Dreamgeckos.com

Nieuw huisdier

Nieuw huisdier

Berichtdoor yllanda » za 14 feb 2015, 13:10

Hallo,

Ik zou graag een nieuw huisdier willen en tijdens mijn zoektocht kwam ik steno's tegen. Ze lijken me hele leuke en interessante huisdieren, maar ik wil graag zeker weten of ze bij mij thuis goed terecht zullen komen. Ik heb hier al het een en ander gelezen, maar ik heb nog wel een paar vraagjes:

Hoe groot moet een terrarium zijn?
Ik heb een lege plank in de kast van 75x25x35. Eventueel kan ik de hoogte nog aanpassen. Ik zou de oppervlakte kunnen vergroten door verhogingen aan te brengen

Klopt het dat deze dieren het best in groepen gehuisvest kunnen worden? En hoe groot moet zo'n groep dan zijn? Is het mogelijk om enkel vrouwtjes te nemen?
Ik wil namelijk liever geen jongen en het moeten er ook niet te veel zijn.

Kunnen ze goed samen met andere huisdieren?
Ik heb twee huiskatten, waarvan 1 een echte jager. Zouden gekko's stress ondervinden van de aanwezigheid van de katten? Ik ben van plan ze in de woonkamer te zetten, dus ze hebben wel regelmatig contact met elkaar

Hoeveel tijd per week ben je ongeveer kwijt aan de verzorging?
Ik begrijp dat je tijd moet investeren als je een huisdier neemt, maar ik heb al twee katten en een drukke studie, dus uren per met die dieren in de weer zijn week lukt mij simpelweg niet.

En tot slot, ik vind ze er echt ontzettend schattig uitzien, maar ik wil geen aandachtsbehoevende huisdieren. Daarmee bedoel ik dat de katten een aai echt nodig hebben omdat ze anders wegkwijnen. Voor zover ik begrepen hebben hebben gekko's daar juist géén behoefte aan?

Ik zou graag een beestje erbij willen, maar het is geen must. Als ik ze niet kan bieden wat ze nodig hebben dan gaat het over.
Alsvast bedankt!
yllanda

Naam: Voor & Achternaam

Re: Nieuw huisdier

Berichtdoor Tamara & Kevin » za 14 feb 2015, 16:57

Zou je jezelf eerst ook nog effe willen voorstellen in het daarvoor bestemde subforum aub?
Bedankt.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor yllanda » zo 15 feb 2015, 19:09

Gedaan, ik had daaroverheen gelezen.
Weet je toevallig een antwoord op mijn vragen?

Alvast bedankt
yllanda

Berichtdoor Tamara & Kevin » zo 15 feb 2015, 19:30

Bedankt, we hebben zelf geen Steno's en hebben ze ook nooit gehouden.., maar we zullen ons best doen.

Die maat is mooi denk ik voor een groepje, 25 diep is niet zoveel maar de 75 breedte maakt dan weer veel goed.
Een hoogte van 30 is ook goed maar je zou er nog wel lampen moeten kunnen opzetten of inhangen.

Enkel vrouwen kan, zou voor een groepje van 4-6 gaan, zorg wel voor voldoende schuilplaatsen zodat ze elkaar uit de weg kunnen gaan.

We hebben hier zelf ook 2 katten, waarvan een mentaal niet helemaal stabiel... :Haha
In 4 jaar tijd nog geen problemen mee gehad maar ze mogen er natuurlijk niet bij kunnen.

3-4 x per week wat eten geven, dagelijks effe het waterbakje verversen en de uitwerpselen weghalen. Alles samen per week ongeveer 20 minuten ofzo, heb je totaal geen werk mee. :)

Klopt, ze vinden jou alleen maar leuk als je ze eten komt brengen en verder worden ze liefst met rust gelaten. :)

Grts.
Tamara & Kevin
Global Moderator

Berichtdoor Jewel » ma 16 feb 2015, 17:14

Ik heb zelf ook een groepje van 6 steno's en ze vragen de minste verzorging van alle soorten die ik heb. Zeer schattige dieren en zeer leuk om naar te kijken als ze jagen! Ook heb ik 2 katten dus dat is niet echt een probleem.

Zoals hierboven al gezegd wordt is die maat goed voor een groepje van max 6 dieren. Alleen zou ik ze niet houden want ze liggen wel eens graag tesamen onder een steen. Zorg inderdaad wel voor voldoende schuilplaatsjes zodat ze toch nog de keuze hebben om alleen te gaan liggen. Wat ook zeer belangrijk is dat alle zware voorwerpen, zoals stenen op de bodem van het terrarium liggen, aangezien ze nogal graag graven en hier eventueel geplet onder kunnen worden...

Een waterbakje hoeft zelfs niet persé aangezien ze bijna alleen maar druppels van het glas of de stenen likken. Daarom is dagelijks of tweedagelijks lichtjes sproeien in een hoek van het terrarium wel belangrijk.

Je geeft ze ook om de 2 à 3 dagen even te eten, gewoon er wat (bepoederde) krekeltjes ingooien en klaar. Je mag per diertje op een 5tal krekeltjes rekenen die ze per keer eten.

Lang ben je er dus zeker niet mee bezig, en aandacht vragen ze ook bijlange niet. Ze kunnen wel eens nieuwsgierig van voor aan het glas komen staan maar daar blijft het dan ook bij :)
4.3.3 Eublepharis Macularius
6.8.0 Stenodactylus Sthenodactylus
2.4.0 Stenodactylus Petrii
1.3.0 Cyrtopodion Scaber
1.1.0 Cyrtodactylus Peguensis
1.0.0 Underwoodisaurus Milii

RIP Taco † 10-01-2014
RIP Nephthys † 13-02-2015
RIP Galaxy †
Jewel

Naam: Dana Ceulemans

Keer terug naar Algemeen