Dreamgeckos.com

Verlichting

Verlichting

Berichtdoor SJ1984 » ma 28 sep 2015, 18:26

Hallo allemaal,

Wat kunnen jullie aanraden wat betreft verlichting?
Bakje is 35x35x70

Ik hoor het graag.

Mvg Stefan
SJ1984

Naam: Voor & Achternaam

Re: Verlichting

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 29 sep 2015, 11:10

Een klein beetje meer info was wel handig geweest, wat wil je er in gaan houden bijvoorbeeld?
En wil je ook echte planten of niet?
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Mireillevdw » do 08 okt 2015, 06:59

Deze zou zeer geschikt moeten zijn. ;)
http://www.exo-terra.com/nl/products/day_and_night_led.php

Ik denk dat ik die ook bestel.
Mireillevdw

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 08 okt 2015, 07:57

Mireillevdw schreef:Deze zou zeer geschikt moeten zijn. ;)

Wie heeft er veteld dat dat zeer geschikt zou zijn?
Als ik de naam Exo Terra en lampen in een zin zie vermeld staan dan krijg ik altijd koude rillingen over mn rug.., het is een goed merk voor vanalles en nog wat, maar de lampen zijn over het algemeen niks waard omwille van het zeer goedkope productieproces.
Nu is dit wel led, en voor planten gaat dat meestal wel genoeg zijn als je een goede kleurtemperatuur hebt ( minstens 5000K ) maar voor wimpers zouden we sowieso minstens een 2.0 UV-B lamp gebruiken, zelf gebruiken we een 5.0 omdat de vrouwen ook best veel eitjes leggen.
Wij nemen dan ZooMed of Arcadia, nooit problemen mee gehad.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Mireillevdw » do 08 okt 2015, 09:01

Tamara & Kevin schreef:
Mireillevdw schreef:Deze zou zeer geschikt moeten zijn. ;)

Wie heeft er veteld dat dat zeer geschikt zou zijn?
Als ik de naam Exo Terra en lampen in een zin zie vermeld staan dan krijg ik altijd koude rillingen over mn rug.., het is een goed merk voor vanalles en nog wat, maar de lampen zijn over het algemeen niks waard omwille van het zeer goedkope productieproces.
Nu is dit wel led, en voor planten gaat dat meestal wel genoeg zijn als je een goede kleurtemperatuur hebt ( minstens 5000K ) maar voor wimpers zouden we sowieso minstens een 2.0 UV-B lamp gebruiken, zelf gebruiken we een 5.0 omdat de vrouwen ook best veel eitjes leggen.
Wij nemen dan ZooMed of Arcadia, nooit problemen mee gehad.

Uhm, als ik de tekst lees op de site van Exo Terra zouden ze geschikt moeten zijn.....
Mireillevdw

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 08 okt 2015, 19:04

Ja natuurlijk.., ooit al een bedrijf geweten dat van zijn eigen product zegt dat het niet geschikt is?
Wij in elk geval niet en we vertrouwen voor zoiets liever op de info van onafhankelijke bronnen.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Mireillevdw » do 08 okt 2015, 20:17

Tamara & Kevin schreef:Ja natuurlijk.., ooit al een bedrijf geweten dat van zijn eigen product zegt dat het niet geschikt is?
Wij in elk geval niet en we vertrouwen voor zoiets liever op de info van onafhankelijke bronnen.

Maar ik zou het wel op prijs stellen als je wat duidelijker uit zou kunnen leggen waarom wel of waarom niet. Ik ben een leek. ;)
Mireillevdw

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 08 okt 2015, 21:37

Ja , heb je wel gelijk in...

Ik spreek hier natuurlijk niet direct over warmtespots en LED verlichting , die zijn zo uitvoerig niet getest omdat ze meestal toch allemaal hetzelfde doen maar over UV-B lampen die volgens ons ook bij wimpers geen overbodige luxe zijn, en daarvan is door een aantal mensen die niets met de firma's zelf te maken hebben testen op gedaan.

Zo is gebleken dat de UV afgifte van een Exo Terra lamp bijna niks voorsteld en dat deze na korte tijd zelfs volledig verdwenen is, je kan bij wijze van spreke ook gewoon een spaarlamp uit de Hubo gebruiken.
Uit deze testen is ook gebleken dat van de gewone compactlampen, die gekrulde spaarlampmodellen, de merken Arcadia en ZooMed er het best uitkomen en de Exo Terra lampen ergens onderaan bengelen.
Jammer genoeg kan je dat zonder vrij dure meetapparatuur zelf niet zien omdat UV-B straling niet zichtbaar is voor het menselijk oog, zo kan een lamp ook makkelijk een jaar of langer branden maar de UV-B afgifte zal na een half jaar bij de meeste compactlampen verdwenen zijn en moeten ze vervangen worden, voor ze dus eigenlijk echt stuk zijn.

Hier gaat het nu wel over LED verlichting, die zal sowieso wel goed zijn en ook een zee van licht geven, voor echte planten gaat dat super zijn, maar voor de botgroei en de algemene gezondheid van een reptiel is een UV-B lamp echt geen overbodige luxe, en dat hebben ze jammer genoeg (nog) niet in LED.
Je kan deze dus perfect gebruiken, meer licht kan nooit kwaad, maar persoonlijk zouden we ze dan nog wel combineren met een UV-B lamp van een van de best uit de test komende merken.., nl. Arcadia of ZooMed.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Mireillevdw » vr 09 okt 2015, 06:00

Ok, bedankt voor de toelichting. :Mja

Het is best wel een doolhof om een goede lamp te vinden. Er is teveel keuze.
Ik heb eens zitten zoeken op de sites van Zoomed en Arcadia.

Volgens de site van Arcadia is de Natural Sun T8 een geschikte lamp.
http://arcadia-reptile.com/nl/fluorescent-lamps/natural-sunlight-t8-fluorescent-lamp/

Op Zoomed zie ik de Reptisun 5.0 UVB Mini Compact Fluorescent als geschikt.
http://nl.zoomed.eu/reptisun-5-0-mini-compact-fluorescent/

Gecombineerd met:
http://nl.zoomed.eu/mini-deep-dome-lamp-fixture/
of
http://nl.zoomed.eu/deep-dome-lamp-fixture/

De onderste is wel geschikt voor mijn grote terrarium van 1.20 hoog, denk ik zo.

Zijn dit goede lampen?
Mireillevdw

Berichtdoor Tamara & Kevin » vr 09 okt 2015, 16:40

Dat zijn idd de betere lampen ja. :)
De compactlampen werken wel pas optimaal als je ze horizontaal monteerd, omwille van het grotere oppervlak dat dan door de lamp beschijnt word, maar gewoon verticaal word ook dikwijls gedaan en dat gaat meestal ook gewoon goed, met een goede reflector in je lichtkap kom je ook al een heel eind.

De nuiste verlichting kiezen is voor veel liefhebbers, zeker degene die pas beginnen, dikwijls een groot struikelblok.
Nu snappen we het zelf ondertussen wel al een beetje maar toen we zelf pas starten begreep ik er ook geen fluit van, gelukkig waren er toen ook mensen die we vanalles konden vragen, dus als je zelf nog vragen hebt stel ze gerust, een beetje hulp is altijd goed meegenomen. ;)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Keer terug naar Algemeen