geverifieerde lijnen. Haar moeder is grey splitface en haar vader is een dark grey pinto. Ergens in de lijn zit ook nog cinnamon splitface, dus er kan nog eens iets naar boven schieten in mijn lijn :P Kære is heel liefjes en was binnen een week al aan me gewend. Op de beurs zelfs kon ze door mensen geknuffeld worden, haha.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meer foto's volgens wanneer ze is bevallen natuurlijk :)
juuth

Keer terug naar Overige Dieren