Dreamgeckos.com

Man bij de vrouwtjes zetten of andersom?

Man bij de vrouwtjes zetten of andersom?

Berichtdoor Geckogek » vr 20 mei 2016, 11:35

Hoi, hoi, Ik wil dus graag kweken met mijn wimpertjes, maar vraag me af wat het beste werkt.
De man in het terra bij de vrouwtjes zetten (2 vrouwen) of de vrouwtjes om de beurt een tijdje bij het mannetje laten.
Ik moet zeggen dat het terrarium van de vrouwen groter is (60 breed bij 45 diep bij 90 hoog). Die van het mannetje is 45 bij 45 bij 60 hoog.
Ik heb ook nog een vrouw alleen zitten (in een 40 bij 40 bij 80) omdat ze de andere vrouwen niet met rust liet. Misschien is het beter om haar bij de man te zetten in plaats van andersom?
Ben benieuwd hoe jullie erover denken en wat jullie ervaringen zijn hiermee.

Groetjes Sabrina
Geckogek

Naam: Voor & Achternaam

Re: Man bij de vrouwtjes zetten of andersom?

Berichtdoor Jewel » vr 20 mei 2016, 23:35

Altijd een man bij de vrouwen zetten. Omgekeerd zet je een dier in het territorium van je man, wat niet altijd positief afloopt.

Als je toch een vrouw in het terrarium van je man wil zetten, haal de man er dan eerst even uit om het terrarium te herorganiseren en ze er dan samen terug in te zetten. De man gaat dan ook niet meer herkennen dat dit zijn territorium was en gaat dan geen enkel probleem maken van de 'indringer'.

Over wimpergekko's zelf weet ik niet zo heel veel, maar dit is me vroeger nog al verteld en heb het bij alle gekkosoorten die hou ook altijd zo gedaan (zonder enige problemen).
4.3.3 Eublepharis Macularius
6.8.0 Stenodactylus Sthenodactylus
2.4.0 Stenodactylus Petrii
1.3.0 Cyrtopodion Scaber
1.1.0 Cyrtodactylus Peguensis
1.0.0 Underwoodisaurus Milii

RIP Taco † 10-01-2014
RIP Nephthys † 13-02-2015
RIP Galaxy †
Jewel

Naam: Dana Ceulemans

Berichtdoor Geckogek » za 21 mei 2016, 09:57

Dank je wel voor de informatie. Ik kon daar nergens info over vinden op internet.
Ik had wel al het vermoeden dat je het mannetje bij de vrouwtjes moet zetten maar ik wilde graag bevestiging.
Nu.. dan ga ik de man erbij zetten. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.
Is er eventueel nog iets waar ik op moet letten?
Is het bijvoorbeeld te verwachten dat de vrouwtjes van hem wegvluchten of dat er (in staarten) gebeten wordt.
Moet ik ingrijpen als er alleen maar achter elkaar aangejaagd word en er verder ogenschijnlijk niets gebeurd?
Wanneer zal ik de man weer naar z'n eigen terra verhuizen?
Ik wil het graag goed doen!

Sabrina
Geckogek

Berichtdoor Jewel » za 21 mei 2016, 10:21

Bij paargedrag wordt er inderdaad in staart en/of nek van da vrouw gebeten.

Hou het gedrag van je man een beetje in het oog, als hij je vrouwen te hard uitput door de heeele tijd te willen paren, zou ik deze er niet langer dan een paar weken bijlaten, anders kan je deze gerust een heel seizoen er bij laten zitten.

Zeker bij de 2 vrouwen zou dit normaal geen probleem moeten zijn, dan kan hij zijn aandacht verdelen over 2, het is bij die ene die apart zit dat dat je volgens mij het hardste op gaat moeten letten (ook aangezien het volgens je beschrijving nogal een dominant type is).

Je gaat alleen moeten ingrijpen (en ze dus terug uit elkaar halen) als er echt gevochten gaat worden, die kans is wel vrij klein.

Wil je toch je man zo snel mogelijk terug apart zetten, dan ga je af en toe moeten kijken of je vrouwen al met eieren zitten.

Ik, persoonlijk, laat mijn mannen de hele tijd, op de winterrust na, bij m'n vrouwen zitten en heb er op deze manier nooit problemen mee gehad.
1.3.0 Cyrtopodion Scaber

RIP Taco † 10-01-2014
RIP Galaxy †
Jewel

Naam: Dana Ceulemans

Berichtdoor Geckogek » za 21 mei 2016, 11:03

Ik ga ze goed in de gaten houden. De man gaat sowieso eerst bij de twee vrouwen. Dan kan hij alvast oefenen want tenslotte is het voor hem ook de eerste keer! ;)
Daarna is het even kijken hoe het gaat bij mijn andere vrouwtje. Zij heeft al eens eitjes gelegd (was niet bij mij) Ze is een heel leuk diertje maar inderdaad wel wat dominant.
Mijn mannetje is echter ook niet een verlegen type. De bak is natuurlijk ook nog kleiner dus ik ben benieuwd hoe dat zal gaan. En of ze niet veel te veel herrie maken samen.
Haar terra staat namelijk boven op de overloop en soms willen wel wij slapen 's nachts.

Bedankt voor je reakties!!
Ik ga ze vandaag (begin avond) bij elkaar zetten. :Mja

Groeten Sabrina
Geckogek

Berichtdoor Jewel » za 21 mei 2016, 22:37

Geen probleem, veel succes ermee! :)
1.3.0 Cyrtopodion Scaber

RIP Taco † 10-01-2014
RIP Galaxy †
Jewel