Dreamgeckos.com

eieren stenodactylus petrii?

verslagen en foto's van nakweek

eieren stenodactylus petrii?

Berichtdoor jean_s » vr 06 jul 2012, 08:51

Hallo,

ik zie dat er hier een paar mensen zijn die met de steno petrii kweken.

ik heb er twee zitten die zwanger zijn en heb gelezen dat het soms moeilijk is om te eitjes van het glas te halen?

wat bedoelen ze daar mee?

ik heb een bakje staan met zand en mos waar ze hun eieren in kunnen leggen, kiezen ze meestal voor het handige bakje of graven ze meestal ergens anders (in de hoeken ofz).

ik heb ook gelezen dat je de eieren droog moet uitbroeden in zand.
Kan ik als ik de eieren in een bakje zand leg ze in dezelfde broedstoof steken als mijn luipaardgecko eieren?
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Re: eieren stenodactylus petrii?

Berichtdoor Tania » vr 06 jul 2012, 09:09

wij hebben geen S. petrii, maar S. stenodactylus. Bij ons maken die geen gebruik van een bakje maar graven ze ze gewoon in in het zand. Een dikke laag zand kan voorkomen dat ze aan het glas plakken, maar als ze vasthangen: gewoon laten liggen. Meestal komen de eieren ook wel uit in het terra.

Je kan de eieren gewoon bij je luipaardgekko eieren doen als de temperatuur ongeveer 28 graden is in de broedstoof.
Afbeelding

E. macularius, Nephrurus sp., H. caudincinus, P. vazimba, Stenodactylus sp.,
R. cilliatus, P. guttatus, P. regius en nog wat.
Tania
Global Moderator

Berichtdoor jean_s » vr 06 jul 2012, 09:55

Tania schreef:wij hebben geen S. petrii, maar S. stenodactylus. Bij ons maken die geen gebruik van een bakje maar graven ze ze gewoon in in het zand. Een dikke laag zand kan voorkomen dat ze aan het glas plakken, maar als ze vasthangen: gewoon laten liggen. Meestal komen de eieren ook wel uit in het terra.

Je kan de eieren gewoon bij je luipaardgekko eieren doen als de temperatuur ongeveer 28 graden is in de broedstoof.

ok bedankt,

en als ze dan bij jou eieren hebben gelegd, hou je dan gewoon in de gaten wanneer ze terug dunner zijn en zoek je dan heel de bak af?

als ik de eieren in de bak laat liggen, eten ze dan de jongen op als ze uitkomen?
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor Tania » vr 06 jul 2012, 09:59

wij zoeken maar af en toe naar eieren. Ik denk niet dat ze de jongen op eten, ik heb toch al veel verhalen gehoord van mensen die opeens een jong in de bak zien rondlopen. (is hier spijtig genoeg nog niet gebeurd...)
Afbeelding

Tania
Global Moderator

Berichtdoor isabelle » vr 06 jul 2012, 10:45

Ja, als je genoeg voert doen de ouders niks aan de jonkies en wandelt er inderdaad ineens een jonkie door de bak. XD

In het verleden heb ik een deel uit de bak gehaald en een deel laten liggen (meestal ongewenst trouwens, kon ze gewoon niet vinden, haha) maar op een gegeven moment hebben ze een voorkeursplaats ontwikkeld en kan je ze vrij snel vinden.

Na jaren geen steno's gehad te hebben, heb ik in Houten van Peter een groepje van 10 jonge dieren overgenomen. Die groeien nu lekker op en hopelijk dat er ergens vanaf volgend jaar ook weer naar eieren gespeurd kan worden! ;)

Succes met die van jou!
isabelle

Berichtdoor jean_s » vr 06 jul 2012, 16:33

isabelle schreef:Ja, als je genoeg voert doen de ouders niks aan de jonkies en wandelt er inderdaad ineens een jonkie door de bak. XD

In het verleden heb ik een deel uit de bak gehaald en een deel laten liggen (meestal ongewenst trouwens, kon ze gewoon niet vinden, haha) maar op een gegeven moment hebben ze een voorkeursplaats ontwikkeld en kan je ze vrij snel vinden.

Na jaren geen steno's gehad te hebben, heb ik in Houten van Peter een groepje van 10 jonge dieren overgenomen. Die groeien nu lekker op en hopelijk dat er ergens vanaf volgend jaar ook weer naar eieren gespeurd kan worden! ;)

Succes met die van jou!

ik bedankt voor de info, dan ga ik de bak wat anders inrichten zodat ze optimale graafplaatsen hebben.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor jean_s » vr 06 jul 2012, 16:35

een van de gecko's die ik gisteren gekocht heb die zwanger was, was best zwak en is daarnet gestorven. ik zie wel heel duidelijk een eitje zitten. kan het zijn dat ze niet kon leggen omdat ze net van de leverancier naar de winkel naar mij is gegaan?

valt het eitje te redden als het diertje dood is?
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor Tania » vr 06 jul 2012, 17:23

Stress van een verhuis kan altijd een diertje te veel worden, zeker als het eitjes draagt. Ik vind het heel spijtig voor je, maar uit ervaring weet ik dat de eitjes het niet overleven als je ze uit de gekko haalt. Ik zou met de gekko terug naar de winkel gaan en een andere vragen.
Afbeelding

Tania
Global Moderator

Berichtdoor jean_s » vr 06 jul 2012, 17:29

Tania schreef:Stress van een verhuis kan altijd een diertje te veel worden, zeker als het eitjes draagt. Ik vind het heel spijtig voor je, maar uit ervaring weet ik dat de eitjes het niet overleven als je ze uit de gekko haalt. Ik zou met de gekko terug naar de winkel gaan en een andere vragen.

ok bedankt voor de snelle reactie! ik heb de winkel al gemaild, Bram van Reptile World is daar niet moeilijk over normaal. Toen men tropiocolotes steudneri mekaar af maakte heb ik er ook een paar keer nieuwe gekregen.
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Berichtdoor jean_s » vr 06 jul 2012, 17:49

jean_s schreef:
Tania schreef:Stress van een verhuis kan altijd een diertje te veel worden, zeker als het eitjes draagt. Ik vind het heel spijtig voor je, maar uit ervaring weet ik dat de eitjes het niet overleven als je ze uit de gekko haalt. Ik zou met de gekko terug naar de winkel gaan en een andere vragen.

ok bedankt voor de snelle reactie! ik heb de winkel al gemaild, Bram van Reptile World is daar niet moeilijk over normaal. Toen men tropiocolotes steudneri mekaar af maakte heb ik er ook een paar keer nieuwe gekregen.

hij heeft al terug gemaild dat ik een nieuwe krijg :)
Groeten,

Jan

Afbeelding
jean_s

Keer terug naar Nakweek