Dreamgeckos.com

Wimpergekko vraagjes

Wimpergekko vraagjes

Berichtdoor Bloem » di 07 jun 2016, 10:18

In mijn voorsteltopic gaf ik het al aan, mijn kinderen en ik willen een wimpergekko nakweekje aanschaffen. Met diverse soorten reptielen (waaronder enkele gekko soorten) heb ik ervaring maar de wimpergekko is nieuw voor mij (op een weekje oppassen tijdens een vakantie na). Ik heb me al flink ingelezen en wil binnenkort beginnen met de voorbereidingen. Nu heb ik vast een paar vragen:

1. Wat doen jullie tijdens hele warme dagen/hittegolf? Is dit niet te warm voor deze soort? Of kan dit geen kwaad voor een paar dagen?
2. Ik heb al gelezen dat iedereen zo zijn eigen manier van verzorgen heeft, maar klopt het dat een lamp niet nodig is mits het terrarium op een lichte plek staat en er een dag/nacht ritme is? Ik heb het dus niet over een warmtelamp.
3. Ik weet niet of ik het hier mag vragen, maar kan iemand misschien een betrouwbare kweker aanbevelen? Iemand die regelmatig nakweek heeft? Kleur/morph maakt me niet uit.

Bedankt!
Bloem

Re: Wimpergekko vraagjes

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 08 jun 2016, 20:48

Hoi.

1: als het hier te warm werd dan verhuisden we ze vroeger naar de kelder of een andere koele plaats, nu hebben we een goed geïsoleerde ruimte dus is het niet meer nodig maar oververhitting is echt niet goed voor ze en je zou toch zeker onder de 26°C moeten proberen te blijven.

2: wij zouden er onder het motto "beter voorkomen dan genezen" toch wel een 5.0 UV-B lampje boven hangen van Zoomed oid. Zeker vrouwen en dieren die nog moeten groeien zullen dit erg op prijs stellen.
Ook als je met echte planten moest willen werken is een beetje extra verlichting meestal niet overbodig.

3: kwekers genoeg, maar het is misschien wel handig als je effe vermeld waar je woont, een kweker in Brussel is mss niet zo handig als je bv. in Amsterdam woont. ;)

Groeten.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Bloem » wo 08 jun 2016, 20:54

Bedankt voor je reactie!
Ik woon vlakbij Amsterdam ;)
Bloem

Berichtdoor Bloem » do 09 jun 2016, 17:37

Nog even een vraag over de uv lamp die je noemde. Kan deze gewoon in het terrarium geplaatst worden? Of wordt deze warm ivm verbranden?
Bloem

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 12 jun 2016, 06:25

Buiten de bak is sowieso het beste, maar als je bak hoog genoeg is kan ze er ook wel in, UV lampen worden niet heel warm.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Bloem » zo 12 jun 2016, 06:52

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik de lamp buiten de bak zou moeten monteren. Het uiteindelijke terrarium wordt 80 cm hoog. Bedankt voor je reactie!
Bloem

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 12 jun 2016, 07:12

Die kan je gewoon in een losse fitting op je verluchting leggen, of er een lampenkap opzetten.., maar als je 80 cm hoogte hebt is in de bak hangen ook geen probleem hoor.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Bloem » zo 12 jun 2016, 07:14

Ok, bedankt! Dan probeer ik het gewoon en bevalt het niet, dan leg ik hem er alsnog op.
Bloem

Berichtdoor Bloem » zo 12 jun 2016, 14:46

Ik heb nog een vraagje. Ik weet dat CGD van Repashy goed voer is. Nu las ik dat veel wimpergekko's het voer van Pangea lekkerder vinden en het diertje wat ik op het oog heb krijgt dit ook al. Is dit voer net zo goed? En moet ik ook nog minerall indoor toevoegen aan dit voer?
Bloem

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 12 jun 2016, 16:45

Dat is even goed hoor, Pangea word hier ook beter gegeten.

Als ze dat goed eten dan moet je normaal niets meer van extra supplementen geven, misschien een beetje calcium maar verder niks.
Vergeet ze zeker ook niet wekelijks een beetje levend voer te geven, en wat vers fruit mag ook altijd, hier krijgen ze regelmatig een banaan of wat bosvruchten oid.
Zo divers mogelijk voeren is altijd het beste en gezondste voor je dieren.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Volgende

Keer terug naar Algemeen