Dreamgeckos.com

Man apart zetten??

Man apart zetten??

Berichtdoor tiffany1991 » ma 25 apr 2016, 19:36

Hallo,

MIjn wimpergekkotjes zijn net aan het kweken we hebben ondertussen de eerste babytjes en al 6 eieren in de broeikast liggen
in de terrarium zit 1 mannetje met 2 vrouwtjes nu heb ik al de indruk dat de vrouwtjes wat mager worden wat denk ik wel normaal is door het leggen ik geeft ze nu ook extra vitamine en calcium
nu vraag ik mij af of ik mijn mannetje best apart zet tot de vrouwtjes weer goed op gewicht zijn of is dit niet nodig??
en zo ja wanneer is dit dan het beste nu meteen of kan ik nog wachten tot de vrouwtjes stoppen met eieren te leggen??

alvast bedankt
tiffany1991

Naam: tiffany

Re: Man apart zetten??

Berichtdoor Geckogek » di 26 apr 2016, 09:24

Ik zou de man nu zeker apart gaan zetten.
De vrouwtjes kunnen nog wel een tijdje doorgaan met eitjes leggen!
Ik ben zelf nog niet aan het kweken maar wil binnenkort beginnen.

Mijn mannetje zit nu apart en twee vrouwen samen in een exo-terra van 90 hoog, 60 lang en 45 cm diep.
Ik heb begrepen dat mannetjes de vrouwtjes zullen uitputten en gelijk zichzelf ook.
Dus een rustperiode is heel belangrijk als je ze gezond wilt houden.

Succes met de kweek!
Geckogek

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 27 apr 2016, 18:27

Je kan de man gerust apart zetten hoor, zoals hierboven ook al is gezegd kunnen de vrouwen nog wel een tijdje doorgaan met eitjes aanmaken en afleggen.

Een paar vraagjes...
Hoe oud zijn je vrouwtjes en wat wogen ze voor de man erbij ging?
Wat voer je de dieren allemaal, en hoeveel?
Bied je ze ook iets van UV verlichting aan?
Waarom broed je de eitjes uit in een broedstoof?
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor tiffany1991 » wo 27 apr 2016, 22:03

Bedankt dan maak ik voor mijn man een ander terrarium in orde :)
De vrouwtjes zijn beide 2 jaar. 1 woog 38 gram en de andere 36 gram
Ik geef krekels soms kleine sprinkhanen, zo een papje speciaal voor wimpers en soms ook gedroogd fruit of een jellyke
UV verlichting heb ik er niet in hangen maar geef wel calcium met vitamine D
En eieren horen toch in een broeistoof te liggen niet?? De baby'tjes die we nu hebben zijn wel in het terrarium zelf uitgekomen omdat we de eieren niet hadden gevonden
tiffany1991

Berichtdoor Tamara & Kevin » do 28 apr 2016, 07:38

Klinkt allemaal goed hoor.., zie verder geen problemen maar als de vrouwen teveel afvallen of problemen krijgen zou ik er toch een 5.0 UV lampje van ZooMed boven hangen, weet dat er veel word gezegd dat het niet nodig is maar we hebben zelf gemerkt dat het toch een groot verschil maakt.

Wij hebben de eitjes van onze wimpers en andere NC gekko's nooit in de broedstoof uitgebroed maar altijd op kamertemperatuur in onze reptielenkamer.
Hun eitjes zijn veel beter bestand tegen lagere en fluctuerende temperaturen dan bv. luipaardgekko eitjes oid.
De verandering in temperatuur zorgt er verder voor dat de jongen die geboren worden meestal sterker zijn dan die dat in een broedstoof zijn uitgebroed.., het kan wel iets langer duren voor ze uitkomen maar dan zullen ze over het algemeen ook beter ontwikkeld zijn.

verder geen probleem met broedstoven, we hebben er zelf 3, maar als het kan verkiezen we er zelf altijd voor om ze uit te broeden op lagere, wisselende temperaturen.

Veel succes in elk geval. :)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor tiffany1991 » do 28 apr 2016, 18:24

Bedankt voor de uitleg zal alvast een UV lampje gaan halen dan maar dan moet ik wel calcium zonder vitamine D geven zeker.
Had al wel gelezen dat ze ook op kamertemperatuur konden uitkomen maar stond toen geen uitleg bij waarom het beter zou zijn maar nu ik u uitleg heb gelezen klinkt het idd beter om ze op kamertemperatuur te laten uitkomen
tiffany1991

Keer terug naar Algemeen