Dreamgeckos.com

Legbakje C. Ciliatus

verslagen en foto's van nakweek

Legbakje C. Ciliatus

Berichtdoor Python » ma 10 maart 2014, 16:49

Even een vraag.... hoe ziet volgens jullie het ideale legbakje eruit voor een Wimpertje?
Ik heb bakjes van de chinees en kan het zo in het terrarium ploffen, maar ik ben benieuwd naar wat de wimpertjes het fijnste vinden.
Opening bovenop, of aan de voor of zijkant?
Gecamoufleerd ja of nee?
Plaats? In de hoek of meer het midden van de bak?
Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar, dit voornamelijk omdat Selene nogal rond aan het zoeken is in de bak, en ik hoop eigenlijk dat dat is omdat het 'seizoen' binnenkort gaat beginnen, en ik wil het zo comfortabel mogelijk voor haar maken.
Foto's van suggesties zijn natuurlijk ook welkom :)
3.5.3 Correlophus Ciliatus
1.1.0 Rhacodactylus Auriculatus
1.7.0 Eublepharis Macularius
2.4.0 Tropiocolotes Tripolitanus

http://www.facebook.com/JolexReptiles
Python

Naam: Alex

Re: Legbakje C. Ciliatus

Berichtdoor Tamara & Kevin » ma 10 maart 2014, 17:17

Goh, hier kunnen we weinig nuttigs op antwoorden, voor de onze is alles goed , zolang het maar niet in een legbak is. XD
Alles hebben we geprobeerd, zelfs zonder substraat, enkel nog een legbak en 2 planten, eitjes gevonden onderin de bloempot tussen de wortels van de plant :Nea met veel tegenzin dan toch maar plastiek planten geprobeerd, eitjes gewoon los op de grond naast de legbak, en dit door 2 vrouwen. Über nerd
Weet dat het meestal wel gewoon goed gaat maar hier lijken ze er niks van te moeten weten, enkel het mannetje zag er een goede slaapplaats in... :)
We hebben nu dus ook geen legbak meer, een dikke laag substraat en eens om de 2 weken graven we op de plekken waar ze leggen en hebben tot nu toe alle eitjes al gevonden, meestal kiezen ze toch hetzelfde plekje en dikwijls zien we ze ook wel bezig als ze aan het graven zijn dus weten we wel waar we ze moeten gaan zoeken. ;)
Tamara & Kevin
Global Moderator

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor Brams_rhacos » ma 10 maart 2014, 18:54

Voor m'n wimpergekko's heb ik een exo terra snake cave (medium) die links vanvoor in de terrarium staat (er hangen bladeren over waardoor het wat meer privacy geeft) Dit is gevult met mos en wat cocopeat. En in m'n andere terrarium heb ik geen legbak, aangezien het maar een enkel koppeltje is die gewent zijn aan wat aandacht (hanteren ed, al doe ik dat amper nog). De vrouw legt wel meestal aan de zijkanten van de terrarium, maar dit kan ook zijn omdat daar voornamelijk gesproeid word.

Mvg

Bram
Mijn collectie:
1.2.19 Correlophus ciliatus (zijn overigens allemaal te koop, voor meer informatie, PB)
1.1 Uroplatus henkeli
2.3.1 Uroplatus sameiti

0.0.2 Achatina fulica
Brams_rhacos

Naam: Bram Camps

Berichtdoor DustyZOO » ma 10 maart 2014, 21:19

Ik heb ook zo'n snake cave, maar allebei de wimpers leggen alleen op plekken waar de eieren heel stevig vast komen te zitten. Tegen het glas/de achterwand aan ingegraven, of tegen een bloempot/iets anders aan, of leuker nog, er helemaal onder :')
Afbeelding

1.1.1 Rhacodactylus auriculatus
2.3.4 Correlophus ciliatus
1.5.2 Goniurosaurus hainanensis
0.0.4 Goniurosaurus araneus
2.1.0 Natrix maura
0.1.0 Brachypelma smithi
DustyZOO
Moderator

Naam: Kim Bobeldijk

Berichtdoor Brams_rhacos » ma 10 maart 2014, 22:02

Had ik ook, totdat ik het substraat vervangde met reptibark, hierdoor is die ondergrond niet zo vochtig en leggen ze daardoor liever in de legbak.. werkt natuurlijk niet allemaal (is bij Tamara en Kevin gebleken :p)

Mvg
Mijn collectie:
1.2.19 Correlophus ciliatus (zijn overigens allemaal te koop, voor meer informatie, PB)
1.1 Uroplatus henkeli
2.3.1 Uroplatus sameiti

0.0.2 Achatina fulica
Brams_rhacos

Berichtdoor thomasd97 » ma 10 maart 2014, 22:42

Ik gebruik voor mijn wimpergekko's een snake cave large met spagnum mos, maar heb nog geen eitjes gevonden helaas, alleen wel sterk het vermoeden dat het ene vrouwtje zwanger is, worden de eerste eitjes, dus... spannend. Ik heb inderdaad ook redelijk droog substraat zodat ze niet door de hele bak heen gaan leggen (althans dat is de bedoeling)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9105P met Tapatalk
gr. Thomas

In mijn bezit:
2.1 Correlophus Ciliatus

In mijn broertjes bezit
0.1 Correlophus Ciliatus
thomasd97

Berichtdoor Python » di 11 maart 2014, 05:46

OK, ik hoor redelijk vaak Snake Cave, wel of niet succesvol is een ander verhaal.
Als ik het concept van de snake cave even bekijk, zit het gat in ieder geval aan de bovenkant, dus als ik in het bakje van de chinees in de deksel een rond gat snij, het bakje ingraaf, Spaghnum mos erin doe (heb ik nog liggen) de deksel erop en camoufleer, zou dat een beetje 'goed' zijn?

Python

Berichtdoor Brams_rhacos » di 11 maart 2014, 08:04

Normaal gezien moet dat even goed lukken als een snake Cave, zorg wel dat je geen scherpe kanten langs de ingang van het legbakje hebt, en dat het gat groot genoeg is. Dan zorgen dat je substraat erin vochtiger is als hetgeen buiten de legbak en hopen dat ze niet moeilijk doen en erin leggen;p

Mvg
Mijn collectie:
1.1 Uroplatus henkeli
2.3.1 Uroplatus sameiti

0.0.2 Achatina fulica
Brams_rhacos

Berichtdoor Python » di 11 maart 2014, 20:09

Ik ga binnenkort gewoon eens even flink m'n best doen :)
Bakje met mos, ingegraven zonder deksel, zou dat ook kunnen werken?

Python

Berichtdoor Kirsten » di 11 maart 2014, 22:03

Wij gebruiken ook de Snake Caves van exo terra (Large) gevuld met spagnum mos. 90% van de eieren worden hierin gelegd, een enkele eigenwijs legt ze onder de legbak. wij gebruiken overigens reptibark op de bodem, dus die is van zichzelf niet erg vochtig en we hebben geen echte planten in de terrariums (en dus ook geen potten met aarde) want ik weet uit ervaring dat ze ze anders graag in de aarde gaan leggen van de planten.
feitelijk zou een bakje ingraven, of slechts 1 hoek ander substraat wat vochtiger is ook moeten werken, ik heb alleen wel het idee dat ze graag wat beschutter zitten als ze de eieren leggen. Wij hebben namelijk ook vrij veel vrouwen die er gerust een dag bovenop blijven zitten (en denk dat niet dat je zonder kleerscheuren de eieren weg kunt halen haha).
Kirsten

Naam: Voor & Achternaam

Volgende

Keer terug naar Nakweek