Dreamgeckos.com

Kweekplannen Australische gekko's 2015

Kweekplannen Australische gekko's 2015

Berichtdoor roger » di 09 dec 2014, 07:19

Opnieuw de Vraag: Wat zijn jullie kweekplannen voor ''2015''?

1 Welke dieren hopen/verwachten jullie dit jaar te kweken?
2 Hoe is jullie winterregime? Wanneer heb je de dieren samen gezet? of zaten ze al samen?
3 Wat voor een leg bak en substraat voor in die leg bak gebruik je?
4 Wat voor broedsubstraat gebruiken jullie hiervoor? En in wat voor een verhouding?
5 Wat voor een incubator/broedstoof gebruiken jullie? Welke incubatietemperaturen?
6 Eventuele op en aanmerkingen?

Iedereen alvast heel veel succes voor het komend jaar.
2.3 Strophurus Ciliaris
1.3 Strophurus Taenicauda
1.2 Strophurus Intermedius
2.3 Diplodactylus Pulcher
2.3 Diplodactylus Granariensis rex
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
2.2 Saltuarius Salebrosus
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Re: Kweekplannen ausstralische gekko's 2015

Berichtdoor roger » di 09 dec 2014, 08:21

Mijn lijstje met te kweken soorten in 2015 is:

Strophurus Taenicauda (1.2)
Strophurus Ciliaris (2.3)
Strophurus Wellingtonae (1.1) Later op het jaar komt hier nog 1 vrouw bij. Deze is voorlopig nog te jong.
Diplodactylus Galeatus (2.3)
Diplodactylus Granariensis (1.2)
Diplodactylus Pulcher (2.4)
Diplodactylus Tesselatus (1.1)
Nephrurus Vertebralis (1.2) Later op het seizoen. Ze zijn nu nog groeiende.
Nephrurus Delaeni (1.2) Later op het seizoen. Ze zijn nu nog groeiende.

Mijn koppel Saltuarius Wyberba zijn voorlopig nog niet in te zetten voor de kweek, daar deze soort 2,5 jaar nodig heeft om volwassen te worden.
Verder verwacht ik nog te kweken met Pachydactylus Rugosus en Pachydactylus Vanzylii. Maar dit zijn Afrikaantjes.

Mijn winterregime is als volgt: Ik ben 1 september begonnen met het aantal lichturen langzaam terug te brengen van 14, naar 8 uur. Op 1 november waren de 8 uur bereikt, en is de complete verlichting en verwarming in de kamer uit gegaan. De kamer bereikte een temperatuur van 17 graden het s'nachts, en 19 graden overdag. Dit laat ik zo tot 1 januari. Tijdens deze periode voer ik helemaal niet. Op 1 januari zet ik de lampen weer aan op het minimaal aantal uren. Dan bouw ik ze weer terug op naar 14. Dit doe ik altijd verspreid over 4 weken. Op 1 februari zijn de 14 uur weer bereikt. Mijn Diplodactylus heb ik gesplitst overwinterd. Deze zet ik weer samen als de 14 uur bereikt zijn. De vrouwen hebben dan 4 weken de tijd gehad om bij te komen van de koele periode, en eerst goed te gaan eten. Het liefst zou ik de Strophurus ook apart overwinteren, maar hier had ik geen mogelijkheid toe ivm nakweek van vorig jaar die nog ruimte in beslag nam.

Ik gebruik voor mijn Diplodactylus kleine legbakjes gelijk aan reptishelters small. Opening aan de zijkant, en gevuld met een zand/cocopeat/spagnom mos mengsel, dat licht vochtig gehouden wordt. Dit is zeker een must voor deze soorten ook ivm de vervelling. Deze vochtige schuil en eilegplaats plaats ik in het koele gedeelte van hun terrarium.
Voor de Strophurus gebruik ik 1 liter schepijs bakken die niet doorzichtig zijn en een kleine opening hebben aan de bovenzijde. Deze vul ik voor 2/3e deel met het zelfde mengsel. Ik zet een stokje hout door de opening naar binnen zodat erin gevallen voedseldieren ook de mogelijkheid hebben om er weer uit te klimmen. Anders liggen daar allemaal stinkende dode krekels in.

Voor de incubatie gebruik ik 2 ronde Jaegers. In elke Jaeger staan 7 Geo's. Dat is een systeem dat eitjes uitbroed bij een hoge luchtvochtigheid, maar de eitjes niet in contact brengt met het broedsubstraat. Ze kunnen dan niet te veel vocht opnemen, en dan wordt de eischaal niet te taai. Dit is vooral belangrijk bij de Diplodactylus. Als de schaal te taai is, hebben ze vaak niet genoeg kracht om er doorheen te komen, en stikken ze op het laatste moment in het eitje. In elke Geo is ruimte voor 8 eitjes. Op dit systeem heb ik dus de mogelijkheid om 56 aussies uit te broeden. Afgelopen jaar heb ik nog een derde broedstoof in moeten zetten omdat de Jaegers vol waren. Dit is een reptibator met 2 Sim containers erin. Ik ben van plan om dit jaar weer een incubatietemperatuur van 27 tot 28 graden te gebruiken.

Ben eens benieuwd naar jullie plannen.
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Re: Kweekplannen ausstralische gekko's 2015

Berichtdoor Tamara & Kevin » di 09 dec 2014, 11:05

Tof, als alles goed gaat kweken we van Australische gekko's hier volgend jaar met..,

1.1 Strophurus taenicauda
1.2 Strophurus spinigerus
1.2 Strophurus ciliaris
2.2 Strophurus krisalys

We zijn in de maand oktober van 13 uur naar 8 uur gegaan, waarbij eind oktober alle lichten zijn uitgegaan.
Ze staan in een vrij donkere kamer dus alles zomaar uitdoen dat werkt hier niet, voor hun dag en nachtritme hebben we nu een slinger kerstverlichting die 8 uur brand op hun bakken gelegd. Anders zijn ze 24/24 uur wakker, en dat kan ook niet goed zijn.
Temperaturen overdag liggen hier rond 18°C en s'nachts koelt het af tot zo'n 12-13°C.
Als ze anders 3-4 x per week eten krijgen dan is dat nu nog 1-2 keer per week, de dieren worden om de 3 weken ook gewogen om te kijken of ze niet teveel afvallen natuurlijk.
Sproeien blijven we gewoon om de 2-3 dagen lichtjes doen en hun drinkbak blijft er natuurlijk ook gewoon bijstaan.
Begin januari gaan we dan eerst de UV verlichting aandoen en elke week een uur bijgeven, na 2 weken gaat dan ook de warmtelamp terug mee aan.
Begin februari zullen we dan terug op 13 uur licht zitten en dan gaan de mannen, die nu allemaal apart zitten opnieuw bij de vrouwen en mogen ze eraan beginnen.

Legbak is een groot uitgevallen bamibak van 1 liter, ondoorschijnend natuurlijk, met bovenaan een gaatje van ongeveer 2 cm doorsnede, en hierin een turf/zandmengsel waarmee we de bak voor iets meer dan de helft vullen.

Incuberen gaan we waarschijnlijk gewoon in zowel ronde plastiek bakjes of krekelbakjes op vermiculiet doen, verhouding 1:1.
Maar kan wel zijn dat we zaterdag in Hamm ook eens gaan kijken en eens een paar van die Geo bakjes gaan proberen, nu we toch weten hoeveel er in zo'n ronde Yaeger passen. :D

We gebruiken 3 broedstoven, 2 ronde Yaeger FB 50's en een grote Yaeger FB 80, vandaar ook de 2 verschillende incubatiebakjes.
Temperaturen zullen ingesteld worden op 26-27 en 28°C.

We hopen volgend jaar ook nog een koppel Strophurus wellingtonae en Nephrurus amyae bij te kopen maar die zullen dan ongetwijfeld nog te jong zijn om al te kweken.
En een koppel Saltuarius zou ook wel leuk zijn moest dat er dan eindelijk toch nog bijkomen. :Haha

In elk geval ook van ons aan iedereen veel succes gewenst.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Re: Kweekplannen Australische gekko's 2015

Berichtdoor roger » wo 17 dec 2014, 19:13

Sow. Dat loopt niet meer echt storm he. Voorgaande jaren ging dit heel anders. haha :Haha
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor SL-Gecko's » wo 17 dec 2014, 21:39

Ha ik durf me verw8ingen haast niet te plaatsen :P ,hier ff een snelle lijst....

1.3 Strophurus ciliaris ciliaris
2.2 Strophurus Rankini
1.2 Strophurus Taenicauda Taenicauda
Strophurus spinigerus
Strophurus krisalys
Strophurus intermedius
Strophurus williamsi
2.2 Lucasium stenodactylum
1.3 Underwoodisaurus milii
1.1 Nephrurus amyae
1.1 Nephrurus levis levis
Nephrurus wheeleri
Afbeelding
Afbeelding
SL-Gecko's
Beheerder

Naam: Sander Leijdens

Berichtdoor peter b » do 18 dec 2014, 18:42

Hey,

Weinig Australiërs hier:
Diplodactylus galeatus en D. cf. furcosus. En hopelijk van beide nakweek volgend jaar. Voor de rest ga ik volledig voor de Magache :Cool
Groeten,
Peter
peter b

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Jewel » do 18 dec 2014, 19:15

Ik heb enkel 1.1 Underwoodisaurus Milii, ze zijn ondertussen oud en zwaar genoeg om te kweken dus hopelijk ga ik hiervan volgend jaar eieren hebben.. :)
4.3.3 Eublepharis Macularius
6.8.0 Stenodactylus Sthenodactylus
2.4.0 Stenodactylus Petrii
1.3.0 Cyrtopodion Scaber
1.1.0 Cyrtodactylus Peguensis
1.0.0 Underwoodisaurus Milii

RIP Taco † 10-01-2014
RIP Nephthys † 13-02-2015
RIP Galaxy †
Jewel

Naam: Dana Ceulemans

Berichtdoor roger » do 15 jan 2015, 15:19

Ik heb zojuist de eerste zwangere D.Granariensis gespot. :-) Het seizoen is begonnen. Yeah
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor roger » ma 26 jan 2015, 14:36

Ik heb zaterdag al de eerste Aussie eitjes gevonden voor 2015. Diplodactylus Granariensis. :-) Ik heb ook al diverse paringen gezien van andere diplodactylus en strophurus. Nu komt de drukke periode er weer aan. Yeah
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator

Berichtdoor roger » ma 09 feb 2015, 03:29

Gisteren weer 2 mooie granariensis granariensis eitjes gevonden!
2.3 Strophurus Ciliaris
3.3 Lucasium Byrnei
2.2 Lucasium Damaeum
2.2 Saltuarius Wyberba
1.1 Ptenopus Kochi
roger
Moderator