Dreamgeckos.com

Toevallig 2 legsels gevonden.

verslagen en foto's van nakweek

Toevallig 2 legsels gevonden.

Berichtdoor loefah » ma 07 apr 2014, 20:03

Hoi allemaal,

Het is een tijd geleden dat ik hier gepost heb, en ik heb inmiddels een mannetjes wimpergekko aangeschaft, die zit nu sinds november bij mijn vrouwtje en binnen een week was het toen al raak.
Half december ben ik gaan zoeken, maar had toen niets gevonden, ook de keren daarna kon ik nooit wat vinden en begon dus te denken dat mijn vrouwtje onvruchtbaar was.

Dit weekend werd het tijd om heel de bak onder handen te nemen en ook een nieuwe ondergrond in me terrarium te plaatsen. Terwijl ik de bak aan het verschonen/leegruimen was ben ik 2 verschillende legsels tegen gekomen (3 eieren in totaal).

Helemaal niet voorbereid en geheel onverwachts kwam ik dus 3 eieren tegen, en de kans is groot dat 1 of misschien wel alle 3 de eitjes zijn omgedraaid. Hoe snel en hoe kan ik dat zien, en betekent dat ook 100% zeker dat er dan niets levends meer uit komt? Ik heb wel alle 3 de eitjes gecandled, en er zit wel wat roods in ( in het grootste (eerste ei zie ik best wel veel rood, maar zie niet echt een gekko'tje er in))
Is dit een goed teken, of word dat niets?

Ik heb de eitjes nu boven me terrarium staan in een krekelbakje gevuld met cocopeat. Eerst had ik geen gaatjes in de bovenkant van het bakje gedaan, maar toen ontstond er condens en hingen er overal druppels, nu dus met een fijne naald een aantal gaatjes in de bovenkant geprikt, maar het is nog steeds wat vochtig, het beslaat zeg maar. Is dat nog steeds te vochtig of nu gewoon met rust laten zodat het vanzelf wel bij trekt?

Verder nog tips wat ik kan doen/op moet letten.

Ik ga zondag ook naar houten, nog iets wat ik aan moet schaffen voor de kweek? Perliet of hatchrite bijvoorbeeld?

Groeten Loefah.
loefah

Naam: Voor & Achternaam:

Re: Toevallig 2 legsels gevonden.

Berichtdoor jootje41 » ma 07 apr 2014, 22:50

rode vlekken in het ei betekent dat het bevrucht is. als je veel rood ziet is het ei best al ver ontwikkeld.
ik zou ze gewoon laten liggen en kijken wat er van komt.
ik kan je niet helpen met LV en temperatuur, ik heb geen wimpertjes..
ik broed zelf uit in vermiculiet, maar hatchrite is ook wel goed, en al kant en klaar
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Naam: Voor & Achternaam

Berichtdoor loefah » wo 09 apr 2014, 19:06

Oke thanx, ik zie wel wat er van komt :P

Alleen denk ik dat de druppels die zich vormen in het bakje niet echt ideaal is?
loefah

Berichtdoor Tamara & Kevin » wo 09 apr 2014, 19:11

loefah schreef:Oke thanx, ik zie wel wat er van komt :P

Alleen denk ik dat de druppels die zich vormen in het bakje niet echt ideaal is?

Meer verluchting maken
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor loefah » vr 30 mei 2014, 18:45

Het is nu bijna 2 maanden geleden dat ik de 3 eitjes gevonden heb, en kwa luchtvochtigheid en temperatuur gaat/zit alles wel goed.
Er zit geen schimmel op de eitjes en er zitten ook geen deuken in, wel komen er wat bruine vlekjes aan de buitenkant van het ei, nu heb ik daar al op gegoogled maar ik heb nog niet gevonden wat dat is en wat de oorzaak daarvan is. Wat zou dat kunnen zijn volgens jullie?

2 van de 3 eitjes zijn goed gegroeid, 1 daarvan is wel iets gegroeid heb ik het idee, maar blijft kleiner dan de andere.
Zoals in mijn eerste post van dit topic te lezen is, zijn ze misschien allemaal wel omgedraaid geweest, wanneer zie je dat dan?
Zouden de gekko's dan nog doorgroeien in het ei en dan dood gaan als ze volgroeid zijn in het ei, of stoppen ze al eerder met groeien?
Want bij het grootste (eerste eitje) zie ik duidelijk het lichaam en de staart van het diertje, maar ik kon nog weinig beweging in het eitje vinden.

Hopelijk hebben jullie de antwoorden op mijn vragen,

Groeten Loefah
loefah

Berichtdoor jootje41 » vr 30 mei 2014, 23:14

ik neem aan dat de eitjes vlak in het begin gedraaid zijn? als het ei daarna nog groeit zal er nog wel een levend jong in zitten.
het dier beweegt misschien niet veel omdat er weinig ruimte is. gewoon nog even geduldig afwachten maar ;)

het is wel logisch dat 1 eitje achterblijft in groei, dat ei is waarschijnlijk gewoon later gelegd
1.0 tremper albino
0.3 wildkleur
0.1 hypo TUG snow
0.2 hypo TUG snow het tremper albino
0.3 wildkleur het tremper albino
0.0.1 wildkleur het tremper albino
0.0.2 hypo het tremper
0.0.4 hypo TUG snow het tremper albino
0.0.3 phantom
0.0.3 tug snow het tremper
0.0.1 tremper albino

https://www.facebook.com/pages/TUGs-and-phantoms/314399778737056
jootje41

Berichtdoor Brams_rhacos » za 31 mei 2014, 20:34

Gewoon geduld hebben denk ik :) Heb soms ook dat er bruinige plekken op de eieren komen maar heb er nog nooit problemen door gehad. Overigens wat je best kan doen als je eieren hebt is er direct of na enkele dagen eens door te schijnen met een zaklamp zodat je het oranje cirkeltje ziet zitten, dat zou je dan best aan de bovenkant moeten leggen dan weet je dat ze goed liggen.
Overigens moet je echt geduld hebben, bij wimpergekko's kunnen er altijd uitschieters zitten van incubatietijd, het snelst dat hier een dier uit het ei gekomen is was 82dagen dacht ik, het langst dat er een ingezeten heeft 160 dagen, allebei overigens perfect uitgekomen en zijn nog steeds gezond.

Mvg

Bram
Mijn collectie:
1.2.19 Correlophus ciliatus (zijn overigens allemaal te koop, voor meer informatie, PB)
1.1 Uroplatus henkeli
2.3.1 Uroplatus sameiti

0.0.2 Achatina fulica
Brams_rhacos

Naam: Bram Camps

Berichtdoor char » ma 02 jun 2014, 14:09

Hej,

Ik ben zelf ook nog maar net begonnen maar ik kan je wel zeggen dat zonder broedstoof eitjes best wel lang op zich kunnen laten wachten om uit te komen. Ik heb al gehoord dat het van 70 dagen tot wel 160 dagen kan duren eer ze uitkomen.
Als ik zie dat je van in december ze samen hebt steken en je neemt 4 weken voor legtijd en dan nog eens 4 weken voor de 2de keer dat ze legt.. kan het best kloppen in periode dat ze bijna zullen uitkomen.
Ook dat ze gegroeid zijn en de rode aders lijken me bevruchtte eitjes.

Het kleinere eitjes kan natuurlijk het eerste eitje geweest zijn dat vaak voor de eerste leg van de vrouw onbevrucht kan zijn..
Maar goed, dan heb je binnenkort hoogst waarschijnlijk nog 2 kleine rakkers bij!

In het vervolg zeker opletten als ze begint te graven 's nachts dat ze vaak 1 die dagen zal leggen.
Onze wimper heeft 's avonds beginnen graven en wij hadden de volgende dag al eitjes gevonden, behoorlijk diep in de aarde.
Het is altijd goed om gewoon eens rustig met 2 vingers dan los door de aarde te gaan en dan ga je minder kans hebben dat je ze zomaar eens vergooid tijdens het schoonmaken van je terra.

Hopelijk heb ik je wat geholpen en vooral veeeel succes met je lieve kleinerds binnenkort!
char

Berichtdoor loefah » za 07 jun 2014, 12:59

Bedankt voor de reacties allemaal, ik weet welke eitjes van het zelfde legsel zijn en tussen die eitjes zit wel wat verschil kwa groote.
Het eerste eitje, waar ik al een diertje in zag zitten is vandaag uitgekomen en mijn eerste baby is dus geboren :)

Wanneer mag ik die kleine rakker in zijn voorlopige bakje doen?
Waar ik normaal mijn voedsel dieren haal hebben alleen maar krekels vanaf maat 4, dit is natuurlijk veel te groot en ga dus via hun wel een kleinere maat krekel bestellen, maar kan ik in de tussentijd ook gewoon cgd erbij zetten, of pakt die dat sowieso niet?
loefah

Berichtdoor opelpower89 » za 07 jun 2014, 17:12

kleintjes pakken eerder levend voer mijn baby's zijn nu bijna een maand en eten alleen de stofkrekels,heb ook een coladopje pangea mix bij beide staan maar heb niet t gevoel dat t gegeten word
2.1.9 correlophus ciliatus
0.4 Eublepharis Macularius
1.1 homopholis fasciata

0.0.1 Ceratophrys cranwelli
1.1 hylea cinerea

0.1 morelia junglebredli x jaguar
0.1 corallus hortulanus
0.1 Pantherophis guttatus
opelpower89

Naam: mike

Keer terug naar Nakweek