Dreamgeckos.com

Bevruchting vrouw U.Milii

Bevruchting vrouw U.Milii

Berichtdoor kowatskov » zo 03 feb 2013, 17:17

Ik lees overal dat een Underwoodisaurus Milii vrouwtje ongeveer 4 legsels per broedseizoen (jaar) kan leggen bestaande uit 2 eieren.
Ik vroeg mij af of dit kon na 1 enkele bevruchting? of dat je de man na het eerste legsel weer opnieuw bij de vrouw moet plaatsen zodat ze kunnen paren en zij opnieuw eitjes kan aanmaken?
1.1 Underwoodisaurus Milii

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Naam: Voor & Achternaam:

Re: Bevruchting vrouw U.Milii

Berichtdoor jean_s » zo 03 feb 2013, 21:11

De meeste gecko soorten kunnen na één bevruchting meerdere legsels hebben. Er zijn zelfs vrouwelijke slangen die in gevangenschap al jaren appart zaten die ineens eieren legde die bevrucht waren.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor kowatskov » zo 03 feb 2013, 21:35

Wederom bedankt voor het beantwoorden van m'n vraag!

Dan zal ik het mannetje na de paring weer apart zetten, (als het lukt om dit waar te nemen.)

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Berichtdoor jean_s » ma 04 feb 2013, 10:15

kowatskov schreef:Wederom bedankt voor het beantwoorden van m'n vraag!

Dan zal ik het mannetje na de paring weer apart zetten, (als het lukt om dit waar te nemen.)

Je kan ze best wel een paar keer laten paren, ik heb net een trio luipaardgecko's samengezet een paar dagen geleden en ik heb de man al zeker 3 keer met hetzelfde vrouwtje zien paren, dan is de bevruchting beter denk ik.

Ik heb mijn milii man tijdens de winter nu ook appart zitten maar die heeft wel de rest van het jaar gewoon bij de vrouwtjes gezeten, hij kon zijn aandacht wel verdelen over twee vrouwtjes natuurlijk, maar ik denk dat het zeker geen kwaad kan om ze een tijd samen te laten zitten.

Als je merkt dat de man wilt paren en dat het vrouwtje hem bijt en probeert weg te lopen zet je de man natuurlijk weer appart. Ga er wel van uit dat ze elkaar sowieso bijten als ze paren dus het is pas als het vrouwtje echt weg wilt bij de man.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor kowatskov » ma 04 feb 2013, 12:22

Bedankt voor je heldere informatie!

Als je het mannetje het hele jaar door bij het vrouwtje hebt zitten, wordt er dan niet het hele jaar door gepaard? of hebben ze echt een koudere periode nodig?

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Berichtdoor jean_s » ma 04 feb 2013, 14:21

kowatskov schreef:Bedankt voor je heldere informatie!

Als je het mannetje het hele jaar door bij het vrouwtje hebt zitten, wordt er dan niet het hele jaar door gepaard? of hebben ze echt een koudere periode nodig?

Voor zover ik weet hebben de meeste Australische soorten een winterrust nodig zodat ze het jaar daarop kunnen paren. Het kan zijn dat ze het zonder winterrust ook wel doen. Een man kan in principe heel het jaar door paren maar het vrouwtje gaat dit fysiek niet aan kunnen. Tijdens de paar periode ook zeker extra voeding en calcium geven. Ik heb het nog niet geprobeerd maar als de milii's volwassen zijn zou je ze ook pinky's kunnen geven (baby muis, max 2 dagen oud). Die zitten bomvol vitamine en calcium. Je zou ze dan per keer dat ze legd een pinky kunnen geven, dan gaat ze normaal niet afvallen tijdens het paar seizoen.

Ze hebben zeker wel een seizoen om te leggen, bij luipaardgecko's kun je duidelijk zien wanneer ze ovuleren en dat is vaak elk jaar rond dezelfde periode, als ervoor een man wilt paren gaat dit mis en zal ze normaal proberen van de man weg te geraken.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor kowatskov » vr 26 apr 2013, 11:35

Deze vraag hoort niet helemaal in dit topic, maar anders blijf ik topics aanmaken,

M'n vrouwelijke U.Milii heeft gisteren 1 ei gelegd, in plaats van 2.
Het ei dat gelegd is zit er prima uit.
Als ik in haar buik kijk zie ik misschien nog 1 klein eitje zitten, maar deze is niet veel groter dan een erwt als het al een ei is.

Komt dit vaker voor? en waar zou het aan kunnen liggen?

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Berichtdoor jean_s » vr 26 apr 2013, 15:51

Dan zal het wel geen ei zijn dat je ziet denk ik maar eerder vetreserve ofz. Ik denk dat dit soms wel voorkomt één ei leggen, bij mij hebben twee gecko's ook eerste twee eieren gelegd en dan één. Het waren wel luipaardgecko's.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor nandooo » vr 26 apr 2013, 18:49

hallo,

zou het kunnen zijn dat ze maar 1 ei legt omdat het haar eerste legsel is?
dat gebeurt vaker.

mvg
nandooo

Berichtdoor kowatskov » za 27 apr 2013, 20:11

Bedankt voor de reacties,

Ze heeft hiervoor wel 2 eitjes gelegd in 1 keer.
Ik dacht misschien was ze te weinig op kracht gekomen van het eerste legsel waardoor ze maar 1 ei kon aanmaken.

3.1 Bombina Orientalis
kowatskov

Keer terug naar Algemeen